در مطالب قبل، با شما درباره طلای آب شده صحبت کردیم و گفتیم که طلای آب شده مواد اولیه ای است که بین صنف طلافروشان جابه جا می شود و با توجه به درصد بسیار پایین تر سود فروشنده در مقایسه با طلای نو و دست دوم، برای سرمایه گذاران نیز جذابیت دارد. درواقع طلای آب شده، طلاهای شکسته، دست دوم و مواردی از این قبیل هستند که آن ها را آب می کنند تا مجدد به تولید برگردانند.

فهرست []

    معرفی طلای فردایی و شنبه ای

    پیش از اینکه به صورت مستقیم به پاسخ این سؤال بپردازیم، لازم است بدانید طلای آب شده ای که به صورت فیزیکی خریداری می شود، در دسته روش نقدی قرار می گیرد. درواقع به دو روش می توان طلای آب شده را معامله کرد، نقدی و غیر نقدی که درواقع روش کاغذی نیز به آن می گویند. در روش نقدی شما در زمان تحویل طلای آب شده هزینه پرداخت می کنید و از این بابت که معامله به اتمام می رسد و کالا را دریافت می کنید، با ریسک کمتری مواجه می شوید. حالت بعدی روش کاغذی است که زیرمجموعه های متفاوتی دارد؛ مانند طلای آب شده فردایی، شنبه ای و شرطی که در این مقاله تمرکز ما روی نوع طلای آب شده فردایی و شنبه ای خواهد بود. البته ویژگی مشترک این طلا آن است که طلا به عنوان کالای مدنظر جابه جا نمی شود و این موضوع ریسک معامله را بالاتر می برد؛ پس موضوع ریسک بالای این نوع از معامله طلا را باید از مهم ترین ویژگی های آن تلقی کرد (حتماً دقت داشته باشید که در معاملات طلای آب شده در هر دو حالت، بین خریدار و فروشنده لفظ قیمت آب شده رد و بدل می شود).

    معاملات فردایی

    منظور از معاملات فردایی، معاملاتی است که فعالان بازار در پایان یک روز معاملاتی در رابطه با قیمت طلای آب شده در روز بعد، وارد معامله می شوند. پیش بینی ها به ایجاد تعهداتی برای طرفین منجر می شود که درصورت پیش بینی صحیح معامله آن ها در سود و در غیر این صورت در ضرر خواهند بود. فرایند این معاملات بدین صورت است که تعدادی از افراد معتبر که به یکدیگر اعتماد دارند، یک گروه برای این معاملات تشکیل می دهند. این گروه یک سرگروه خواهد داشت که در راستای تضمین معاملات و پرداخت خسارات جبران (که به صورت بازاری شاید با عنوان تاوان نیز شناخته شود) چک یا تضامین موردنیاز را دریافت می کند. معاملات در بازار آب شده فردایی تا حد زیادی شبیه اختیارات معاملات است؛ بدین صورت که شما بیعانه ای را پرداخت می کنید تا اختیار معامله در نرخ مشخصی را داشته باشید، موعد مقرری را مشخص می کنید و در سررسید مقرر معامله را انجام می دهید یا نمی دهید. اگر معامله به ضرر شما باشد،  اختیار این را دارید که معامله را انجام ندهید. این نوع معامله را طلای حواله ای نیز می نامند. در این نوع از معامله، شما تاریخ مشخصی در آینده را مشخص می کنید و لزوماً کالا را در اختیار خود ندارید. این ابزار با توجه به اینکه الزام داشتن کالا را در بر ندارد، گزینه جذابی برای افراد پر ریسک است. معاملات در این بازار غیررسمی است و نهاد ناظری ندارد.

    معاملات شنبه ای چیست؟

    معاملات شنبه ای مختص به بازار طلای آب شده است و به دلیل بسته شدن بازار جهانی در پایان روز جمعه، روز شنبه اقدام به تسویه معاملات باز شده و تفاوت های قیمتی پرداخت می شود. موضوع بعدی این است که در سرمایه گذاری در این نوع از طلا، با توجه به اینکه کالایی رد و بدل نمی شود، می تواند با اهرم همراه شود که این موضوع نیز به ریسک بالاتر این نوع از معامله می انجامد. در معاملاتی که ویژگی اهرمی بودن دارند، شما در رقمی بالاتر از سرمایه واقعی خود معامله می کنید که اگر آن معامله به سود بینجامد، سودی چند برابر و در غیر این صورت ضرری چند برابر حالت عادی معامله با میزان سرمایه خود خواهید داشت.

    ویژگی های معاملات شنبه ای

    یکی از ویژگی های این نوع معامله این است که به طور معمول از طریق تلفن انجام می شود و این امر بر نوسانات بالای تغییرات قیمتی این بازار می انجامد. در ادامه همین ویژگی باید گفت، نوسان گیری در این بازار رواج دارد و همین نوسانات بالا و تغییرات سریع بستر مناسبی برای نوسان گیری فراهم می کند. درواقع معامله گران این بازار معاملات خود را در بازه های زمانی کوتاه تری انجام می دهند و همین ویژگی بار دیگر نشان می دهد حضور و معامله در این بازار به تخصص و تجربه و به ویژه ریسک پذیری نیاز دارد. بازاری ها در این بازار به دلیل اعتباری که داخل بازار دارند و افراد جدید با گذاشتن بیعانه نزد افراد معتمد بازار مبادرت به معامله می کنند.

    سخن پایانی

    در این مقاله خواندیم، با توجه به اینکه موضوع اعتماد به طرف مقابل در این نوع از معاملات اهمیت بسیاری دارد، اصولاً فعالیت و ورود به این بازار برای افرادی که تجربه کافی ندارند، راحت نیست. ضمن اینکه نهاد ناظری بر این بازار نظارت نمی کند که تکیه گاه امنی برای فعالان تازه کار آن باشد؛ بنابراین داشتن تخصص بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. به نوعی افرادی که در این نوع از طلا معامله می کنند، ریسک نوسانات قیمت را تحمل می کنند؛ بنابراین اگر قصد معامله در این بازار را دارید، حتماً با فرد مورد اعتماد خود وارد معامله شوید.