ارز دیجیتال آرویو (Arweave) یا توکن AR تحت عنوان نسل جدید شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز اطلاعات به بازار عرضه شده است. این پلتفرم یک شبکه ذخیره سازی مطمئن و دائمی اطلاعات را به وجود آورده و هدف از معرفی این پروژه شکل گیری یک شبکه اینترنت با ماندگاری بیشتر و کاهش محدودیت های توسعه دهندگان عنوان شده است. با استفاده از این پلتفرم، کاربران و توسعه دهندگان می توانند سایت ها یا منابع را بدون محدودیت زمانی بایگانی کنند. به این ترتیب، شبکه آرویو موجب شکل گیری اپلیکیشن هایی با بازده بالاتر و فراگیری بیشتر خواهد گردید.

آرویو در اصل در سال ۲۰۱۷ با نام آرمچین به بازار عرضه شد؛ اما مجدداً در سال ۲۰۱۸ و همزمان با قبول مشارکت تیم آرویو با تک استارهای شتابدهنده استارتاپ با عنوان جدید آرویو شروع به کار نمود. بنیانگذار و مدیر عامل آرویو، سم ویلیامز (Sam Williams) آینده این رمرارز را امیدوارکننده توصیف می کند. ارز دیجیتال Arweave در سال ۲۰۱۹ توانست از طریق شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر از قبیل Andreessen Horowitz و Union Square Ventures به درآمدی معادل ۵ میلیون دلار دست یابد.
در مارس سال ۲۰۲۰، آرویو اعلام کرد که مبلغ ۳/۸ میلیون دلار سرمایه مضاعف نیز به منظور گسترش جامعه کاربران و توسعه دهندگان آرویو مورد مصرف قرار خواهد گرفت.

تاریخچه آرویو

آرویو یک شرکت فناوری اطلاعات انتفاعی است و دفتر مرکزی آن در خارج از شهر لندن واقع شده است. پلتفرم آرویو نخستین بار در تاریخ ۲۸ جولای سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد. از سال ۲۰۲۰ به بعد، آرویو ذخیره سازی اطلاعات از آرشیوهای اینترنتی را آغاز نمود تا به این ترتیب از دستکاری داده های ذخیره شده مؤسسات جلوگیری نماید.

این پروژه در طی سرمایه گذاری مرحله تأمین مالی پیش از کشت ایده (Pre-seed funding) در تاریخ ۱۳ جولای سال ۲۰۲۱ توانست مبلغی بالغ بر ۵۲۵۰۰۰ دلار را برای هزینه های عملیاتی خود کسب نماید. اکنون Arweave یکی از شناخته شده ترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز داده در بازار به شمار می آید.

ویژگی های ارز دیجیتال و پلتفرم Arweave

آرویو نرم افزاری است که با هدف ذخیره سازی دائم اطلاعات در یک شبکه توزیع شده از کامپیوترها طراحی شده است. هدف از ساخت این پلتفرم ایجاد آرشیوی دیجیتال است که اطلاعات آن می توانند تا ابد حفظ گردند. به این ترتیب، ارز دیجیتال Arweave مشترکات زیادی با دیگر پلتفرم های غیرمتمرکز ذخیره سازی اطلاعات همانند فایل کوین (FileCoin) و سیا (Sia) داشته و هر سه از کریپتوکارنسی به منظور بازارسازی برای کاربرانی که می خواهند سرویس های ذخیره داده را مورد خرید و فروش قرار دهند، استفاده می کنند.

آرویو نیز همانند این پروتکل ها به دنبال به هم زدن بازار تحت سلطه غول های ذخیره سازی داده از قبیل گوگل، آمازون و مایکروسافت است. با این حال، آنچه آرویو را از دیگر رقبای آن متمایز می سازد، تعهد آن برای ذخیره سازی دائم اطلاعات از طریق ایجاد انگیزه به وسیله توکن های رمز ارز AR است.

آرویو طوری طراحی شده که به صورت تئوری افرادی که داده های خود را در آن ذخیره می کنند، حتی پس از انجام پرداخت های اولیه برای سرویس ذخیره سازی غیرمتمرکز نیز بتوانند از محل آن درآمدزایی کنند. علاوه بر آن، فایل های ذخیره شده بر روی پلتفرم آرویو از طریق مرورگرهای سنتی وب قابل دسترسی بوده و بنابراین، نیازی به هیچ گونه کیف پول یا سرویس بلاکچین نخواهد بود. از جمله دیگر امکانات جالب توجه آرویو می توان به ساز و کار رأی گیری در آن اشاره کرد که به کاربران امکان نظارت بر محتوای غیرقانونی را در بستر خود می دهد.

مزایا و معایب

آرویو به دنبال تقلیل یا حذف مشکلات ذخیره سازی اطلاعات در شبکه وب است. برای مثال، ماهیت غیرمتمرکز شبکه مانع از دست رفتن داده ها می گردد. گزارشات حاکی از آنند که اطلاعات به علل مختلفی ممکن است در فضای اینترنت از بین بروند. این دلایل از فعالیت هکرها گرفته تا سهل انگاری خود کاربران، همگی روش های فعلی ذخیره سازی داده را مستعد از دست رفتن اطلاعات در طول زمان می سازند.

لینک های خراب نیز علت دیگری برای از دست رفتن دائم اطلاعات در اینترنت محسوب می گردند. برخلاف انتظار، تقریباً ۳۰ درصد از تمامی لینک های وب در طی دو سال اول به این سرنوشت دچار می شوند. برای بسیاری از وبسایت ها، این لینک ها تنها محل نگهداری داده های کاربران به شمار می آیند و بنابراین این وبسایت ها خود به خود به فضای دارک وب راه می یابند؛ یعنی جایی که موتورهای جستجو به آن دسترسی ندارند. متأسفانه وقتی چنین اتفاقی می افتد، داده های ارزشمند کاربران برای همیشه از دست خواهند رفت.

مزایا

  • سانسور اطلاعات

کاربران آرویو همچنین در برابر سانسور در فضای اینترنت مصون خواهند بود. سانسور اطلاعات اخیراً به یکی از دغدغه های مهم کاربران در شبکه های اجتماعی و سرویس های استریمینگ با تمرکزگرایی روزافزون بدل شده است. در واقع، اگر شما نظر مخالفی با روایت مورد تأیید این سرویس ها داشته باشید، ممکن است اطلاعاتتان حذف گردیده و یا در برخی موارد، برای همیشه از دست برود.

سیستم آرویو (AR) از کدی استفاده می کند که به موجب آن هیچ سازمان متمرکزی قادر به کنترل، محدودسازی و یا حذف داده های شما نخواهد بود. شبکه آرویو طوری بنا شده است که در آن کاربران می توانند به صورت رایگان و با آزادی مطلق از سراسر جهان اقدام به ذخیره داده های خود نمایند. در حقیقت، هنگام استفاده از آرویو کنترل داده های شما کاملاً در دست خودتان خواهد بود.

  • مصرف انرژی

از سوی دیگر، توسعه دهندگان آرویو به دنبال راهی برای بهبود سطح مصرف انرژی و پایداری بلاکچین هستند. اخیراً رمز ارزها به دلیل نیاز بالای خود به مصرف انرژی زیر ذره بین منتقدان قرار گرفته اند. رمز ارزهای قدیمی تر مانند بیت کوین مصرف برقی معادل چندین برابر مصرف برق یک کشور را داشته و بنابراین استفاده از آن ها چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. آرویو یک مکانیسم اجماع مالکیتی را به کار می برد که باعث حذف این سیستم های پرمصرف و جایگزینی آن با گزینه های کارآمدتر می گردد.

  • تمهیدات آرویو برای رفع مشکلات ذخیره سازی اطلاعات

استراتژی ارز دیجیتال آرویو فواید بسیاری را به بازار رمز ارزها عرضه کرده است. از جمله آنکه این شبکه در شمار نخستین شبکه های غیرمتمرکزی است که به میزبانی داده به طور دائم اختصاص یافته است. این پلتفرم دسترسی بدون مرز به بازار جهانی را امکان پذیر می سازد؛ به این ترتیب هر فردی، از هرکجای جهان می تواند از شبکه آرویو استفاده نماید.

شبکه Arweave از طیفی از امکانات امنیتی سطح بالا برخوردار است. برای مثال، این سیستم برای ایمن نگه داشتن داده های شما از رمزگذاری در سطح سازمانی استفاده می کند. این داده ها در دسترس گره های میزبان قرار نداشته و حتی برخلاف تصور، خود Arweave هم قادر به مشاهده ی داده های شما نخواهد بود.

علاوه بر آن، با توجه به اینکه داده های شما به طور همزمان توسط چندین گره میزبانی می شوند، خطری از بابت از دست رفتن آن ها وجود نخواهد داشت. اگر یکی از گره ها خراب یا از دسترس خارج شود، مابقی می توانند جای خالی آن گره را پر نموده و داده ها را در دسترس قرار دهند. به این ترتیب، کاربران آرویو از امنیت بالاتری نسبت به دیگر رقبای متمرکز این پلتفرم بهره مند خواهند شد.

معایب

  • محدودیت ذخیره سازی

محدودیت ذخیره سازی نیز مشکل دیگری است که آرویو درصدد رفع آن برآمده است. ساختار فنی آرویو امکان مقیاس پذیری عمودی را به منظور تأمین خواسته های جامعه بین المللی آن فراهم آورده و توسعه دهندگان می توانند به منظور ساخت پلتفرم های تعاملی و قدرتمند از این حافظه نامحدود بهره جویند.

ارز دیجیتال آرویو چگونه کار می کند؟

آرویو را دقیقاً نمی توان یک بلاک چین دانست. برخلاف طراحی معمول اغلب ارزهای دیجیتال دیگر که در آن زنجیره ای از بلوک ها حامل تراکنش ها و داده های مربوطه هستند، آرویو داده های خود را در یک گراف بلوکی ذخیره می کند.

معنای این حرف آن است که هر بلوک به دو بلوک قبلی در آرویو متصل بوده و ساختاری را تحت عنوان بلاک ویو (Blockweave) به وجود می آورد. این حالت برخلاف بیت کوین است که در آن بلوک ها به ترتیب به هم متصل شده و یک زنجیره را تشکیل می دهند.

گواهی اثبات دسترسی

طراحی منحصر به فرد آرویو همچنین متضمن آن است که نحوه بررسی صحت تراکنش ها در آن نیز با اغلب رمز ارزهای دیگر تفاوت داشته باشد.

برخلاف بیت کوین که کامپیوتر های موجود در شبکه خود را به رقابت بر سر حل یک معمای ریاضی وامی دارد (فرآیندی که به آن اثبات کار گفته می شود)، در آرویو از مکانیسم دیگری استفاده می گردد که «اثبات دسترسی» نام دارد. به طور خلاصه، آرویو از هر کامپیوتری که در شبکه فعال است می خواهد تا وجود یک مارکر تصادفی از باندل قبلی را در باندل جدید تراکنش ها مورد تأیید قرار دهد.

اگر این مارکر وجود داشته باشد، تراکنش های جدید می توانند به شبکه اضافه گردند. در این حالت کامپیوتری که باندل جدید را به شبکه اضافه می کند پاداشی به صورت ارز دیجیتال AR دریافت می کند. به کمک گواهی اثبات دسترسی، کامپیوترها در شبکه آرویو می توانند صحت تمامی تراکنش های جدید را مورد تأیید قرار داده و از عدم دستکاری در تراکنش های قبلی اطمینان حاصل کنند.

مدیریت محتوا

مزیت دیگر شبکه آرویو در این است که به تمامی افرادی که نرم افزار آن را اجرا می کنند، این امکان را می دهد که نوع داده هایی که می خواهند ذخیره کنند را انتخاب نمایند. این فرآیند تحت عنوان مدیریت محتوا در آرویو شناخته می شود.

به عبارت ساده، کامپیوترهای موجود در شبکه می توانند در خصوص نوع محتوایی که می خواهند مورد میزبانی قرار دهند، تصمیم گیری کنند. مثلاً ممکن است برخی صرفاً میزبانی فایل های صوتی را بر عهده گرفته و از ذخیره سازی داده های تصویری سر باززنند. هنگامی که محتوای جدید بر روی شبکه بارگذاری می شود، آرویو از هر یک از کامپیوترها می پرسد که آیا این داده مورد قبول آن هاست یا خیر.

با این حال، برای بیشتر ساختن ذخیره داده ها، پاداش هایی نیز در نظر گرفته شده است. برای مثال کاربرانی که اقدام به ذخیره سازی می کنند درصد بالاتری از کارمزد تراکنش ها را به عنوان پاداش دریافت می دارند.

کاربردهای ارز دیجیتال آرویو

اگر بر این باور هستید که شبکه وب بیش از حد بر سرویس های متمرکزی چون آمازون، گوگل، مایکروسافت یا علی بابا جهت ذخیره سازی اطلاعات متکی است، ارز دیجیتال Arweave انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود. علاوه بر آن اگر به چشم انداز ویژه آرویو برای آینده رمز ارزها باور دارید، احتمالاً استفاده از این سرویس را مطابق میل خود خواهید یافت.

برخلاف دیگر رقبای آن از قبیل فایل کوین یا سیا، آرویو بر ذخیره سازی دائم اطلاعات تأکید دارد. این بدان معناست که توکن های AR برای آن دسته از افرادی که داده های دیجیتال را مستحق ذخیره سازی به شکل دائم، همانند آنچه در موزه ها یا کتابخانه های سنتی وجود دارد می دانند گزینه جالب توجهی خواهند بود.

اپراتورهای کامپیوتر نیز ممکن است آرویو را روش چشمگیری برای فروش فضای ذخیره سازی و کسب درآمد از طریق شبکه بهتر و دائمی تر وب قلمداد کنند.

کیف پول های آرویو

شما می توانید از طریق صرافی های بین المللی بایننس و Gate.io اقدام به خرید توکن های ارز دیجیتال Arweave نمایید. علاوه بر آن برای ذخیره سازی این توکن ها احتیاج به یک کیف پول معتبر خواهید داشت. پیشنهاد ما به شما این است که برای این کار از کیف پول های سخت افزاری مانند کیف پول لجر (Ledger) استفاده کنید. این کیف پول ها به صورت آفلاین ارزهای دیجیتال شما را نگهداری نموده و بنابراین از امنیت بسیار بالایی برخوردارند.

حجم معاملات این ارز دیجیتال

ارز دیجیتال آرویو در اواخر ژوئن سال ۲۰۲۰ با قیمتی کمتر از یک دلار آمریکا به بازار عرضه گردید. از این زمان توکن AR سیر نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت تا اینکه در میانه سال ۲۰۲۱ با تجربه چندین پیک قیمت در ماه های آوریل و ژوئن توانست از مرز سی دلار به ازای هر توکن عبور کند و نخستین رکورد قیمتی خود را بر جای بگذارد. در جولای همین سال قیمت آرویو مجدداً تا زیر ۱۰ دلار افت پیدا کرد، اما طولی نکشید که این رمز ارز با رشدی بی سابقه به رقمی بالغ بر ۶۰ دلار به ازای هر سکه AR دست یابد. در زمان نگارش این مقاله، رمز ارز آرویو با قیمتی نزدیک به ۵۵ دلار به فروش می رسد. در زیر می توانید تصویر نوسانات قیمت رمز ارز آرویو را که از سایت CoinMarketCap آورده شده، مشاهده کنید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت آرویو

همانطور که گفتیم، توکن AR به عنوان ارز بومی شبکه آرویو شناخته می شود. کاربرانی که تصمیم به ذخیره سازی داده های خود در این شبکه را دارند، ابتدا باید به منظور ذخیره سازی داده های توزیع شده، مقداری توکن AR خریداری کنند. کامپیوترهای موجود در شبکه نیز در ازای ارائه خدمات ذخیره سازی، ملزم به قبول پرداختی های AR خواهند بود.

یکی از نکاتی که سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند این است که تعداد توکن های AR در گردش، تنها معادل ۶۶ میلیون واحد تخمین زده شده است. نخستین ترانشه رمز ارز AR در تاریخ ژوئن سال ۲۰۱۸ و همزمان با روی کار آمدن شبکه آرویو شکل گرفت. در آن زمان ۵۵ میلیون توکن AR وارد گردش بازار گردید. ۱۱ میلیون توکن AR دیگر نیز مطابق با برنامه ریزی و به طور تدریجی برای انجام خدمات ذخیره سازی در شبکه توسط کامپیوترها آزاد می گردند.

اقتصاد توکنی رمز ارز آرویو

شایان ذکر است که پرداختی ها در شبکه آرویو برمبنای این پیش فرض محاسبه می شوند که هزینه های ذخیره سازی به مرور زمان همچنان افت پیدا خواهند کرد. در نتیجه، خرید حافظه ذخیره سازی در شبکه آرویو به مثابه پرداخت یکباره و نقدی کارمزد برای ذخیره سازی دائم داده ها محسوب می گردد.

همانند دیگر طرح های ذخیره سازی داده در شبکه بلاکچین، پرداختی های AR نیز به کامپیوترهایی که خدمات ذخیره سازی را در شبکه آرویو ارائه می دهند منتقل می گردد. با این حال، این پرداختی ها مستقیماً به کاربران تعلق نمی گیرند. بلکه در عوض، در استخری جمع آوری شده و به مرور زمان در میان کامپیوترها توزیع می شوند.

این استخر کارمزدها تحت عنوان موقوفات حافظه ذخیره سازی شناخته می شود و همانند دیگر انواع موقوفات، هدف آن کسب درآمد از استخرهای سرمایه گذاری است. این استخرها به مرور زمان بر ارزششان افزوده می شود؛ همانند موجودی نقدی در یک حساب بانکی که بهره آن افزایش می یابد. با توجه به بیشتر شدن ارزش این استخر، امکان پرداخت های منظم به کامپیوترهایی که به عمل ذخیره سازی چندین ساله اطلاعات می پردازند وجود خواهد داشت.

آینده آرویو

تصور کنید که توسعه دهندگان بازی های ویدیویی می توانستند از ظرفیت های ذخیره سازی نامحدود اطلاعات استفاده کنند. در آن صورت تجربه گیمینگ تا چه اندازه متفاوت با آنچه امروز می بینیم خواهد بود؟ در مورد ذخیره دائم اطلاعات حیاتی هر فرد چطور؟ در آن صورت این ظرفیت ها چه کمکی به ما خواهند نمود؟ در هر دو مثال فوق، این پیشرفت ها به کمک شبکه آرویو امکان پذیر شده است. این یکی از دلایلی است که استفاده روزافزون از آرویو را در سال های آتی تضمین می کند.

نتیجه گیری

ارز دیجیتال آرویو (Arweave) با هدف برطرف ساختن محدودیت های ذخیره سازی اطلاعات در فضای وب طراحی شده است. با استفاده از امکانات این پلتفرم می توان با صرف انرژی بسیار کمتر در مقایسه با نمونه های مشابه، اقدام به ذخیره سازی دائم اطلاعات در شبکه آرویو نمود و موانع بر سر راه ذخیره سازی از قبیل محدودیت حافظه و مسائل مربوط به سانسور شدن اطلاعات را از میان برداشت. توکن AR تحت عنوان توکن بومی این شبکه شناخته می شود و علاوه بر برقراری تعامل میان کاربران، کاربردهای دیگری نیز از قبیل پرداخت پاداش ها برای آن تعریف شده است. به عبارت دیگر، برای به اشتراک گذاری و ذخیره داده ها در شبکه، پرداخت ها با توکن AR صورت می گیرند.
شما می توانید از طریق مراجعه به صرافی های بین المللی و معتبری چون بایننس یا Gate.io اقدام به خرید توکن های ارز دیجیتال آرویو نموده و با نگهداری این توکن ها در کیف پول سخت افزاری لجر، تجربه ای منحصر به فرد از سرمایه گذاری بر روی رمز ارزهای غیرمتمرکز نسل جدید را برای خود رقم بزنید.

سؤالات متداول

بله؛ برخلاف دیگر سرویس های ذخیره اطلاعات مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت و… رمز ارز آرویو به هیچ سازمان یا نهاد متمرکزی وابسته نبوده و به صورت کاملاً مستقل و غیرمتمرکز به فعالیت می پردازد.

در حال حاضر صرافی های معتبر بایننس و Gate.io اقدام به فروش توکن های AR نموده و بنابراین کاربران می توانند با مراجعه به وبسایت این صرافی ها توکن های ارز دیجیتال آرویو را خریداری کنند.

بهترین کیف پول هایی که برای ذخیره توکن های AR می توانید از آن ها استفاده کنید، کیف پول های سخت افزاری مانند کیف پول لجر بوده که کدهای خصوصی کاربران را به صورت آفلاین ذخیره می کنند و بنابراین امنیت بالاتری را برای این کاربران به ارمغان می آورد.

مانند هر کریپتوکارنسی دیگری، ارز دیجیتال آرویو نیز در معرض نوسانات قیمت بازار بوده و ممکن است قیمت آن بر اثر رویدادهای جهان دیجیتال رمز ارزها دستخوش تغییر قرار گیرد. بنابراین پیش از سرمایه گذاری در هر یک از این ارزهای دیجیتال، مطالعه کافی و مشورت با مشاوران مالی تخصصی توصیه می گردد.