یکی از اصلی ترین سؤالاتی که امروزه معامله گران از خود و از اهل فن می پرسند، تفاوت های بین بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال است. پاسخ به این سؤال ساده نیست. اگر با تعدادی از کارشناسان و معامله گران فعال در هر یک از این بازارها صحبت کنید، هر یک از آن ها برای دفاع از بازار مالی موردعلاقۀ خود استدلال های مختلفی ارائه می دهند. برخی از معامله گران نیز به تفاوت های بین این دو بازار مالی اعتقادی ندارند و دارایی های خود را بین دو بازار تقسیم می کنند. در این مقاله قصد داریم تفاوت بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال را بررسی کنیم.

فهرست []

    بازار فارکس چیست؟

    بازار فارکس که به بازار ارز نیز شناخته می شود، درواقع بازار جفت ارز یا تبدیل واحدهای پولی کشورها به یکدیگر است. عملکرد این بازار دقیقاً مشابه همان کاری است که صرافی ها در ایران انجام می دهند. بزرگ ترین بازار مالی جهان بازار فارکس است که گردش مالی روزانه حدود 5 تریلیون دلار دارد و در مقایسه با بزرگ ترین بازار سهام جهان یعنی بازار سهام نیویورک، 200 برابر بیش تر گردش دارد.

    در بازار فارکس، ارزهایی وجود دارند که در مقابل یکدیگر معامله و مبادله می شوند. برای مثال، مهم ترین ارزها در بازار فارکس از نظر حجم معاملات، جفت ارز یورو و دلار هستند. اگر ارزش دلار کاهش یابد، ارزش یورو افزایش می یابد. این به ترین تعریف از بازار فارکس است که رقابت اقتصاد کشورها را نشان می دهد.

    سرمایه گذاری و ترید در بازار فارکس

    فارکس بازار ارزی است که ارزهای فیات یا ارزهای رایج کشورهای مختلف در آن معامله می شود. معامله گران در بازار فارکس می توانند از نوسانات ارزهای خارجی کشورهای مختلف سود و درآمد کسب کنند.

    یکی از مهم ترین تفاوت های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بازار فارکس، نوع ارزی است که برای خرید و فروش در این بازارها ارائه می شود. معاملات فارکس با ثبت نام در معاملات آنلاین انجام می شود. در این بازار یک پلتفرم معاملاتی اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد که از طریق آن می توانید ارزهای فیات را بخرید، معامله کنید و درآمد کسب کنید.

    علاوه بر این، معامله گران از طریق معاملات CFD در بازار فارکس، می توانند سهام شرکت های معروفی مانند گوگل، فیس بوک، یوتیوب، شرکت والت دیزنی و… را علاوه بر درآمدهای ارزی، از همین طریق خریداری کنند.

    باتوجه به محدودیت هایی که برای خرید دلار در ایران وجود دارد و در عین حال ارزش آن در برابر ریال روز به روز در حال افزایش است، برای معامله گران حرفه ای می توان بازار فارکس را یکی از به ترین بازارهای مالی برای کسب سود دانست. بازار فارکس 24ساعته از روز یکشنبه تا جمعه باز است و معامله گران می توانند در این روزها با ورود به حساب خود در هر نقطه از جهان معامله کنند.

    مزایای سرمایه گذاری در بازار فارکس

    برخلاف بازار ارزهای دیجیتال که هیچ ناظری ندارد، بازار فارکس توسط نهادهای رسمی مانند NFA ایالات متحده،       FCA انگلستان، FINMA سوئیس، BaFin آلمان، Mifid اتحادیۀ اروپا، l’Australian ASIC، FMA نیوزیلند و CySEC  قبرس نظارت می شود. به همین دلیل است که کوچک ترین دستکاری در معاملات عواقب زیادی برای متخلفین دارد.

    باتوجه به گستردگی بازار فارکس که ارزهای رایج کشورهای مختلف در آن قابل مبادله است، این بازار در حال حاضر یکی از بزرگ ترین بازارهای مالی جهان محسوب می شود و در کم تر از یک ثانیه هزاران معامله به صورت همزمان از تمام نقاط دنیا انجام می شود.

    معامله گران در بازار فارکس این امکان را دارند تا با انجام معاملات اهرمی، چندین برابرِ سرمایۀ اولیۀ خود را به دست آورند و به همین دلیل است که عده ای بیش تر از سایر بازارها به این بازار علاقه مند هستند.

    علاوه بر این، به لطف پلتفرم های دمو که در اختیار معامله گران قرار می گیرد، افراد این فرصت را دارند که قبل از شروع هر نوع معامله ای با سرمایۀ هنگفت، با معامله در یک محیط شبیه سازی شده، قبل از واردکردن پول خود در این بازار، تجربۀ لازم را کسب کنند تا موقعیت معاملاتی و میزان خطای خود را بسنجند.

    بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

    کریپتوکارنسی یا بازار ارز دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی نوظهور تر است و بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال برای اولین بار در سال 2009 پدیدار شد. این بازار در سال 2017 به عموم مردم معرفی گردید و در این مدت پول زیادی روانۀ بازار شد.

    بهتر است بگوییم که ارزهای دیجیتال آمده اند تا دیگر هیچ کس نتواند تصمیم کلاهبرداری در بسترهای مالی بگیرد. درواقع، هیچ مدیر و مسئولی در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. این بزرگ ترین ویژگی این بازار است که هدف آن رقابت با بانک هاست.

    سرمایه گذاری و ترید در بازار ارزهای دیجیتال

    همانطورکه پیش تر اشاره کردیم، این بازار یکی از نوظهور ترین و جدید ترین بازارهای مالی ای است که در آن پول الکترونیکی معروف به ارزهای دیجیتال معامله می شود. معامله گران و سرمایه گذاران می توانند با خرید این ارزهای دیجیتال و از طریق نوسانات آن ها در بازار سود کسب کنند.

    باتوجه به اینکه برخی ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته اند، کسانی که این ارزهای دیجیتال را خریداری کرده اند، توانسته اند در مدت کوتاهی سودهای نجومی برای خود به دست آورند که به دست آوردن آن در هیچ بازاری امکان پذیر نیست.

    مبادلات ارزهای رمزپایه براساس شبکه هایی به نام بلاک چین انجام می شود که امنیت خود را حفظ کرده و ساختاری را برای تمامی افراد فعال در این زمینه ایجاد می کند تا بتوانند این شبکه ها را رصد کنند و در صورت مشاهدۀ مشکل، آن را به عنوان یک باگ گزارش دهند.

    مزایای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

    علاوه بر تجارت و سرمایه گذاری مستقیم روی ارزهای دیجیتال، این امکان برای سرمایه گذاران وجود دارد که سرمایه گذاری های متعددی انجام دهند و از طریق روش های دیگر از بازار ارز دیجیتال درآمد کسب کنند. به عنوان مثال، کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری با ریسک کم تر هستند، می توانند با استخراج ارزهای دیجیتال در این بازار فعالیت کنند و در یک بازۀ زمانی معین، مقدار مشخصی ارز دیجیتال را از طریق ماینینگ به دست آورند.

    علاوه بر این، ساختار متمرکز شبکۀ بلاک چین، امکانات بسیار دیگری را ایجاد کرده است که دست سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال را باز می کند تا بتوانند انواع مختلفی از سرمایه گذاری را انتخاب کنند. به عنوان مثال، با استفاده از قراردادهای غیرمتمرکزDeFi، می توانند پول خود را قرض دهند، پس انداز کنند و حتی آن را در استخرهای سرمایه گذاری به اشتراک بگذارند تا سود بیش تری به دست آورند.

    یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری که علاوه بر ریسک پایین به سرمایۀ بسیار کمی در بازار ارزهای دیجیتال نیاز دارد، استیک ارز دیجیتال است که یک ابزار مالی عالی برای سرمایه گذاران محسوب می شود و سود آیندۀ آن بسیار زیاد است.

    به طور کلی، بازار ارزهای دیجیتال ساختاری ثابت برای سرمایه گذاران و معامله گران ایجاد کرده است که به افراد امکان می دهد انواع مختلفی از سرمایه گذاری ها را انجام دهند و براساس میزان تحمل ریسک خود، سود کسب کنند.

    امروزه از انجام بازی های آنلاین با پشتیبانیNFT ها گرفته تا استیبل کوین ها برای ثابت نگه داشتن ارزش سرمایه در برابر نرخ تورم، همه نشان دهندۀ گستردگی انتخاب های زیادی است که می توانید در این بازار داشته باشید.

    روش های کسب درآمد در بازار فارکس

    به طور کلی در بین اکثر کاربران بازار فارکس سه روش معتبر و اصلی برای کسب درآمد در این بازار وجود دارد که به شرح زیر هستند:

    معاملۀ جفت ارزها

    ترید در بازار فارکس، شریان اصلی درآمدزایی این بازار است. جفت ارزها در بازار فارکس، ارزهایی هستند که در برابر ارز دیگری قیمت گذاری می شوند. به عنوان مثال، زمانی که می خواهیم نوسانات قیمت یورو را با نماد EUR در برابر قیمت دلار با نماد USD اندازه گیری کنیم، از نمودار قیمت جفت ارز EUR/USD استفاده می کنیم.

    اما سؤال اصلی این است که تریدکردن جفت ارزها چگونه برای ما درآمد ایجاد می کند؟ فرض کنید 100 دلار در حساب معاملاتی خود دارید و براساس تجزیه و تحلیل جفت ارز EUR/USD، پیش بینی می کنید که ارزش یورو در برابر دلار احتمالاً افزایش می یابد. به عنوان مثال، زمانی که ارزش هر یورو در برابر دلار 1.01 است، شما جفت ارز    EUR/USD را می خرید؛ یعنی 100 دلار خود را می دهید و در ازای آن یورو دریافت می کنید.

    پس از افزایش ارزش یورو در برابر دلار، به عنوان مثال تا 1.02 دلار، شما یوروی خود را می فروشید و این بار بیش از 100 دلاری که در این معامله سرمایه گذاری کرده اید، دلار دریافت می کنید. این فرآیند، سودبردن از نوسانات جفت ارز در بازار فارکس را نشان می دهد.

    حال تصور کنید که بسیاری از جفت ارزهای دیگر ازجمله ین ژاپن، فرانک سوئیس، پوند انگلیس و… در حال معامله در مقابل یکدیگر در بازار فارکس هستند که شما نیز می توانید از آن ها سود ببرید.

    ناگفته نماند که برای درآمدزایی از نوسانات ارزش کالاهایی مانند نفت، ذرت، گندم و… و همچنین فلزات گران بها مانند طلا، مس، پلاتین و… و شاخص های اقتصادی می توانید آن ها را در بازار فارکس معامله کنید و سود حاصل از نوسانات قیمت آن ها را به دست آورید.

    همکاری با کارگزاران

    یکی از راهکارهای کسب درآمد از بازار فارکس، همکاری با کارگزاران است. در این روش، پس از اینکه حساب معاملاتی خود را نزد یک کارگزار فارکس ایجاد کردید، سرمایۀ خود را در آن واریز و شروع به معامله می کنید. درنتیجه، می توانید لینک ارجاع خود را از کارگزار دریافت کرده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

    با این کار اگر سایر کاربران با استفاده از لینک شما در این بروکر ثبت نام کرده و معامله کنند، از کارگزار پاداش دریافت خواهید کرد. در حالت پیشرفته، در صورت داشتن شرایط لازم می توانید از کارگزاران فارکس مجوز نمایندگی دریافت کرده و از پورسانت تراکنش های کاربران درآمد خوبی کسب کنید.

    آموزش فارکس

    اگر دانش و تجربۀ لازم در زمینۀ تجارت در فارکس را دارید، می توانید به سرمایه گذارانی که به تازگی وارد دنیای فارکس شده اند مشاوره دهید، از آن ها حمایت کرده و هزینۀ خدمات آموزشی را دریافت کنید.

    ذکر این نکته ضروری است که این روش کسب درآمد از بازار فارکس نیاز به تسلط و مهارت بالایی دارد تا بتوانید رضایت عمیق دانش آموزان خود را از کیفیت آموزش جلب کنید و توانایی پذیرش مسئولیت اولیۀ آموزش معامله گران را داشته باشد.

    روش های کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال

    راه های مختلفی برای کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه به تعدادی از پرکاربرد ترین آن ها اشاره خواهد شد.

    ترید ارزهای دیجیتال

    مشابه بازار فارکس، در بازار ارزهای دیجیتال نیز می توانید ارزهای دیجیتال را از پروژه های مختلف خرید و فروش کنید و از نوسانات قیمت آن ها سود ببرید. اما به دلیل نوسانات شدید در ارزش ارزهای دیجیتال، بسیاری از معامله گران در اوایل سفر معاملاتی خود در این بازار ضرر می کنند که اهمیت مدیریت سرمایه و کنترل ریسک و احساسات را چند برابر می کند.

    استخراج ارزهای دیجیتال

    استخراج ارزهای دیجیتال یکی از محورهای اصلی کسب درآمد در این حوزه است. اطلاعات شبکه و تراکنش های هر ارز دیجیتال معمولاً از طریق دو روش اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) پردازش می شوند. به عنوان مثال، تراکنش های شبکۀ بیت کوین با استفاده از روش Proof of Work ثبت و احراز هویت می شوند. یک ماینر می تواند در فرآیند تأیید تراکنش های شبکۀ بیت کوین شرکت کرده و برای این کار جایزه دریافت کند. ماینرها معمولاً براساس ارز دیجیتال شبکه ای که در آن فعالیت می کنند، پاداش به دست می آورند.

    بدیهی است که ماینرها هرچه قدرت بیش تری داشته باشند، پتانسیل کسب درآمد بیش تری خواهند داشت. در روش اثبات سهام، با اثبات سرمایه گذاربودن در پروژه و داشتن ارز دیجیتال آن در حساب خود، می توانید توکن های خود را به شبکه واریز کنید تا باتوجه به میزان سرمایۀ قفل شده، پس از تأیید هر تراکنش پاداش دریافت کنید.

    ساخت، خرید و فروش  NFT

    NFTها یا توکن های غیرقابل تعویض نوع خاصی از ارزهای دیجیتال هستند که تعداد محدودی از آن ها وجود دارد. تعداد محدود NFT و فرآیند رمزنگاری خاصی که روی هر یک از آن ها انجام می شود، این ارزهای دیجیتال را تبدیل به دارایی های ارزشمندی می کند.

    ارزش NFT در فضای مجازی را می توان با ارزش دارایی های خاصی مانند مونالیزا مقایسه کرد که تنها یک اصل از آن وجود دارد. اگر در زمینۀ نقاشی، هنرهای دیجیتال، موسیقی یا هر زمینۀ دیگری فعال هستید، می توانید با تبدیل آثار خود به NFT و فروش آن ها، درآمد زیادی کسب کنید. همچنین می توانید NFT هایی را با نقدینگی خوب و با قیمت پایین خریداری کنید و آن ها را با قیمت بالا تر دوباره بفروشید.

    بازی های بلاک چینی

    بازی های بلاک چینی نسل جدید بازی ها هستند که کار و سرگرمی را با هم ترکیب می کنند تا یک تجربۀ درآمدزایی روان را برای کاربران ایجاد کنند. در این بازی ها به صورت خلاقانه، درحالی که مشغول انجام مأموریت ها و حل معما هستید، برای استخراج و پردازش تراکنش ها از شبکۀ ارز دیجیتال، از ترافیک داده های شما استفاده می شود و درنهایت باتوجه به سطح فعالیت خود پاداش دریافت می کنید.

    بسیاری از بازی های بلاک چینی، کاربران را تشویق می کنند تا با انجام آن ها و بدون هیچ هزینه ای درآمد کسب کنند. اما درواقع اگر برای تسهیل فرآیند دریافت جوایز خود در این بازی ها پول خرج نکنید، به احتمال زیاد پس از مدتی، از درآمد اندک آن درعوض وقتی که صرف بازی کردید، ناامید خواهید شد. چنین پروژه هایی، از انرژی و سرمایۀ شما برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

    بنابراین، پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم جدی برای کسب درآمد با بازی های بلاک چینی دارید، پس از تحقیق و تأیید اعتبار بالای این پروژه، مبلغی را واریز کنید تا روند دریافت پاداش های خود را در این بازی تسریع ببخشید.

    تفاوت های بازار ارز دیجیتال و فارکس

    تاکنون روش های مختلفی را برای کسب درآمد از بازارهای مالی ارزهای دیجیتال و فارکس بررسی کردیم. در ادامه، قصد داریم تفاوت های این دو بازار مالی را در موارد مختلف مقایسه کنیم:

    مقایسۀ فارکس و ارز دیجیتال در کسب درآمد

    درآمد از بازارهای مالی تا حد زیادی به تحمل ریسک شما بستگی دارد. به عبارت دیگر، هرچه بیش تر ریسک کنید، درآمد بیش تری خواهید داشت. باید توجه داشته باشید که گرچه ریسک نامحدود می تواند درآمد شیرینی داشته باشد اما طعم تلخ ضرری که می تواند به سرمایه وارد کند، در آن بیش تر است.

    درنتیجه باید ریسک خود را در معامله کنترل کنید تا در صورت موفقیت درآمد قابل قبولی داشته باشید و در صورت ناموفق بودن کم ترین ضرر را متحمل شوید. در این صورت، ضررنکردن بر سودکردن اولویت دارد؛ یعنی اگر سود کمی داشته باشید مهم نیست، مهم این است که ضرر نکنید.

    ریسک معاملات در بازار ارزهای دیجیتال بیش تر از بازار فارکس است و طبیعتاً این امر حاشیۀ سود بیش تری را برای معامله گران ایجاد می کند. در این طرف معامله نیز باید مراقب باشیم که گاهی این ریسک بالا منجربه ازدست دادن کل سرمایۀ معامله گران می شود.

    مقایسۀ ارز دیجیتال و فارکس در امنیت

    در بحث امنیت، بدون شک بازار فارکس رتبۀ اول را دارد. معاملات بازار فارکس براساس ارزهای فیات انجام می شود که بخشی ضروریِ سیستم اقتصاد جهانی امروزی هستند اما معاملات در بازار ارزهای دیجیتال مبتنی بر ارزهای دیجیتال هستند که اکثر آن ها برای مؤسسات مالی قابل قبول نیستند و قانون مکتوب مشخصی در مورد آن ها وجود ندارد.

    علاوه بر این، کلاهبرداری و هک صرافی ها و سیستم های ارزهای دیجیتال با وجود پیشرفت های زیادی که در این زمینه انجام شده است، ادامه دارد. کلاهبرداران مجازی در بازار ارز دیجیتال می توانند دارایی های کاربران را از طریق روش های بسیار دیگری در مقایسه با بازار فارکس به سرقت ببرند. البته با رعایت کامل نکات امنیتی در بازار ارزهای دیجیتال مانند استفاده از کیف پول های سخت افزاری و ایمن نگه داشتن کلید خصوصی کیف پول می توانید تا حد زیادی از خطرات این بازار در امان باشید.

    تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار

    شاید مهم ترین تفاوت بین فارکس و کریپتو به ارزش کل بازار آن ها برگردد. نقدینگی موجود در بازار مالی یکی از شاخص های طلایی ارزیابی آن است. هرچه نقدینگی در یک بازار بیش تر باشد، آن بازار باثبات تر و پایدار تر است؛ به همین دلیل می توان با ریسک کم تری عمل کرد.

    تفاوت بین فارکس و ارز دیجیتال از نظر ارزش کل بسیار زیاد است. ارزش کل بازار فارکس تقریباً 2.4 کوادریلیون دلار است درحالی که ارزش بازار ارزهای دیجیتال حدود 900 میلیارد دلار تخمین زده می شود. اگرچه در اوج این بازار در سال 2021، ارزش کل آن به حدود دو تریلیون دلار افزایش یافته است اما حتی این عدد نیز با ارزش بازار فارکس قابل مقایسه نیست. با یک محاسبۀ تقریبی مشخص می شود که ارزش بازار فارکس تقریباً 267 برابر بازار ارز دیجیتال است.

    یکی از عوامل این تفاوت در ارزش بازار فارکس و کریپتو مربوط به قدمت آن ها است. بازار فارکس حدود 36 سال از بازار ارزهای دیجیتال قدیمی تر است. عامل مهم دیگر را می توان فعالیت سرمایه داران قانونی در این دو بازار دانست؛ یعنی بسیاری از بانک ها، مؤسسات مالی و شرکت های بزرگی که در بازار ارز فعالیت می کنند. این دسته از سرمایه گذاران حقوقی، بازیگران اصلی فارکس هستند و طبیعتاً سرمایۀ هنگفتی را به آن تخصیص می دهند درحالی که تعداد سرمایه گذاران حقوقی بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال بسیار محدود است. البته در سال های اخیر شاهد ورود سرمایه گذاران حقوقی بزرگ به بازار ارزهای دیجیتال بوده ایم و به نظر می رسد این روند در آینده تقویت شود.

    تفاوت بازار ارز دیجیتال و فارکس از نظر حجم معاملات روزانه

    موضوع مهم دیگر در تفاوت فارکس و ارزهای دیجیتال، حجم معاملات روزانه است. هرچه میانگین حجم معاملات روزانه در یک بازار مالی بیش تر باشد، نقدینگی آن نیز بیش تر است. این بدان معناست که معامله گران می توانند دارایی های خود را سریع تر بخرند و بفروشند.

    تفاوت بین بازار فارکس و ارز دیجیتال از نظر میانگین حجم معاملات روزانه نیز بسیار زیاد است. حجم معاملات روزانه در بازار ارز بیش از 6600 میلیارد دلار است درحالی که میانگین حجم تراکنش های ارز دیجیتال طی آن سال ها هرگز از 50 میلیارد دلار فرا تر نرفت؛ این بدان معناست که حجم معاملات روزانه در بازار فارکس حداقل 132 برابر ارز دیجیتال است.

    تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر انواع دارایی ها

    بازار ارز دیجیتال مکانی برای معاملۀ ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال نوعی پول الکترونیکی هستند که براساس شبکۀ بلاک چین فعالیت می کنند. هر یک از این ارزها نمایندۀ یک پروژۀ رمزنگاری شده هستند. همچنین می توان برای هر یک از ارزهای دیجیتال کاربردهای مختلفی را فهرست کرد.

    اما در بازار فارکس با ارزهای رسمی کشورهای مختلف مانند دلار آمریکا، ین ژاپن، دلار کانادا، یوان چین، یورو، پوند انگلیس و… سروکار دارید. در عین حال، معمولاً کارگزاران فارکس علاوه بر جفت ارزهای ذکرشده، این فرصت را به معامله گران می دهند تا با شاخص های مهم سهام جهانی (مانند داوجونز، اس اند پی 500 و…) و کالاها (طلا، نقره، مس و…) معامله کنند.

    تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر نوسانات قیمت

    موضوع مهم دیگر در مورد تفاوت فارکس و ارز دیجیتال مربوط به نوسانات قیمت است. تجربه ثابت کرده است که نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال چندین برابر بیش تر از هر بازار دیگری ازجمله فارکس خواهد بود. گاهی اوقات می بینیم که قیمت یک ارز دیجیتال تنها در چند ساعت بالا و پایین می شود، درحالی که چنین رویدادی در بازار فارکس بسیار نادر است. حجم بالای معاملات، ارزش بالای بازار، حضور پررنگ بازیگران حقوقی، نوع دارایی های مورد معامله و قدمت بازار فارکس از مهم ترین عواملی هستند که باعث ثبات بیش تر این بازار شده اند.

    تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر قوانین و مقررات

    تفاوت فارکس و ارز دیجیتال را می توان در بحث قوانین و مقررات نیز مشاهده کرد. ابتدا باید اشاره کنیم که فارکس و ارز دیجیتال به عنوان دو بازار بین المللی، مشمول قوانین و مقررات هیچ کشور خاصی نیستند اما در عین حال، کارایی این دو بازار را قوانین کشورهای مختلف و نیز رویدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان نمی توان انکار کرد. ازآنجایی که در بازار فارکس با ارزهای رسمی کشورهای مختلف سروکار داریم، قوانین و چارچوب های بیش تری در مقایسه با بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. علاوه بر این، تصمیمات بانک های مرکزی کشورهای مهمی مانند ایالات متحده، بازار فارکس را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

    تفاوت بین بازار فارکس و ارز دیجیتال از نظر ساعت کار

    مورد مهم دیگری که در رابطه با تفاوت ارز دیجیتال و فارکس باید در نظر بگیرید، ساعات کار این دو بازار است. ارز دیجیتال یک بازار 24ساعته دارد که هفت روز هفته بدون وقفه کار می کند. از این نظر، ارزهای دیجیتال یک بازار واحد و بدون تعطیلی را تشکیل می دهند. هیچ بازاری در دنیا وجود ندارد که بدون لحظه ای توقف، همیشه به کار خود ادامه دهد.

    داستان بازار فارکس تا حدودی متفاوت است. فارکس یک بازار بین المللی است که براساس تقویم میلادی عمل می کند. این بازار طبق تقویم و ساعت بین المللی از دوشنبه تا جمعه فعال است. به عبارت ساده، فارکس 24 ساعت شبانه روز و پنج روز هفته کار می کند و در روزهای شنبه و یکشنبه طبق تقویم میلادی به صورت رسمی تعطیل است.

    مقایسۀ ارز دیجیتال و فارکس در میزان ریسک

    در مقایسه با فارکس و ارز دیجیتال، ریسک ترید در ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی بالا تر است. این مورد از یک سو فرصت های سودآورتری را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده و از سوی دیگر ریسک سرمایه گذاری بیش تری را به دنبال داشته است.

    به عبارت دیگر، اگر نگرانی های امنیتی و حفظ حریم خصوصی بازار ارزهای دیجیتال را بپذیرید، می توانید خطرات احتمالی آن را تا حد زیادی کاهش دهید. اما از نظر سرمایه گذاری و معامله، همه چیز به میزان تحمل ریسک شما بستگی دارد. ریسک بیش تر در معاملات هر بازاری معادل درآمد بیش تر است. تحمل ریسک به شکل متعادل و کنترل شده، شما را به یک معامله گر موفق تبدیل می کند.

    فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

    تاکنون در مورد تفاوت های بازار فارکس و ارزهای دیجیتال در موارد مختلفی صحبت کردیم. همانطورکه مشاهده کردید، بازار فارکس و ارزهای دیجیتال دارای یک سری ویژگی های خاصی هستند که براساس علاقۀ هر سرمایه گذار و معامله گر می توان از آن ها به روش های مختلفی استفاده کرد.

    به همین دلیل نمی توان با قطعیت گفت که کدام یک از این بازارهای مالی بهتر یا بد تر از دیگری است. برای معامله گری که می خواهد از اهرم در معاملات خود استفاده کند و به دنبال بازاری است که تقریباً قابل پیش بینی باشد و به تحلیل های بنیادی و تکنیکال پاسخ دهد، بازار فارکس می تواند گزینۀ مناسبی محسوب شود.

    از سوی دیگر، برای فردی که به دنبال فرصت های سرمایه گذاری متنوع تری بوده و به بازاری علاقه مند است که گزینه های معاملاتی زیادی ارائه می دهد، بازار ارز دیجیتال ممکن است گزینۀ بهتری باشد.

    اگر دنبال امنیت بیش تری هستید، باتوجه به نظارت سازمان های مختلفی که در بازار فارکس فعالیت می کنند، امنیت این بازار به شدت بالاست و کلاهبرداران نمی توانند در این بازار فعالیت کنند. اگرچه فناوری بلاک چین امنیت خوبی را برای بازار ارزهای دیجیتال فراهم می کند اما به دلیل نظارت کم تر توسط سازمان های دولتی، سطح امنیت آن کم تر از بازار فارکس در نظر گرفته می شود.

    اگر دنبال خرید دارایی های واقعی و ارزشمند هستید، خرید و فروش در بازار ارز دیجیتال ممکن است برای این کار بسیار بهتر و مناسب تر باشد؛ زیرا هر ارز دیجیتالی ای که خریداری می کنید، مالک آن محسوب می شوید و همچنین از این منظر که آیندۀ ارزهای دیجیتال قابل پیش بینی است، احتمال افزایش مجدد قیمت آن ها و افزایش ارزش آن ها در آینده وجود دارد.

    تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و فارکس

    در بازار فارکس شما مالک واقعی هیچ دارایی ای نمی شوید، حتی سهام هایی که به عنوان CFD در این بازار فروخته می شوند ارزش مالکیتی ندارند و هدف از معاملۀ آن ها کسب سود از طریق نوسانات آن ها است.

    اگر بازۀ زمانیِ کسب سود برای شما مهم است، فعالیت در بازار فارکس در بازه های زمانی کوتاه می تواند سود و درآمد بیش تری را برای شما به ارمغان بیاورد؛ اما اگر سرمایه گذاری های بلندمدت را دوست دارید، وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید. به خصوص با بحث های داغ امروزی در مورد پلتفرم متاورس، سرمایه گذاری بلندمدت در NFT می تواند به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری خاص در زندگی تلقی شود.

    اگر به دلیل نوسانات کم تر در بازار فارکس می خواهید از اهرم در بازارهای مالی استفاده کنید، این بازار ممکن است برای شما مناسب باشد؛ اما اگر به نوسانات شدید و محیطی پویا علاقه مند هستید، بازار ارزهای دیجیتال ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد.

    سخن پایانی

    درنهایت، اگر بخواهیم از تمام بحث های خود در مورد مقایسۀ فارکس و ارز دیجیتال نتیجه ای کلی بگیریم، باید بگوییم که بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال هر دو می توانند برای شما سودآور باشند. مهم است که دیدگاه و طرز فکر معاملاتی خود را بشناسید و ببینید کدام بازار به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد و در عین سودآوری به شما آرامش و امنیت می دهد. اصولاً یک معامله گر حرفه ای، می تواند از دانش و مهارت خود برای کسب سود در هر بازاری استفاده کند.

    سؤالات متداول

    بازار فارکس که به بازار ارز نیز شناخته می شود، درواقع بازار جفت ارز یا تبدیل واحدهای پولی کشورها به یکدیگر است. عملکرد این بازار دقیقاً مشابه همان کاری است که صرافی ها در ایران انجام می دهند.

    کریپتوکارنسی یا بازار ارز دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی نوظهور تر است و بیت کوین که پادشاه ارزهای دیجیتال است، برای اولین بار در سال 2009 پدیدار شد. این بازار در سال 2017 به عموم مردم معرفی و در این مدت پول زیادی روانۀ بازار شد.

    بازار فارکس و ارزهای دیجیتال دارای یک سری ویژگی های خاصی هستند که براساس علاقۀ هر سرمایه گذار و معامله گر می توان از آن ها به روش های مختلفی استفاده کرد. به همین دلیل نمی توان با قطعیت گفت که کدام یک از این بازارهای مالی بهتر یا بد تر از دیگری است.