ارز دیجیتال کلایتن که با نام Klay نیز شناخته می شود، توکن اصلی پلتفرمی با همین نام بوده و می توان آن را در سایر برنامه های بلاک چین این شبکه نیز به کار گرفت. با این که از Klay عمدتاً به عنوان ابزاری برای پرداخت و معامله در تمام اپلیکیشن هایی که در سیستم کلایتن اجرا می شوند، یاد می شود؛ اما در سه ماهه اول سال 2021 میلادی بیش از 2 میلیارد KLAY در بازار ارزهای دیجیتال به گردش درآمده که همین مسئله اشتیاق سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری بر روی این توکن ها افزایش داده و موجب شده تا این رمزارز، در صنعت کریپوکارنسی به شهرت بالای دست یابد.

فهرست []

    Klaytn یک پروژه مبتنی بر بلاک چین تجاری است که می توان از آن برای دستیابی به هدف های خاصی استفاده کرد. کلایتن مانند پروژه لیبرا (Libra) که درواقع همان ارز رمزنگاری شده فیس بوک (facebook) تلقی می شود، عمل می کند؛ اما از ویژگی ها و امکانات پیشرفته تری برخوردار است که توسط بنیان گذاران آن ایجاد شده اند.

    اگرچه در دنیای امروز، رمزارزها تنوع بسیاری پیدا کرده اند؛ اما غالباً به یکدیگر شباهت دارند. با این وجود بیشتر آن ها به دلیل زیرساخت ها و فناوری هایی که از آن ها پشتیبانی می کنند، کاربردهایی گوناگون پیدا کرده اند و اهداف متفاوتی را دنبال می نمایند. کلایتن نیز به عنوان یکی از پروژه های بلاکچینی، برخی از ویژگی های بلاکچین های عمومی و خصوصی را ادغام کرده و موفق شده تا تجربه کاربر را در هنگام استفاده از یک شبکه بلاکچین بهبود بخشد. در ضمن توانسته با استفاده از این ویژگی خود، به توسعه دنیای رمزارزها کمک بزرگی نماید؛ زیرا این شبکه ماهیت و ارزش فناوری بلاک چین را به تمامی کاربران نشان می دهد.

    معرفی بنیان گذاران کلایتن (Klaytn)

    ارز دیجیتال کلایتن توسط Jaesun Han بنیان گذار و مدیرعامل GroundX، شرکتی که پشتیبان بلاک چین Klaytn محسوب می شود راه اندازی شد. هان مدرک دکترا دارد. وی در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از مؤسسه پیشرفته علم و فناوری کره فارغ التحصیل شده است. اولین گام هایی که هان به سمت کارآفرینی برداشت، به سال 2007 میلادی برمی گردد؛ یعنی دورانی که او موفق شد تا NRX که اولین و بزرگ ترین استارت آپ مربوط به داده ها و فناوری محاسبات ابری در کره بود را بنیان نهد. در سال 2008، Jaesun Han به عنوان رئیس هیئت مدیره کنسرسیوم تحقیقات رایانش ابری منصوب شد. همچنین وی در نوامبر 2011، به جایگاه مدیر فناوری KT Cloudware دست یافت. این کمپانی در راستای پشتیبانی فنی از سرویس های KT Ucloud ایجاد شده بود.

    تاریخچه ارز دیجیتال کلایتن

    پیدایش کلایتن، مدیون تلاش های شرکت فناوری کاکائو (Kakao) است. این کمپانی، شرکتی معتبر در کشور کره جنوبی است که به دلیل خدمات متنوع و کاربران بسیار خود شهرت بالایی دارد. کاکائو که یک شرکت چند خدماتی محسوب می شود، بعد از موردتوجه قرارگرفتن بولران ارز دیجیتال (bull run) در سال 2017، تصمیم گرفت به صنعت ارزهای رمزنگاری شده ورود پیدا کند. به این ترتیب، این کمپانی ارز کلایتن را ایجاد کرد. یئو مینسو (Yeo Minsoo)، مدیرعامل Kakao در اواسط 2019 با کمک شرکت زیرمجموعه خود، یعنی Ground X موانع پیش روی ارز کلایتن را پشت سر نهاد و با موفقیت بلاک چین Klaytn را راه اندازی کرد.

    ویژگی های کلایتن

    ارز دیجیتال کلایتن و بلاک چین آن، اهداف خاصی را دنبال می کنند. به همین علت، قابلیت های خاصی ارائه می دهند. ویژگی های Klaytn سبب شده تا شرکت های بزرگ و کوچک بتوانند با حداقل مشکلات، بلاک چین را با زیرساخت های فناوری اطلاعاتی خود ادغام کنند. کلایتن همچنین ویژگی مربوط به بلاک چین های عمومی و خصوصی را به طور هم زمان پوشش می دهد و به مشاغل گوناگون اجازه می دهد تا از تمامی این قابلیت ها بهره مند شوند. علاوه بر این، کلایتن بر اصل مقیاس پذیری (scalability) و ایجاد واسط کاربری مورد پسند کاربران (user-friendly interfaces) تمرکز دارد تا به کسب وکارها کمک کند.

    مزایا و معایب کلایتن

    در ادامه این بخش تصمیم داریم تا تمامی مزایا و معایب استفاده از Klaytn و ارز دیجیتال کلایتن را شرح دهیم.

    مزایا

    مزیت های استفاده از کلایتن عبارت اند از:

    1. هزینه پایین: هر سرویسی که توسط پلتفرم Klaytn ارائه می شود، قیمت واحد ثابتی دارد. به این صورت که همه تراکنش ها به طور برابر به انجام می رسند. علاوه بر این، در این پلتفرم کاربران نیازی به تقلا برای تعیین قیمت واحد ندارند. همچنین بلاک چین کلایتن به کاربر کمک می کند تا با پرداخت بخشی از کارمزد گس (Gas Fee) ارزش آن را حفظ کند.
    2. سرعت بالای تراکنش ها: طراحی خاص بلاک چین کلایتن تضمین می کند تا معاملاتی که بر روی این پلتفرم به انجام می رسند، با سرعت بالایی هدایت شوند. شبکه اصلی Klaytn قادر به پردازش حداکثر 4 تراکنش در ثانیه است.
    3. سازگار با توسعه دهند گان: سرویس های API که این شبکه ارائه می دهد، این فرصت را برای توسعه دهندگان ایجاد کرده تا بتوانند اپلیکیشن هایی گوناگونی را ایجاد کنند. درضمن این پلتفرم از زبان برنامه نویسی سالیدیتی (solidity) پشتیبانی می کند. بر همین اساس توسعه دهندگان اتریوم قادر خواهند بود تا بدون نیاز به یادگیری زبانی جدید، به سادگی به کلایتن روی آورند.
    4. کاربرپسند: اغلب کاربران بیان می کنند که از کار با کلایتن لذت می برند؛ زیرا به گونه ای طراحی شده که استفاده از آن به آسانی ارسال و دریافت یک پیام متنی است. هر کاربر می تواند از طریق حساب Klaytn خود و با کمک گوشی هوشمندی که در اختیار دارد، به دارایی ها و ولت های خود دسترسی پیدا نماید. هر کیف پول با اسکن کد QR خاص خود برای کاربر نمایش داده می شود. درنتیجه هیچ کاربری نیاز به حفظ کلید خصوصی نخواهد داشت.
    5. توسعه کسب وکار: یکی دیگر از مزایای مهم ارز دیجیتال کلایتن و پلتفرم آن، پشتیبانی از بیزینس های گوناگون است. این شبکه با ماهیت مقیاس پذیر خود و انعطاف بالایی که دارد، باعث شده تا مشاغل و توسعه دهندگان سریعاً به دنیای بلاک چین بپیوندند و از مزایای آن بهره ببرند.

    معایب

    اگرچه ارز دیجیتال کلایتن و پلتفرم آن، مزایای زیادی را برای کاربران به همراه دارند؛ اما برخی نواقص آن ها سبب شده تا استفاده از این ارز و بلاک چین آن، معایبی نیز داشته باشند.

    1. کارمزد بالا: برای مثال پس از راه اندازی هر بلاک چین بر روی پلتفرم کلایتن،Kakao هزینه هنگفتی را به عنوان کارمزد از هر تراکنش بر می دارد. علاوه بر این، کارمزد گس نیز از کاربر گرفته خواهد شد. این مسائل می تواند چالش های بزرگی را برای بلاک چین های نوپا به وجود آورد؛ زیرا سود ناشی از فروش توکن ها را به طرز چشم گیری کاهش خواهد داد.
    2. ارتباطات ضعیف: در ابتدای راه اندازی کلایتن، توسعه دهندگان در استفاده از برخی از قابلیت های این پلتفرم دچار سردرگمی شده بودند و نمی توانستند از کسی کمک بگیرند؛ بنابراین، آن ها مجبور شدند برای حل برخی از مشکلات مربوط به کلایتن به تنهایی تلاش کنند. این مسئله همچنان نیز توسعه دهندگان را اذیت می کند.

    ارز دیجیتال کلایتن چگونه کار می کند؟

    شبکه Klaytn از سه زیر شبکه تشکیل شده که هرکدام از آن شبکه ها، نقش های گوناگونی را ایفا می کنند تا کلایتن به هدف اصلی خود دست یابد. این زیر شبکه ها به ترتیب عبارت اند از:

    • شبکه هسته سلول (Core Cell): اصلی ترین مسئولیت این لایه، تولید و توزیع بلوک های Klay است. در راستای تحقق این مسئله، Core Cell به اجرایی سازی و تأیید تراکنش هایی ایجاد شده توسط Endpoint Node می پردازد.
    • نود نقطه پایانی (Endpoint Node): مسئولیت این زیر شبکه در به وجودآوردن تراکنش ها، تأیید داده ها و بررسی درخواست های RPC خلاصه می شود.
    • زنجیره خدمت (Service Chain): این بخش از شبکه کلایتن، امکان ایجاد اپ های بلاک چین را فراهم می کند.

    کاربردهای ارز دیجیتال کلایتن

    کاربردهای ارز دیجیتال کلایتن و شبکه اصلی آن متنوع است. Klaytn راهی برای توسعه ناخالص (gross development) را ایجاد می کند که به تقویت سطوح مختلف بلاک چین و افزایش تنوع کاربردهای آن منجر می شود. بلاک چین کلایتن در اصل، راه ادغام بیزینس های مختلف را با دنیای ارزهای دیجیتال هموار می سازد. به عبارت دیگر، به بنگاه های اقتصادی در مقیاس های کوچک و بزرگ خدمات ارائه می دهد. این پلتفرم با هدف ارائه فرصت به مشاغل گوناگون، برای ترکیب زیرساخت های خود با بلاک چین و استفاده از این نوع فناوری ها چنین سرویس هایی را در اختیار کاربران می گذارد.

    به علاوه، این فرصت را به وجود می آورد تا بیزینس ها از خدمات بلاک چین های خصوصی و عمومی به صورت هم زمان بهره مند شوند. این پلتفرم با کمک قابلیت های بلاک چین های خصوصی، امنیت داده های حساس را تضمین می کند و بر ماهیت مقیاس پذیری شبکه نیز تمرکز خواهد کرد. همچنین با استفاده از ویژگی های بلاک چین های عمومی، تمرکززدایی داده ها را تسهیل می کند و به توزیع قدرت حکمرانی می پردازد. تمام این ویژگی ها، کلایتن را مقیاس پذیر و کاربرپسند کرده است.

    کیف پول های کلایتن

    کیف پول های مختلفی از ارز دیجیتال کلایتون پشتیبانی می کنند که بهترین و معتبرترین آن ها عبارت اند از:

    • ولت کلایتن Klaytn: کیف پول Klaytn، ولتی آنلاین و غیرمتمرکز محسوب می شود که کاربران قادر هستند با ایجاد حساب کاربری در آن، به معامله توکن های مبتنی به KLAY بپردازند.
    • ولت کیکاس Kaikas: این ولت از جمله کیف پول هایی است که توسط مرورگرهایی همچون Google Chrome ، Mozilla Firefox و Opera پشتیبانی می شود و کاربران می توانند با استفاده از آن به توکن های KLAY و دیگر توکن های مبتنی بر Klaytn دسترسی پیدا کنند.
    • ولت کلیپ Klip: کیف پول Klip از انواع ولت های مناسب تلفن همراه هوشمند است که از توکن های Klay پشتیبانی به عمل می آورد.

    صرافی های پشتیبانی کننده ارز Klaytn

    اگر به دنبال این هستید که چطور می توانید ارز دیجیتال کلایتن را خریداری کنید، باید با صرافی های معتبری که از این رمزارز حمایت می کنند آشنا شوید. در ادامه برخی از این صرافی ها را آورده ایم:

    • Binance
    • OKEx
    • HitBTC
    • Pionex
    • Coinone

    حجم معاملات کلایتن

    پلتفرم کلایتن توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. بر همین اساس، در میان محبوب ترین آلت کوین ها قرار دارد. بالاترین حجم معاملات این رمزارز به تاریخ 5 آوریل 2021 برمی گردد و چیزی در حدود 110،659،556 دلار محاسبه می شود. قیمت فعلی این ارز دیجیتال، 1.33 دلار آمریکا است.

    عوامل تأثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال لایتن

    قیمت تمامی ارزهای دیجیتال تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. Klay نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت این رمزارز عبارت اند از:

    • صرافی های پشتیبانی کننده
    • وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال
    • میزان عرضه و تقاضا

    آینده ارز دیجیتال کلایتن

    پیش بینی های گوناگونی از طرف سازمان های مختلف دررابطه با رمزارز کلایتن صورت گرفته است. در ادامه ارزش این ارز دیجیتال را تا سال 2025 تخمین خواهیم زد.

    پیش بینی قیمت کلایتن 2021

    اگر وضعیت بازار ارزهای دیجیتال مطلوب بماند، قیمت KLAY تا پایان سال 2021 به 2 دلار خواهد رسید.

    پیش بینی قیمت کلایتن 2022

    باتوجه به این که پیش بینی ها هیچ مانع خاصی در مسیر رمزارزها نشان نمی دهند، توکن KLAY افت قیمت عجیبی در سال 2022 تجربه نمی کند و ارزشی معادل 3 دلار پیدا خواهد کرد.

    پیش بینی قیمت کلایتن 2023

    احتمالات بیان می کنند که شبکه قدرتمند کلایتن به افزایش قیمت توکن اختصاصی خود در سال 2023 کمک می کند و ارزش آن را به 3.65 دلار می رساند.

    پیش بینی قیمت کلایتن 2024

    گمانه زنی های زیادی در مورد KLAY وجود دارد. با درنظرگرفتن تکنولوژی های قدرتمند پشت این پلتفرم و طرح های شرکت های پشتیبان کلایتن، قیمت کلایتن در پایان سال 2024 به 4.8 دلار می رسد.

    پیش بینی قیمت کلایتن 2025

    به احتمال زیاد در پایان 2025، ارزش هر سکه ارز رمزنگاری شده کلایتن به 6 دلار می رسد.

    نتیجه گیری

    همان طور که با مطالعه این مطلب دریافتید، ارز دیجیتال کلایتن و شبکه اصلی آن تحول عظیمی در دنیای رمزارزها به وجود آوردند؛ زیرا توانستند به پیوند بیزینس ها و بلاک چین کمک زیادی کنند. باتوجه به آینده روشنی که برای این ارز و پلتفرم Klaytn پیش بینی می شود، سرمایه گذاران بیشتری به سمت سرمایه گذاری بر روی این ارز رمزنگاری شده روی خواهند آورد و به توسعه پلتفرم کلایتن نیز منجر خواهند شد. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مقاله به تمامی سؤالات شما درباره Klay پاسخ مناسبی دهیم.

    سؤالات متداول

    Klaytn یک شبکه بلاکچین است که کاربرپسند بوده و سازگار با انتظارات توسعه دهندگان است. درضمن، ارزش فناوری های بلاک چین را به تمامی کاربران و مشاغل نشان می دهد و به پیوند ارزهای دیجیتال با مشاغل مختلف کمک می کند.

    ایده ایجاد کلایتن با ورود کمپانی کاکائو به دنیای رمزارزها شکل گرفت و با همکاری این شرکت با GroundX راه اندازی شد.

    ازآنجایی که کلایتن، فرصتی به کاربران می دهد تا اپلیکیشن های بلاک چین خود را بدون نیاز به تخصص فنی بالا و با نرخ ارزان پایین تأسیس کنند از دیگر پلتفرم ها جدا می شود و بیشتر موردتوجه قرار می گیرد.

    کلایتن اساساً برای ادغام زیرساخت های بیزینس ها با فناوری های بلاک چین به کار گرفته می شود.

    عملکرد کلایتن تقریباً مشابه شبکه اتریوم است و به انجام تراکنش ها با سرعت بالا کمک می کند.