Lines_Background
مینی‌دوره رایگان درآمد روزانه ۱۰۰ دلار از فارکس
00روز
00ساعت
00دقیقه
00ثانیه
ثبت‌نام رایگان
لوگو خانه سرمایه
آموزش ترید از صفر صفر

انواع توکن دیفای

sft
همه چیز درباره توکن‌های نیمه مثلی...

توکن های نیمه مثلی یا SFT چیست؟

توکن های نیمه مثلی به توکن هایی گفته می شود که هم زمان از ویژگی های توکن های قابل تعویض و غیرقابل تعویض برخوردار باشند. تاکنون که چند سال از پیدایش مفهوم ارزهای دیجیتال می گذرد، شاهد به وجود آمدن هزاران توکن رمزنگاری شده هستیم که با اهداف و مقاصد گوناگون به بازار عرضه شده اند و تمامی آن ها نیز از جهاتی باهم متفاوت هستند. درحقیقت این توکن ها از عملکردهای گوناگونی در این عرصه برخوردار هستند که تعویض پذیری (Fungibility) یکی از آن هاست.

اساساً ماهیت کلیه توکن ها به شکلی است که از نظر خصوصیت تعویض پذیری می توان آن ها را در ۳ دسته بندی کلی توکن های مثلی، غیر مثلی و نیمه مثلی قرار داد. درواقع قرارگرفتن هرکدام از توکن ها در هر یک از این دسته بندی ها، براساس اهداف و مقاصدی است که تیم توسعه دهندگان آن توکن به دنبال آن هستند.

با وجود این ، توکن های مثلی و غیر مثلی، بخش اعظمی از بازار ارزها را به خود اختصاص داده اند؛ از این رو هر فردی که در بازار ارزها مشغول فعالیت است، دست کم یک بار هم که شده، با نام هرکدام از این دو دسته بندی از توکن ها مواجه شده است، ولی دسته دیگری از توکن ها که کمتر کسی نام آن ها را شنیده و با آن ها آشنایی دارد، توکن های نیمه مثلی هستند که ماهیت آن ها ترکیبی از خصوصیات مشترک هر دو توکن مثلی و غیر مثلی است.

علاوه بر این، سال ۲۰۲۱ را قطعاً می توان سال NFT ها دانست؛ چراکه رشد خیره کننده این توکن ها از نظر حجم معاملات، نشان دهنده استقبال گسترده افراد از این بازار چندین میلیارد دلاری است. درواقع NFT ها با تکیه بر خصوصیاتی که دارند، با قدم نهادن در عرصه ارزها، رشد چشم گیری را تجربه کردند. 

با وجود تجربه چنین رشد قابل توجهی، باز هم موضوعی که امروزه به شدت دربارهNFT ها موردتوجه قرار می گیرد، مفهوم تعویض پذیری آن هاست که جزء نیازهای اساسی در حوزه ارزهای دیجیتال است. اینجاست که توکن های نیمه مثلی یا نیمه تعویض پذیر (SFT) پا به عرصه می گذارند. درواقع  SFTها که توکن هایی براساس توسعه توکن های غیرقابل تعویض هستند، از نظر قابلیت تبادل مثل یک توکن قابل تعویض و از نظر معامله، مثل توکن های غیرقابل تعویض هستند.

SFT ها توکن هایی هستند که در مرز باریکی بین FT ها و NFT ها در حرکت اند. ابتدا به عنوان یک FT فعالیت می کنند و سپس فعالیت خود را در قالب یک NFT ادامه می دهند. اگر به نظرتان درک مفهوم SFT ها کمی دشوار است و در این باره دچار ابهام شده اید، با ما همراه باشید تا در این مطلب، ضعیف ترین توکن های عرصه ارزها را بررسی کنیم.

برای درک صحیح و کامل مفهوم SFT ها، باید در ابتدا مفهوم تعویض پذیری را توضیح داده و پس از آن نیز مرور کوتاهی داشته باشیم بر مفهوم توکن های تعویض پذیر و تعویض ناپذیر.

قابلیت تعویض پذیری در ارزهای دیجیتال

قابلیت تعویض پذیری در ارزهای دیجیتال

اساساً کالای قابل تعویض، کالایی است که می توان آن را با یک کالای مشابه دیگر از همان نوع جایگزین کرد؛ برای نمونه چند اسکناس ۱۰۰ دلاری یا ۳ نسخه از یک فایل کپی شده در رایانه، همگی قابل تعویض هستند. از طرفی، موارد غیرقابل تعویضی مثل وسایل نقلیه یا حیواناتی که افراد در خانه خود از آن ها نگهداری می کنند، وجود دارند. این موارد از شناسه های به خصوصی برخوردار هستند که سبب می شود منحصربه فرد باشند.

اما درباره ارزها، ارز دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتریوم، ارزهایی قابل تعویض هستند؛ درحالی که توکن های بازی های بلاک چینی، همگی غیرقابل تعویض هستند.

انواع توکن های ارز دیجیتال

اساساً توکن ها در سه دسته بندی کلی قرار می گیرند. توکن های مثلی نخستین دسته از توکن ها هستند که طیف گسترده ای از توکن های موجود در بازار را تشکیل می دهند. دسته دوم توکن های غیرقابل تعویض (NFT ها) هستند که به واسطه قابلیت هایی که دارند، به تازگی موردتوجه خیل عظیمی از کاربران بازار قرار گرفته اند. دسته سوم نیز توکن های نیمه مثلی هستند که ضعیف ترین توکن های بازار و یک رابط میان توکن های مثلی و غیر مثلی به حساب می آیند. در ادامه هرکدام از این توکن ها را به طور مجزا بررسی کرده ایم.

توکن های قابل تعویض یا مثلی  Fungilble Tokens  یا  FT  

توکن های تعویض پذیر یا مثلی، به توکن هایی گفته می شود که با هم قابل تبادل و معاوضه هستند. اساساً ارزش یک توکن تعویض پذیر، با یک توکن تعویض پذیر دیگر از همان نوع، برابر است؛ برای مثال خرید یک خانه با ارزش 10 هزار دلار، با میزان پولی که در قبال فروش آن به همین مبلغ دریافت می شود، برابر خواهد بود؛ از این رو این دارایی (خانه) تعویض پذیر است. یک مثال دیگر این است که ارزش یک اسکناس ۱۰۰ دلاری با یک اسکناس ۱۰۰ دلاری دیگر برابری می کند.

درباره ارزها نیز چنین موضوعی صادق است؛ مثلاً ارزش ۱ واحد اتریوم با ۱ واحد اتریوم دیگر برابر است. یا اینکه اتریوم را می توان با دیگر ارزهایی مانند بیت کوین (با برآورد میزان ارزش آن به همان مقدار) تبادل کرد. 

درنتیجه اینکه قابلیت یک توکن مثلی برای تبادل و تعویض پذیری با دیگر توکن ها (به همان میزان ارزش یا همان نوع) است که سبب تغییر ارزش نمی شود.

توکن های غیرقابل تعویض یا غیر مثلی Non-fungible Tokens یا  NFT

توکن های غیرقابل تعویض، توکن هایی بر بستر بلاک چین هستند که برای نشان دادن تملک یک دارایی منحصربه فرد و کمیاب مانند آثار هنری دیجیتال، کلکسیون ها و دیگر دارایی های مجازی به خصوص از آن ها استفاده می شود. اساساً برخلاف توکن های مثلی، توکن های غیر مثلی قابل تبادل با هم نیستند و ارزش هرکدام از این توکن ها از لحاظ قابلیت های مخصوصی که دارند، سبب تمایز آن ها از سایر دارایی ها می شود.

برای مثال، نقاشی مونالیزا (اثر لئوناردو داوینچی) ازنظر ارزش هنری ارزنده ای که دارد، به هیچ عنوان با دیگر تابلوهای نقاشی برابر و قابل مقایسه یا معامله نیست. مثال دیگر یک قطعه زمین مجازی به هیچ عنوان با یک تمبر قدیمی کلکسیونی کمیاب برابری ندارد و نمی توان آن را تبادل کرد. 

اساساً از جمله خصوصیات توکن های NFT می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

اساساً توکن های غیر مثلی بر بستر بلاک چین های عمومی است که ذخیره می شوند؛ از این رو اصالت و مالکیت آن ها در هر زمان به سادگی به وسیله هر شخصی تأیید می شود. به طورکلی امکان خرید کسری از واحد از یک NFT وجود ندارد (نمی توان ۰٫۳ از یک NFT را خریداری کرد). 

اطلاعات NFT ها بر بستر بلاک چین ذخیره شده و به هیچ وجه قابل حذف یا تخریب نیست. اساساً بعد از ذخیره ساختار اطلاعات NFT ها، امکان هیچ گونه تغییری وجود ندارد.

توکن های نیمه مثلی Semi-Fungible Tokens یا SFT   

توکن های نیمه مثلی یا SFT ها، از خصوصیات هر دو مورد از توکن های مثلی و غیر مثلی برخوردار هستند. به بیان دیگر این ارزها، توکن هایی هستند که می توانند هم در قالب توکن های قابل تعویض عمل کنند و هم در شکل توکن های غیرقابل تعویض. اساساً درباره توکن های نیمه مثلی این طور گفته می شود که وقتی ارزش اسمی SFT ها منقضی شود، این توکن ها تمایل دارند قابلیت تعویض پذیری خود را از دست بدهند. 

برای درک بهتر ماهیت این توکن ها، توپ هایی را فرض کنید که برای مسابقات جام جهانی فوتبال طراحی می شوند. درحقیقت تمامی این توپ ها از لحاظ رنگ، طرح، وزن و ابعاد یکسان و برابر هستند؛ از این رو این توپ ها هیچ گونه تفاوتی با هم ندارند و می توانیم هرکدام از آن ها را برای یک مسابقه فوتبال انتخاب کنیم.

حال فرض کنید یکی از این توپ ها در یک مسابقه استفاده شود. در اینجا در انتهای آن مسابقه، آن توپ دیگر یک توپ عادی مثل دیگر توپ های مسابقات جام جهانی نخواهد بود. توپ مذکور در اینجا توپی است که در یکی از مسابقات جام جهانی از آن استفاده شده است. حال اگر یکی از بازیکنان آن مسابقه نیز روی آن توپ امضا کند، ارزش آن توپ چندین برابر خواهد شد.

بدر چند وقت اخیر، حتماً نام متاورس (Metaverse) را شنیده اید؛ یک دنیای مجازی رو به رشد، با تعداد طرفداران بسیار. درواقع در این فضا همه چیز وجود دارد؛ حتی مسابقات ورزشی و کنسرت های مجازی. 

فرض کنید قرار است بلیت های حضور در کنسرت یک خواننده در متاورس به فروش برسد. اگر برای هر جایگاه کنسرت، بلیت هایی در شکل توکن به فروش برسد، تا وقتی که آن کنسرت به پایان نرسیده باشد، توکنی که نماینده بلیت یک جایگاه باشد، با توکن دیگری متعلق به همان جایگاه (از هر نظر) برابر خواهد بود و به محض پایان کنسرت، بلیت استفاده شده، بخشی از یک کلکسیون خواهد بود که بسیار ارزشمند خواهد بود؛ چراکه تنها یک بلیت استفاده شده برای آن جایگاه وجود خواهد داشت.

نحوه ایجاد توکن های نیمه مثلی

اساساً این استانداردها هستند که قابلیت برقراری یک ارتباط مؤثر را فراهم می کنند؛ از این رو در عرصه بلاک چین، هر پلتفرم از مجموعه ای از استانداردها در راستای نحوه رفتار توکن های اکوسیستم خود برخوردار است. به بیان دقیق تر، این مجموعه قوانین اکوسیستم یک بلاک چین است که ماهیت توکن های آن را بیان می کند.

از طرفی، درباره نحوه ایجاد توکن های نیمه مثلی، باید اذعان داشته باشیم که SFT ها را می توان به وسیله استاندارد توکن ERC-1155  توکن بلاک چین اتریوم) ایجاد کرد. درحقیقت ERC-721، محبوب ترین و البته اصلی ترین استاندارد مورداستفاده توسط NFT ها است که از حفره های عملکردی زیادی نیز برخوردار هستند. 

درنتیجه وجود این حفره ها، توسعه دهندگان طراحان قراردادهای هوشمند می توانند این استاندارد توکن را به استاندارد توکن ERC-1155 تغییر دهند و یک توکن نیمه مثلی ایجاد کنند. درواقع، استاندارد ERC-1155یک استاندارد جدید مورداستفاده توسط SFT هاست که این امکان را در اختیار کاربران این توکن ها قرار می دهد تا به قابلیت هایی مانند انتقال سریع تر و کارآمدتر FT ها و NFT ها دسترسی داشته باشند.

به طورکلی، استاندارد ERC-721 در یک زمان ویژه، تنها از انتقال یک توکن به خصوص پشتیبانی می کند که این ضعف سبب می شود فرایند انجام یک تراکنش، زمان بر و پرهزینه تر شود. حال اینکه استاندارد  ERC-1155از این لحاظ برتری داشته و از انتقال گروهی چندین توکن در یک تراکنش (در عرض تنها چند ثانیه) نیز پشتیبانی می کند. این یعنی اینکه  ERC-1155یک استاندارد چند توکنی (multi-token standard) است که سبب توسعه توکن های نیمه مثلی می شود.

چرا توسعه SFT ها مهم است؟

اساساً توکن های غیرقابل تعویض توانسته اند سازوکار مالکیت دارایی ها را در بستر دنیای دیجیتال متحول کنند. درحقیقت به دلیل پدیدآمدن NFTها امروزه قادر خواهیم بود مالکیت یک دارایی را به شکلی غیرقابل تغییر، ایمن و البته شفاف در اختیار داشته باشیم.

با وجود این، روند تغییر تمامی مجموعه های NFT روندی کند و البته بی فایده است؛ از این رو اینجاست که توسعه استاندارد SFT ها از اهمیت بالایی برخوردار می شود؛ چراکه انتقال توکن های دسته ای را با در نظر گرفتن این نکته که از NFTها و FT ها نیز پشتیبانی می کند، بسیار آسان تر می کند. 

گرچه مدتی طول می کشد تا توکن های نیمه مثلی بتوانند حفره های موجود در ساختار NFTها را پر کنند، قطعاً این روند به خصوص در حوزه گیمینگ، به شدت در حال محبوبیت است. درواقع این قابلیت  SFTها که هم از خصوصیات FT ها و هم NFT ها برخوردار هستند، سبب شده تا از تنوع بسیار بالایی برخوردار باشند. 

از طرفیSFT ها کمک می کنند تا حجم نقدینگی موجود در بازار ارزها نیز افزایش پیدا کند. علاوه بر این، این توکن ها از ماهیتی انعطاف پذیر برخوردار هستند که همین موضوع نیز بر اهمیت توسعه آن ها تأکید بیشتری می کند.

ویژگی های توکن های نیمه مثلی

 

توکن های نیمه مثلی ثابت کرده اند که می توانند به مانعی در مقابل آسیب پذیری توکن های غیرقابل تعویض تبدیل شوند. این موضوع از این جهت است که SFT ها از ویژگی های برجسته ای برخوردار هستند که در ادامه به هرکدام از آن ها به طور کامل خواهیم پرداخت.

  • امکان بهره بردن هم زمان از خصوصیات FT ها و NFT ها

از آنجا که توکن های نیمه مثلی، عملکرد توکن های قابل تعویض و غیرقابل تعویض را هم زمان با هم ترکیب می کنند، کاربران می توانند از خصوصیات و عملکرد هردوی این توکن ها در یک تراکنش بهره مند شوند.

  • بهره وری بهتر به نسبت NFT ها

توکن های نیمه مثلی این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهند تا از پتانسیل بهتری به نسبت NFT ها بهره مند شوند. درحقیقت از آنجا که این توکن ها می توانند بسیاری از چالش های پیش روی NFT ها را از میان بردارند، کاربرانی که تمایل به معامله NFT ها دارند، ولی به علت کاستی های موجود در ماهیت این توکن ها قادر به انجام این کار نیستند، می توانند راهی را برای رفع نیازهای خود به وسیله SFT ها پیدا کنند. درنتیجه اینکه SFT ها می توانند فرایند پردازش تراکنش ها را کارآمدتر و سریع تر کنند.

  • ایمنی بالاتر

توکن های نیمه مثلی از کاربران در مقابل ضررهای تصادفی که در زمان انتقال NFT ها متحمل می شوند، محافظت خواهد کرد. درواقع این توکن ها راهی برای انتقال کارآمد هر نوع توکن (در هر میزان) را بدون ترس از قفل شدن توکن ها در قرارداد فراهم می کنند. بد نیست بدانید مشکل ذکرشده در بین توکن های غیرقابل تعویض رایج است که در بیشتر مواقع به از دست دادن تصادفی توکن های کاربران منجر می شود.

  • تراکنش هایی سریع تر و آسان تر

توکن های نیمه مثلی، سبب اجرا و پردازش سریع تر و البته کم هزینه تر تراکنش ها می شوند؛ از این رو تریدرها می توانند بیش از یک توکن را در یک دوره زمانی بسیار کوتاه انتقال دهند؛ بنابراین انجام معاملات برای کاربران بسیار سریع تر و آسان تر خواهد بود.

نحوه استفاده از توکن های نیمه مثلی

اساساً بیشترین استفاده از توکن های نیمه مثلی، در حوزه گیمینگ است. درحقیقت در این حوزه، جدا از NFT ها، از توکن های مثلی نیز استفاده می شود؛ برای مثال ارزهای درون برخی بازی ها مانند شمش های طلا، هرکدام یک SFT هستند. از طرفی، در بخش هایی از حوزه گیمینگ مانند آیتم های مربوط به تجهیزات برخی بازی ها (مثل اسلحه و مهمات) نیز از توکن های غیر مثلی استفاده می شود. 

درنتیجه اینکه استفاده از SFT ها به گیمرها کمک می کند تا هر دو نوع توکن های SFT و NFT را به شکل متقابل معامله کنند؛ برای نمونه، استفاده از SFT ها این امکان را در اختیار بازیکنان قرار می دهند تا سلاح های خود را با شمش های طلا تبادل کنند.

علاوه بر این، استفاده از SFT ها در حوزه گیمینگ سبب شد تا از آن ها برای پرداخت های درون برنامه ای نیز استفاده شود. درحقیقت شرکت ها و استودیوهای تولیدکننده بازی ها می توانند هر دو نوع توکن SFT و NFT را ایجاد کنند و اطمینان داشته باشند که هردوی این توکن ها می توانند هم زمان توسط گیمرها استفاده شوند.

SFT ها در مقابل NFT ها

توکن های نیمه مثلی

برجسته ترین نکته مثبت توکن های نیمه مثلی این است که این می توانند تعویض پذیری خود را تا زمان انتقال به NFT (و بالعکس) حفظ کنند. درحقیقت یک توکن نیمه مثلی در شکل یک NFT نیز هنوز می تواند از مزایای NFT ها (قابل تأیید، تقسیم ناپذیر و تغییرناپذیر) برخوردار باشد.

اساساً انعطاف پذیری SFT ها در حال حاضر سبب شده است تا فرصت های بسیاری در اختیار توسعه دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و حامیان پروژه های فعال در حوزه ارزها قرار بگیرد. با وجود این، کماکان یک دوره انتظار برای کاربران عادی و سرمایه گذاران وجود خواهد داشت؛ چراکه بازارهای در دسترس کاربران، اپلیکیشن های غیرمتمرکز و فضاهای متاورسی، هنوز به طور عمومی راه را برای استفاده از SFT ها باز نکرده اند.

سخن پایانی

اساساً توکن های نیمه مثلی، نسل جدیدی از توکن های ارزها به حساب می آیند که در مسیری باریک میان توکن های مثلی و غیر مثلی حرکت می کنند. از طرفی، هم اکنون بیشترین کاربرد این توکن ها در حوزه بازی های مبتنی بر بلاک چین است و موفقیت آن ها به شکلی بوده که طرفداران بسیاری را در این حوزه به سمت خود جذب کرده است.

از طرفی، این نسل جدید از توکن ها، براساس استاندارد EIP-1155  (استاندارد توکن اتریوم) ضرب می شوند. همچنینSFT ها در قیاس با توکن های مثلی و NFT ها، کمتر در بازار ارزها شناخته شده هستند. با وجود این، امروزه نیاز به توکن های نیمه مثلی در حوزه ارزها، بدیهی به نظر می رسد؛ چراکه این توکن ها آسیب پذیری NFT ها را برطرف می کنند و سبب می شوند تراکنش های NFT ها آسان تر و سریع تر انجام شوند.

پرسش های متداول

1- توکن مثلی یا قابل تعویض (FT) چیست؟

توکن های مثلی یا تعویض پذیر به توکن هایی گفته می شود که با یکدیگر قابل معامله باشند و ارزش آن دارایی های قابل معاوضه با یکدیگر برابر است.

2- توکن های غیر مثلی یا غیرقابل تعویض (NFT) چیست؟

توکن های غیر مثلی توکن هایی بر بستر بلاک چین هستند که برای نشان دادن تملک یک دارایی منحصربه فرد و کمیاب مانند یک اثر هنری دیجیتال، یک کلکسیون منحصربه فرد یا دیگر دارایی های مجازی منحصربه فرد از آن ها استفاده می شود.

3- توکن نیمه مثلی (SFT) چیست؟

به بیان ساده، نیمه مثلی بودن یک توکن، یعنی اینکه آن توکن ویژه در ابتدا یک ارزش مشخص دارد که بسته به ارزشش می توان آن را با توکنی دیگر (و البته مشابه) مبادله کرد، ولی وقتی این توکن کار خود را انجام داد، به یک توکن منحصربه فرد و غیرقابل تقسیم (NFT) تبدیل می شود.

4- برتری اصلی SFT به NFT در چیست؟

اصلی ترین برتری که توکن های نیمه مثلی به توکن های غیر مثلی دارند، این است که SFT ها می توانند خصوصیت تعویض پذیری خود را تا وقتی که به NFT تبدیل می شوند، حفظ کنند.

5- استاندارد ERC-1155 چیست؟

این استاندارد کارایی توکن های غیرقابل تعویض و تعویض پذیر را با یکدیگر ترکیب می کند تا بدین ترتیب از خصوصیات هر دوی آن ها استفاده کرده و مشکلات آن ها را برطرف کند.

6- توکن های نیمه مثلی چه مزایایی دارند؟

  • در مدت زمانی مشخص، قابل تعویض هستند.
  • از ویژگی های توکن های غیر مثلی برخوردار هستند.
  • ترس بلوکه شدن تراکنش در حین فرایند تأیید آن وجود ندارد.
  • انجام معاملات بسیار سریع تر و آسان تر است.
  • ترکیبی از FT ها و NFT ها هستند.
  • از دارایی های کاربران محافظت می کنند.

7- چگونه می توان توکن های نیمه مثلی را ایجاد کرد؟

اساساً SFT ها را می توان به وسیله استاندارد توکن ERC-1155 به وجود آورد.

ادامه مطلب
معرفی 12 تا از بهترین پروژه دیفای
معرفی 10 تا از بهترین پروژه...

اگر بازارهای مالی یا دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، احتمالاً عبارت DeFi یا Decentralized Finance به معنای اقتصاد غیرمتمرکز را شنیده اید. این نوع اقتصاد به بخش مهمی از دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده و توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است؛ به همین دلیل در این مقاله برخی از موفق ترین انواع پروژه defi/’>دیفای را بررسی کرده ایم، اما پیش از هر چیز به این موضوع پرداخته ایم که DeFi چیست و چه عاملی آن را از بقیه بازار ارز دیجیتال متمایز کرده است؟

دیفای DeFi چیست؟

در دنیای مالی امروز که به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می رویم، هدف اصلی دیفای این است که پرداخت های نظیر به نظیر را برای سرمایه گذارها راحت کند. با استفاده از کارایی و قدرت قراردادهای هوشمند، پروتکل های دیفای به فضایی بسیار خوب برای وام دهی، وام گرفتن، معامله، پس انداز و کسب سود تبدیل شده اند که به بروکراسی های معمول نیازی ندارد.

اهداف دنیای دیفای و اقتصاد غیرمتمرکز

  1. حذف بروکراسی و کاغذبازی: قراردادهای هوشمند به صورت دیجیتالی روی بلاک چین پردازش می شوند و به هیچ گونه کاغذبازی یا زمان انتظار در بانک نیاز ندارند.
  2. حذف واسطه ها: خودکارسازی اجرای قراردادهای هوشمند روی بلاک چین نیاز به واسطه های انسانی را از بین می برد. با استفاده از قراردادهای هوشمند نیازی به واسطه های خارجی مانند وکیل نخواهد بود. درواقع تنها دو طرف قرارداد در معامله دخیل هستند و اگر یکی از طرفین شروط معامله را تکمیل کند، قرارداد به صورت خودکار اجرا می شود.
  3. افزایش سرعت: بدون وابستگی به واسطه ها و همچنین نبود زمان انتظار برای تکمیل تراکنش، استفاده از دیفای تجربه ای سریع و یکپارچه برای شما رقم می زند.
  4. فرصت های برابر: با استفاده از خدمات DeFi کاربران می توانند به خدمات ارائه شده توسط مؤسسات مالی مهم دسترسی داشته باشند. با استفاده از این خدمات فرقی ندارد کاربر در یک کشور کوچک آفریقایی است یا یکی از ایالت های آمریکا! همه می توانند از خدمات بانکداری مدرن استفاده کنند.

بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۲

پروژه دیفای

دنیای دیفای روز به روز در حال گسترش است، اما چند پروژه بسیار مهم وجود دارد که بهتر است در سال ۲۰۲۲ بیشتر آن ها را تحت نظر داشته باشیم. بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر هستند:

 1.آوی (AAVE)

آوی در سال ۲۰۱۷ با نام ETHLend تأسیس شد و یکی از بهترین پروژه های دیفای دنیا شناخته می شود. AAVE یک پلتفرم نقدینگی غیرمتمرکز است که کاربران به کمک آن می توانند با وام دهی سرمایه های خودشان در قبال آن سود دریافت کنند. همچنین می توانند با قراردادن وثیقه از این پلتفرم وام بگیرند. این پلتفرم وام گیرنده ها و وام دهنده ها را در فضایی غیرمتمرکز به هم متصل می کند و کاربران از طریق آن می توانند فرصت برابری برای وام دهی و وام گرفتن داشته باشند. همچنین می توانند با سپرده گذاری توکن های AAVE داخل این پلتفرم پاداش بگیرند.

2.  آوالانچ (AVAX)

آوالانچ (AVAX) خود را سریع ترین پلتفرم قرارداد هوشمند در دنیا معرفی می کند. همچنین عملکرد بسیار خوبی در زمینه NFT دارد و با پلتفرم های دیگر مانند سوشی سواپ، چین لینک و گراف نیز مرتبط است. آوالانچ به دلیل اینکه می تواند تراکنش ها را در مدت زمان کوتاه تری در مقایسه با اتریوم اجرا کند و در عین حال کارمزد تراکنش ها نیز بسیار کمتر است، خودش را رقیب مستقیم اتریوم می داند. این پروژه به تازگی ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه برای حمایت از استارتاپ های دیفای اختصاص داده و به همین دلیل یکی از بهترین مکان ها برای راه اندازی پروژه های جدید است.

3. کاردانو (ADA)

پروژه دیفای

کاردانو (ADA) یکی از بزرگ ترین پروژه های بلاک چین دنیاست و به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام و مصرف انرژی بسیار کمی که دارد، به عنوان بلاک چین سبز شناخته می شود. این پروژه نیز چند وقت پیش اعلام کرد با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در زمینه اقتصاد غیرمتمرکز، NFT و آموزش بلاک چین به دنبال گسترش اکوسیستم خود است؛ از این رو می توان کاردانو را یکی از بهترین پروژه های دیفای دانست.

4. چین لینک (LINK)

چین لینک (LINK) یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که کاربرد آن تأمین اطلاعات از دنیای بیرون برای بلاک چین ها و قراردادهای هوشمند است. چین لینک به تازگی اعلام کرده که یک Token Bridge قابل برنامه ریزی را توسعه داده است که امکان ارتباط بین پروژه های بلاک چین  مختلف را فراهم می کند. با استفاده از این Bridge پروتکل های دیفای می توانند کاملاً مقیاس پذیر باشند و خبری هم از مشکلات قبلی که پروژه های بلاک چین با آن روبه رو بودند وجود ندارد.

5. پولکادات

پولکادات یک شبکه اینترنت است که به کمک آن بلاک چین های مختلف می توانند اطلاعات و تراکنش های گوناگون را از طریق زنجیره، رله پولکادات را به صورت . این موضوع سبب شده است پولکادات و پروژه هایی که براساس آن ساخته می شوند، بسیار سریع تر از اتریوم بوده و مقیاس پذیری بیشتری هم داشته باشند.

6. ترا لونا (LUNA)

ترا لونا (LUNA) یکی از بهترین پروژه های دیفای و نسل بعدی پلتفرم های قرارداد هوشمند است که اقتصاد غیرمتمرکز را با مفهوم استیبل کوین ها ترکیب می کند. در این پلتفرم از استیبل کوین هایی که امکان پرداخت آنی، کارمزد کم و امکان پرداخت بین پلتفرمی را داشته باشند، پشتیبانی می شود. با توجه به محبوبیت بالای دنیای دیفای و همچنین توجه بسیاری که به ارزهای دیجیتال می شود، لونا یکی از بهترین پروژه های دیفای است که در سال ۲۰۲۲ حتماً باید آن را مدنظر داشته باشید.

7. پولیگان (MATIC)

پولیگان (MATIC) یکی از سریع ترین راهکارهای توسعه لایه ۲ اتریوم و اکوسیستم نرم افزارهای غیرمتمرکز آن است. این شبکه دارای قابلیت هایی مانند ارتباط بین شبکه های مختلف، مقیاس پذیری و امنیت بالاست. اساساً این شبکه چند خط به اتوبان پرترافیک لایه ۱ اتریوم اضافه می کند. در حال حاضر بیشتر پروژه های دیفای روی بلاک چین اتریوم قرار دارند و به همین دلیل هرچقدر ترافیک این شبکه کمتر باشد، تراکنش ها با سرعت بیشتری انجام شده و سبب رشد سریع تر اکوسیستم دیفای می شوند.

8. سولانا (SOL)

سولانا (SOL) یک پلتفرم توافق جدید و انقلابی است که از الگوریتم اثبات تاریخ استفاده می کند. در این الگوریتم به جای ماینینگ یا سپرده گذاری توکن ها برای تأیید تراکنش، تمامی تراکنش ها از طریق یک برچسب زمانی روی بلاک چین  تأیید می شوند. سولانا یکی از رقبای جدی اتریوم به شمار می آید؛ زیرا با وجود اینکه روی لایه ۱ است، سرعت بسیاری دارد؛ به همین دلیل برای اجرای سریع تر تراکنش ها به کمک هیچ پلتفرم دیگری نیاز ندارد.

9. سینتتیکس (Synthetix)

سینتتیکس (SNX) یک صرافی غیرمتمرکز رو به رشد است که می توانید در آن ارزهای دیجیتال را با سهام، ارزهای فیات، فلزات گران بها و دیگر دارایی هایی که فعلاً در اختیار مؤسسات مالی سنتی هستند، معاوضه کنید. ویژگی منحصربه فرد پلتفرم سینتتیکس این است که کاربران می توانند توکن های اختصاصی خود را خلق کنند. شما می توانید با سپرده گذاری طلا، یورو، دلار، سهام شرکت های مختلف و… را در ازای توکن synths دریافت کنید. از طریق این پلتفرم کاربر می تواند بدون اینکه به صورت فیزیکی یک دارایی را در اختیار داشته باشد، روی آن سرمایه گذاری کند و به همین دلیل سینتتیکس یکی از بهترین پروژه های دیفای به شمار می رود.

10. یونی سواپ (UNI)

یونی سواپ (UNI) یک صرافی غیرمتمرکز است که از طریق آن کاربر می تواند نقدینگی مورد نیاز خودش را با کمترین میزان سود دریافت کند. نقدینگی این پلتفرم از طریق یک مفهوم به نام بازارساز خودکار تأمین می شود و به همین دلیل کاربران همیشه می توانند به نقدینگی مورد نیاز خودشان دسترسی داشته باشند. همچنین به دلیل محبوبیت بالا، توکن بومی این پلتفرم یعنی UNI در صرافی های متمرکز زیادی هم عرضه می شود.

آینده دیفای

پروژه دیفای

پلتفرم های دیفای در حال رشد هستند و توجه خیلی از سرمایه گذارها و کاربران عادی را به خودشان جلب کرده اند. همچنین پلتفرم های مختلف هر روزه میلیون ها دلار روی استارتاپ های دیفای سرمایه گذاری می کنند تا رشد این نوع اقتصاد سریع تر شود. این سرمایه گذاری ها سبب می شود برابری اقتصادی روز به روز بیشتر شود و حتی افرادی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند، بتوانند از طریق اینترنت به این خدمات دسترسی داشته باشند. دیفای فاصله کشورهای فقیر و ثروتمند را از بین می برد و همه می توانند از پیشرفت های اقتصادی بهره مند شوند.

سخن پایانی

در سال ۲۰۲۱ ده ها پروژه مختلف معرفی شدند که ارزش و توانایی های بسیاری دارند و می توانند دنیای ارزهای دیجیتال را بار دیگر متحول کنند. ما این پروژه ها را به عنوان بهترین پروژه دیفای در سال ۲۰۲۲ معرفی کردیم تا با توانایی های آن ها آشنا شوید و با توجه به آن ها بتوانید در بهترین زمان ممکن روی آن ها سرمایه گذاری کنید. اگر سؤالی در این زمینه دارید، از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن به سؤالات شما پاسخ می دهند.

سوالات متداول

با استفاده از کارایی و قدرت قراردادهای هوشمند، پروتکل های دیفای به یک فضای خیلی خوب برای وام دهی، وام گرفتن، معامله، پس انداز و کسب سود تبدیل شده اند که نیازی به بروکراسی های معمول ندارد.

Aave یک پلتفرم نقدینگی غیرمتمرکز است که از طریق آن کاربران می توانند با وام دهی سرمایه های خودشان در قبال آن سود دریافت کنند.

ترا لونا (LUNA) نیز یکی از بهتری پروژه های دیفای و نسل بعدی پلتفرم های قرارداد هوشمند است که اقتصاد غیرمتمرکز را با مفهوم استیبل کوین ها ترکیب می کند.

دیفای باعث می شود برابری اقتصادی روز به روز بیشتر شود و حتی افرادی هم که به خدمات بانکی دسترسی ندارند بتوانند از طریق اینترنت به این خدمات دسترسی داشته باشند.

ادامه مطلب
ارز دیجیتال آوی
ارز دیجیتال آوی (AAVE) چیست؟

معرفی ارز دیجیتال آوی (AAVE)

این ارز دیجیتال یک پلتفرم منبع باز و غیرمتمرکز وام دهی ارزهای دیجیتال است که کاربران به کمک آن می توانند وام بگیرند و با استفاده از دارایی های دیجیتالی به وام دهندگان بهره بدهند. درواقع این ارز یک سیستم وام دهی DeFi به شمار می آید که روی اکوسیستم Ethereum راه اندازی شده است. AAVEیک پروتکل نقدینگی محسوب می شود که در مقایسه با رقبا استخرهای نقدینگی بسیار بزرگ تری دارد. توسعه دهندگان این شبکه را به گونه ای طراحی کرده اند که کاربران بدون بروز مشکل از شبکه این ارز دیجیتال استفاده کنند. این امر سبب شده است تا علاوه بر سرمایه گذاران نهادی، سرمایه گذاران خرد نیز به این شبکه علاقه مند شوند.

تاریخچه ارز دیجیتال آوی

نسخه ابتدایی این ارز دیجیتال را Stani Kulechov در سال 2017 و با عنوان ETHLend همراه با توکن بومی LEND راه اندازی کرد. هنگام عرضه اولیه این توکن (ICO)، 2/16 میلیون دلار جمع آوری شده بود. چشم انداز Kulechov ایجاد بستری مناسب برای ارتباط میان وام دهندگان و وام گیرندگان ارزهای دیجیتال و مطابقت دادن درخواست های وام با پیشنهاد های موجود در پلتفرم بود؛ با این حال شرایط نامطلوب مالی در سال 2018 سبب ارزیابی مجدد مفهوم ETHLend شد و Kulechov را برای تنظیم مجدد پروژه تشویق کرد. درنهایت ظاهر بازنگری شده ETHLend، همراه با ویژگی های اضافی، در ابتدای سال 2020 با نام جدید AAVE معرفی شد.

ویژگی های ارز دیجیتال آوی

  1. امکان وام دهی و استقراض دارایی های دیجیتال به کمک این ارز دیجیتال فراهم شده است.
  2. در این پلتفرم فرصت های بسیاری برای کسب سود کاربران طراحی شده است.
  3. پروتکل DeFi بسیاری از فرایندهای تراکنش های مالی را در AAVE راحت کرده است.
  4. در این سیستم نیازی به وجود واسطه نیست و این ارز دیجیتال مستقل اجرا می شود.
  5. برخی دارایی ها دارای نرخ بهره ثابت و سایر دارایی ها دارای نرخ بهره متغیری هستند.
  6. این پروژه به یکی از محبوب ترین برنامه های DeFi تبدیل شده است.

مزایا و معایب ارز دیجیتال آوی

همان طور که ملاحظه کردید، بلاک چین آوی یک پلتفرم کارآمد در صنعت ارزهای دیجیتال است. پلتفرم های مشابه با ویژگی های متفاوت در حال فعالیت هستند و هریک از آن ها در مقایسه با یکدیگر مزیت هایی دارند. از این رو در این قسمت به بررسی مزایا و معایب این ارز دیجیتال می پردازیم:

مزایا

  1. این ارز دیجیتال یکی از برترین برنامه های DeFi در سراسر جهان به شمار می آید.
  2. در این پلتفرم، استخرهای وام دهی بسیار بزرگ و ارز دیجیتا ل های متنوع در دسترس کاربران قرار دارند.
  3. این پلتفرم در مقایسه با رقبای خود امکانات برتری برای وام دادن و قرض گرفتن ارز دیجیتال ارائه می دهد.
  4. وام Flash (Flash Loan)، یک ویژگی انقلابی در DeFi بوده و در پلتفرم AAVE در دسترس است.
  5. برای دریافت وام Flash، به انجام مراحل احراز هویت (KYC) نیازی نیست.
  6. بلاک چین این ارز دیجیتال امنیت بالایی دارد.

معایب

  1. فعالیت در این پلتفرم به اندازه پلتفرم های رقیب آسان نیست.
  2. در گذشته وام های Flash مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

نحوه عملکرد ارز دیجیتال آوی

ارز دیجیتال آوی

این ارز شبکه ای متشکل از استخرهای وام دهی متعدد است که هدف اصلی آن کاهش یا حذف چالش های موجود در مواجهه با مؤسسات وام دهی سنتی مانند بانک هاست؛ به همین دلیل توسعه دهندگان این ارز دیجیتال به منظور تضمین ایجاد تجربه تراکنش یکپارچه برای علاقه مندان ارزهای دیجیتال، در طراحی این شبکه از ترکیب استخرهای وام دهی و وام های دارای وثیقه استفاده کرده اند. فرایند وام دهی و استقراض در پلتفرم این ارز دیجیتال به راحتی قابل درک و پیگیری است. کاربرانی که مایل هستند وجوه ارزهای دیجیتال خود را قرض بدهند، به دلخواه خود در یکی از استخرهای وام دهی سپرده گذاری می کنند. درمقابل، کاربرانی که مایل به وام گرفتن هستند، از طریق وجوه سپرده گذاری شده در این استخرها، وام دریافت می کنند. توکن هایی که وام گیرندگان برداشت می کنند، براساس دستورالعمل های شخص وام دهنده، به شخص وام گیرنده منتقل (Transfer) یا ترید (Trade) می شود. در این میان، تنها افرادی که میزان مشخصی دارایی در شبکه این ارز دیجیتال قفل کرده باشند، واجد شرایط دریافت وام در این پلتفرم هستند. همچنین ارزش ارز دیجیتالهای قفل شده در این شبکه براساس USD تعیین می شود. علاوه بر این، لازم است مبلغ قفل شده از مبلغ وام دریافت شده بیشتر باشد.

معرفی Oracles در بلاک چین آوی

مانند سایر بلاک چین ها، در این بلاک چین نیز اوراکل ها به عنوان پیوندی بین بلاک چین و دنیای بیرونی عمل می کند. اوراکل ها داده های دنیای واقعی خارجی را جمع آوری کرده و به منظور تسهیل تراکنش ها، به ویژه تراکنش های قراردادهای هوشمند، این اطلاعات را به بلاک چین ارائه می کنند. اوراکل ها بخش مهمی از هر شبکه بلاک چینی هستند و به همین دلیل این بلاک چین برای اطمینان از دقیق بودن اطلاعات ارائه شده توسط آن ها، از اوراکل های Chainlink (LINK) استفاده می کند؛ چراکه Chianlink یکی از پلتفرم های ارز دیجیتال مطمئن در صنعت ارزهای دیجیتال است و از رویکردی غیرمتمرکز پیروی می کند.

معرفی صندوق ذخایر استخرهای نقدینگی در بلاک چین آوی

در این بلاک چین، به منظور محافظت از کاربران در برابر نوسانات بازار، یک استخر ذخیره نقدینگی (liquidity pool reserve) ایجاد شده است. این صندوق امنیت وجوه سپرده گذاری شده وام دهندگان در استخرهای وام دهی شبکه را تضمین می کند؛ به بیان دیگر ذخایر نقدینگی به عنوان پوشش بیمه ای وجوه وام دهندگان در AAVE عمل می کند. درحالی که بسیاری دیگر از سیستم های وام دهی همتا به همتا با چالش نوسانات قیمت روبه رو هستند، شبکه این ارز دیجیتال با راه اندازی استخر ذخیره نقدینگی، گام مؤثری برای مبارزه با شرایط مربوط به نوسانات قیمت برداشته است.

معرفی وام های Flash در بلاک چین آوی

وام های فلش به طور کامل بازی مالی غیرمتمرکز را در بازار کریپتو تغییر دادند. شبکه این پلاک چین با استفاده از ایده وام های فلش، این امکان را برای کاربران فراهم کرد تا بتوانند وام بگیرند و بدون وثیقه، با سرعت بازپرداخت انجام دهند. درواقع وام های فلش تراکنش های وام دهی و استقراضی هستند که در یک بلوک تراکنش تکمیل می شوند. افرادی که در شبکه AAVE وام های فلش دریافت می کنند، پیش از استخراج بلوک جدید اتریوم، باید بازپرداخت وام را انجام داده باشند. در غیر این صورت، تمام تراکنش های آن دوره لغو می شوند. از طریق این نوع وام کاربران می توانند در مدت زمانی کوتاه، به چیزهای بسیاری دست بیابند. درصورت استفاده از وام های Flash، کاربر موظف است هزینه 3/0 درصدی به AAVE پرداخت کند. در ادامه به کاربردهای این وام اشاره شده است:

  • یکی از مهم ترین کاربردهای وام های فلش استفاده از معاملات arbitrage است.
  • کاربر می تواند وام فلش یک توکن را دریافت کرده و برای کسب سود بیشتر از آن برای معامله در پلتفرم دیگر استفاده کند.
  • کاربران می توانند با استفاده از وام های فلش، تأمین مالی وام های خود در پروتکل های دیگر را انجام دهند.
  • از وام های فلش برای مبادله (Swap) وثیقه استفاده می شود.
  • این امکان را به معامله گران می دهد تا در Yield farming مشارکت کنند.
  • بدون وام های فلش، در InstaDapp مفهومی به نام Compound Yield Farming وجود ندارد.

معرفی aToken در بلاک چین آوی

کاربران پس از واریز وجه در این بلاک چین، aTokens دریافت می کنند. مقدار aTokens دریافت شده به اندازه سپرده AAVE کاربر بستگی دارد؛ برای مثال کاربری که 200 DAI را به پروتکل واریز می کند، به طور خودکار 200 aTokens دریافت می کند. aTokens نقش بسیار مهمی در این پلتفرم وام دهی دارد؛ چراکه به کاربران کمک می کند تا سود خود را دریافت کنند. بدون aTokens فعالیت های وام دهی مشمول پاداش نمی شوند.

معرفی مفهوم Rate Switching در بلاک چین آوی

کاربران این بلاک چین می توانند میان نرخ بهره متغیر و نرخ بهره ثابت سوئیچ کنند. نرخ بهره ثابت، از میانگین نرخ یک دارایی ارز دیجیتال در عرض 30 روز پیروی می کند؛ درحالی که نرخ بهره متغیر براساس تقاضای ناشی از استخرهای نقدینگی این بلاک چین تغییر می کند. نکته جالب اینکه کاربران AAVE اجازه دارند براساس اهداف مالی خود بین این دو نرخ سوئیچ کنند و جابه جا شوند. برای انجام این جابه جایی لازم است میزان کمی کارمزد گس اتریوم پرداخت کنید.

معرفی ارز دیجیتال AAVE، توکن بومی بلاک چین آوی

ارز دیجیتال آوی یک توکن ERC20 در این پلتفرم وام دهی است و در اواخر سال 2017 وارد بازار کریپتوکارنسی شده است. این توکن در بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال، ابزار سودمند و کاهش دهنده برای تورم بوده است. به گفته توسعه دهندگان، ممکن است این ارز به یک توکن حاکمیتی برای شبکه خود تبدیل شود.

کاربردهای ارز دیجیتال آوی

ارز دیجیتال آوی

کاربران این ارز دیجیتال برای وام دهی یا استقراض به تکمیل مراحل احراز هویت نیازی ندارند. برای دسترسی به حساب AAVE ابتدا باید کیف پول ارز دیجیتال شده خود را به پلتفرم متصل کنید. پس از آن می توانید به راحتی از ویژگی های ارائه شده توسط پروتکل استفاده کنید. هنگام ثبت نام در این حساب ابتدا لازم است جزئیات تماس خود را در فیلدهای مربوط وارد کرده و در پلتفرم ثبت نام کنید. پس از آن کاربران تازه کار می توانند یک کیف پول جدید بسازند و آن را به پروتکل AAVE کنند. کیف پول های پشتیبانی شده دقیقاً از Ethereum Mainnet و Polygon Mainnet هستند. از آنجا که پروتکل مذکور در ابتدا روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده، از هیچ گزینه دیگری در این پلتفرم پشتیبانی نمی شود.

کیف پول های ارز دیجیتال آوی

از آنجا که این ارز دیجیتال یک توکن ERC20 به شمار می آید، می توانید دارایی AAVE خود را تقریباً در تمام کیف پول هایی که از اتریوم پشتیبانی می کنند، ذخیره و نگهداری کنید. همان طور که می دانید، بسیاری از کیف پول های گرم و سرد از اتریوم پشتیبانی می کنند، اما براساس قاعده ای کلی، اگر حجم دارایی شما بالا باشد، کیف پول های سرد به دلیل امنیت بیشتر، گزینه مناسب تری هستند. تعدادی از برترین کیف پول های دیجیتالی برای ذخیره ارز دیجیتال مذکور عبارت اند از:

  • MyEtherWallet (وب)
  • MetaMask (وب)
  • Exodus (موبایل و دسکتاپ)
  • Atomic Wallet (دسکتاپ و موبایل)
  • Trezor (سخت افزاری)
  • Ledger (سخت افزاری)
  • KeepKey (سخت افزاری)

توجه داشته باشید که تنها به کمک تعدادی از کیف پول ها مانند Ledger، Metamask و Coinbase امکان تعامل با پروتکل AAVE وجود دارد. در ادامه به فهرستی از کیف پول های پشتیبانی شده در Ethereum Mainnet و Polygon Mainnet اشاره شده است:

  • Portis
  • Ledger
  • MEW wallet
  • Authereum
  • Wallet Connect
  • Torus
  • Fortmatic
  • imToken
  • Browser Wallet

صرافی های پشتیبان ارز دیجیتال آوی

مانند سایر ارزهای دیجیتال، اگر تمایل دارید این ارز دیجیتال را خرید و فروش کنید، باید از طریق پلتفرم های معتبر تریدینگ اقدام کنید. در حال حاضر ارز دیجیتال مذکور در چندین صرافی معتبر دیجیتالی از جمله بایننس لیست شده است. البته از آنجا که بایننس کاربران ایرانی را تحریم کرده، گزینه مناسبی برای ترید این ارز دیجیتال نیست؛ بنابراین بهتر است به کمک سایر صرافی های پشتیبان این ارز دیجیتال اقدام کنید:

  •  صرافی کوین بیس (Coinbase Exchange)  
  • صرافی بیت فینکس (Bitfinex)  
  • صرافی اوکی اکسچنج (OKEx)  
  • صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)
  • صرافی کراکن (Kraken) 

خرید ارز دیجیتال آوی

بهتر است پیش از آموزش خرید این ارز دیجیتال دلیل خرید آن را بررسی کنید؛ به عبارت دیگر باید بدانید که چرا این ارز به گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است؟ در ادامه روش کلی خرید این ارز دیجیتال را گفته ایم:

  1. برای خرید این ارز دیجیتال، ابتدا در یکی از صرافی های پشتیبان ثبت نام کرده و سپس مانند مراحل زیر عمل کنید:
  2. پس از ثبت نام درصورت ضرورت مراحل احراز هویت صرافی را انجام دهید.
  3. سپس با توجه به نوع ارز دیجیتال جفت شده با این ارز دیجیتال حساب کاربری خود را شارژ کنید.
  4. در مرحله بعد، از طریق منوی صفحه به پلتفرم «Trade» صرافی بروید.
  5. در این صفحه، جفت ارز مدنظر را از طریق فهرست جفت ارزها پیدا کنید.
  6. در پایان به بخش باکس خرید ارز دیجیتال بروید و سفارش خرید خود را ثبت کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت ارز دیجیتال آوی

به نظر می رسد درصورت پیروی از نمودار رشد، این ارز دیجیتال به یکی از رهبران امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شود. پشتیبانی بیشتر در قالب سازگاری با توکن های کیف پول های مختلف نیز می تواند سبب افزایش قیمت آوی شود و تعداد کاربران و سرمایه گذاران را افزایش دهد.

آینده ارز دیجیتال آوی

ارز دیجیتال آوی

براساس پیش بینی های کارشناسان ارزهای دیجیتال، ارزش این ارز دیجیتال در آینده همچنان افزایش دارد. اولین شاخص آوی که با رشد مواجه می شود، رشد بازار سرمایه این صنعت است. شاخص بعدی به تبلیغات فراوان درباره پروتکل مربوط است؛ چراکه تعریف و تمجید کاربران از این پلتفرم، سبب جذب سرمایه گذاران بیشتر می شود. اگرچه این ارز با رقیب قدرتمندی در این صنعت مواجه است، همچنان امید زیادی به پیشرفت این پروژه وجود دارد؛ چراکه این دو پروژه با ارائه ویژگی های منحصربه فرد از یکدیگر متمایز می شوند؛ برای مثال پلتفرم AAVE از طیف وسیعی از توکن ها پشتیانی می کند؛ درحالی که در پلتفرم Compound تنها ارز دیجیتال USDT ارائه شده است. همچنین AAVE این فرصت را به کاربران می دهد تا به راحتی میان نرخ بهره ثابت و نرخ بهره متغیر جابه جا شوند.

نتیجه گیری

AAVE یک بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است و به عنوان پلتفرم وام دهی ارزهای دیجیتال راه اندازی شده است. این پروتکل بستری عالی برای کاربران پیشرفته است و ویژگی ها و مزایای بی سابقه ای را برای هر دو گروه وام دهنده و وام گیرنده ارائه می دهد. درصورت تمایل می توانید این ارز دیجیتال را در صرافی هایی مانند OKEx خریداری کرده و در کیف پول های پشتیبان توکن های ERC20 ذخیره کنید.

سوالات متداول

آوی یک پلتفرم منبع باز، بلاک چینی و غیرمتمرکز وام دهی ارزهای دیجیتال است که به کاربران کمک می کند وام بگیرند و با استفاده از دارایی های دیجیتالی به وام دهندگان بهره بپردازند.

نسخه ابتدایی این پلتفرم را Stani Kulechov در سال 2017 و با عنوان ETHLend همراه با توکن بومی LEND راه اندازی کرد.

از آنجا که این ارز دیجیتال یک توکن ERC20 است، می توانید دارایی AAVE خود را تقریباً در تمام کیف پول هایی که از اتریوم پشتیبانی می کنند، ذخیره و نگهداری کنید؛ برای مثال مای اتر ولت، متامسک، اکسودوس، ترزور و لجر گزینه های مناسبی هستند.

برای خرید و فروش این ارز دیجیتال می توانید از طریق صرافی هایی مانند Coinbase Exchange، Bitfinex، Binance، Kraken، Bitfinex و OKEx اقدام کنید.

ادامه مطلب
معرفی ارز دیجیتال لوپرینگ (loopring)
ارز دیجیتال لوپرینگ (LRC) چیست؟

معرفی ارز دیجیتال لوپرینگ (loopring)

بی شک اتریوم یکی از بهترین ارزهای دیجیتال است که به آن لقب ملکه ارزهای دیجیتال را داده اند. با وجود تمام نقاط قوتی که این ارز دارد، شبکه آن با مشکلاتی مانند مقیاس پذیری و مدت زمان مورد نیاز برای تأیید تراکنش ها مواجه است که بیشتر ناشی از جامعه وسیع کاربران آن است؛ از این رو توسعه دهندگانی در سراسر جهان بر رفع این مشکلات تمرکز کرده اند تا با مطرح کردن راه حل هایی به نام لایه دوم اتریوم، این نواقص را برطرف کنند. لوپرینگ نیز یکی از همین پروژه هاست که سعی دارد مشکل مقیاس پذیری و کارمزد بالای تراکنش ها در شبکه اتریوم را رفع کند.

باید توجه داشت که دنیای ارزهای دیجیتال مملو از کلماتی است که شاید کمتر آن ها را شنیده باشید، اما به هر حال اگر قصد دارید در این بازار فعالیت داشته باشید، باید علاوه بر چگونگی تحلیل تکنیکال و بنیادی، از دانش کافی درباره سازوکار ارزهای دیجیتال برخوردار باشید تا بتوانید برای سرمایه گذاری ها و تریدهای خود به درستی تصمیم گیری کنید. برای رسیدن به این سطح از دانش و آموختن آنچه برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیاز دارید، شرکت در یک دوره آموزش ارز دیجیتال می تواند شما را به موفقیت نزدیک تر کند. در این مقاله، ارز دیجیتال loopring به طور کامل بررسی شده است و صرافی ها و کیف پول های مناسب این ارز دیجیتال معرفی شده اند.

معرفی بنیان گذاران ارز دیجیتال لوپرینگ

دنیل ونگ (Daniel Wang)

دنیل ونگ مدیرعامل پروژه loopring است که پیش از این در سمت مدیریت صرافی متمرکز Coin Port مشغول به کار بوده است؛ بنابراین می توان گفت دنیل ونگ به خوبی با محدودیت ها و نقاط ضعف صرافی های متمرکز آشنا بوده و در این پروژه تمرکز خود را بر رفع این مشکلات معطوف کرده است.

جی ژو (Jay Zhou)

جی ژو نیز به عنوان مدیر بازاریابی پروژه loopring در حال فعالیت است. مدیریت در شرکت های شناخته شده ای مانند Paypal و Earnst & young از جمله سوابق جی ژو محسوب می شود.

جانستون چن (Johnston Chen)

وی نیز یکی دیگر از افراد تیم پروژه loopring  است که در شرکت 3NOD مشغول به کار بوده است.

تاریخچه ارز دیجیتال لوپرینگ

متاورس چیست؟ معرفی ارزهای دجیتال برتر در این حوزه

در آگوست سال 2017، ارز دیجیتال loopring در صرافی ها لیست شد و کاربران توانستند آن را به قیمت 13/0 دلار معامله کنند. البته این ارز دیجیتال در ماه آگوست و ماه بعد از آن یعنی سپتامیر، وضعیت خوبی نداشت و تا محدوده 04/0 افت کرد، اما در ماه اکتبر وضعیت بهتری یافت و با صعود قیمت چند صد درصدی توانست 25/0 دلار را ثبت کند. پس از آن تا اواخر سال 2017 در همین محدوده قیمتی با نوساناتی مواجه شد و از اواخر این سال و ابتدای سال 2018 به صعودی بسیار عالی دست یافت؛ به طوری که توانست قیمت 12/2 دلار را نیز ثبت کند. هرچند این صعود همیشگی نبود و در مارس سال 2018 این ارز دیجیتال باز هم با قیمت تقریبی 5/0 دلار مبادله شد و پس از آن توانست صعودی ضعیف تر داشته باشد و قیمت خود را به بالای 1 دلار برساند.

این وضعیت همیشگی نبود و پس از آن تا انتهای ژوئن سال 2020 ارز دیجیتال Loopring با قیمت تقریبی 05/0 دلار، یعنی قیمتی پایین تر از قیمت اولیه این ارز دیجیتال در سال 2017 در صرافی ها مبادله شد. بعد از سپری کردن این روزهای تلخ، این ارز دیجیتال توانست روند مثبتی داشته باشد و قیمت خود را به بیش از 5/0 دلار برساند. البته این ارز از اواخر ماه اکتبر توانست جهش قیمتی داشته باشد که تاکنون آن را تجربه نکرده بود؛ درنتیجه در همین روزها (اواخر ماه اکتبر و طی ماه نوامبر سال 2021) توانست بالاترین قیمت خود را تا به امروز یعنی 44/3 دلار در تاریخ 24 نوامبر سال 2021 در کارنامه خود ثبت کند. در حال حاضر قیمت لوپرینگ به طور تقریبی 27/3 دلار در صرافی ها مبادله می شود.

ویژگی های ارز دیجیتال لوپرینگ

  1. نماد اختصاری این ارز دیجیتال LRC است.
  2. loopring با بازاری به ارزش تقریبی 34/4 میلیارد دلار، رتبه 49 را از نظر بزرگی بازار دارد و 15/0 درصد کل بازار ارزهای دیجیتال را سهم خود کرده است.
  3. این ارز دیجیتال یک توکن مطابق استاندارد ERC-20 است و درواقع روی شبکه اتریوم اجرا شده است.
  4. هر شخصی که قصد دارد یک صرافی غیرمتمرکز روی پروتکل loopring ایجاد کند، باید دست کم 000/250 توکن LRC را استیک کند. با این کار صرافی ایجادشده می تواند بر اثبات اطلاعات درون زنجیره خود تکیه کند.
  5. افرادی که می خواهند صرافی ای داشته باشند تا فراتر از اطلاعات درون زنجیره خود باشد، باید 1 میلیون توکن LRC را استیک کنند.
  6. کاربران عادی می توانند توکن LRC را استیک کرده و بخشی از کارمزدهای پرداختی به پروتکل را دریافت کنند.
  7. اگر یکی از صرافی های ایجادشده روی پروتکل loopring عملکرد بدی داشته باشد، توکن هایی که شخص برای ایجاد صرافی استیک کرده بود، در میان کاربرانی که توکن LRC را استیک کرده باشند، توزیع می شود.پ
  8. کارمزدهای دریافت شده این پروتکل به صورت زیر توزیع می شود:
  9. بیشترین مقدار یعنی 70 درصد از کارمزدها در میان افرادی توزیع می شود که توکن LRC را استیک کرده بودند.
  10. در سطح بعدی و البته با اختلاف نسبتاً زیاد، 20 درصد از کارمزدهای دریافتی در اختیار سازمان غیرمتمرکز خودمختار پروتکل loopring قرار می گیرد. این بخش از کارمزدها برای توسعه و به روزرسانی های آینده پروتکل این ارز دیجیتال هزینه می شود.
  11. درنهایت 10 درصد باقی مانده برای مقابله با تورم سوزانده می شود؛ به عبارت دیگر عرضه این ارز دیجیتال با گذر زمان کاهش می یابد که این امر می تواند بر قیمت این توکن تأثیرگذار باشد.
  12. توکن های LRC به صورت محدود عرضه می شوند و تعداد آن ها حدود 1.395.000 واحد است.
  13. LRN دیگر توکن پروتکل این ارز دیجیتال است که در شبکه بلاک چین نئون قرار دارد.
  14. سال 2017 مبلغ 45 میلیون دلار در نتیجه عرضه اولیه این ارز دیجیتال جمع آوری شد.
  15. از روش اجماع اثبات کار PoW برای استخراج این ارز دیجیتال نیز می توان استفاده کرد. در این میان، ماینرها در نتیجه استخراج و اعتبارسنجی تراکنش های جاری بر این پروتکل، توکن LRC را به عنوان پاداش دریافت می کنند.
  16. پروتکل لوپرینگ از NFTهای مبتنی بر استانداردهای ERC-721 و ERC-1155 پشتیبانی می کند.
  17. این پروتکل به کمک فناوری Zk-Snark سعی دارد مشکل مقیاس پذیری اتریوم را برطرف کند. این فناوری در راه حل Zk-rollup نیز کاربرد دارد. بر این اساس، محاسبات سنگین بیرون از زنجیره اصلی انجام می شود و پس از آن به زنجیره اصلی انتقال می یابد و درنهایت تأیید می شود. امنیت تبادلات در این روش کاملاً حفظ می شود و تراکنش های بیشتر با هزینه کمتری در شبکه صورت می گیرد.
  18. Zkrollup از روش اثبات با دانش صفر استفاده می کند که قالبی کاملاً شناخته شده در حوزه رمزنگاری است.
  19. با توجه به آنچه بیان شد، می توان نتیجه گرفت که loopring یک صرافی نیست، بلکه تراکنش هایی را که در صرافی های ایجادشده بر اساس این استاندارد ارسال شده اند، به خارج از زنجیره اصلی انتقال می دهد و تراکنش ها را تأیید می کند. درنهایت نیز به کمک روش Zk-Rollup تراکنش ها را در صرافی ها تأیید و تسویه می کند.
  20. روش کار Ring-Matching در پروتکل این ارز دیجیتال به این صورت است که ابتدا تراکنش های دریافتی بررسی شده و با تطبیق دادن درخواست های منطبق با هم انجام می شوند؛ برای مثال اگر شخص A قصد فروش 1 واحد بیت کوین و دریافت 2 واحد اتریوم را داشته باشد و شخص B قصد فروش 2 واحد اتریوم و خرید 000/100 تتر را داشته باشد و شخص C قصد فروش 000/100 تتر و دریافت 1 واحد بیت کوین را داشته باشد، به کمک Ring-Maching و براساس درخواست کاربران و تطبیق سفارش های آن ها تراکنش ها صورت می گیرند.

توجه: اگر هیچ تراکنشی منطبق با یکی از سفارش ها در رینگ (حلقه) وجود نداشته باشد، آن سفارش به رینگ دیگری منتقل می شود.

مزایا و معایب ارز دیجیتال لوپرینگ

مزایا

  1. به دلیل پتانسیل فنی بالایی که برای این پروژه تعریف شده است، خرید آن از بیشتر صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال انجام می شود.
  2. از آنجا که توکن LRC یک توکن ERC-20 است، کیف پول های معتبر فراوانی برای ذخیره این ارز دیجیتال وجود دارد که کاربران می توانند از میان آن ها مناسب ترین را انتخاب کنند.
  3. اگر صرافی هایی که براساس این پروتکل ایجاد شده اند، عملکرد خوبی نداشته باشند، توکن هایی که به عنوان مجوز برای ایجاد صرافی استیک کرده بودند، در میان کاربران توزیع می شود. این سیستم درواقع عملکرد خوب صرافی های ساخته شده بر این اساس را تضمین می کند.
  4. در راه حل Zk-Rollup از یک قالب رمزنگاری به نام اثبات با دانش صفر استفاده می شود. از آنجا که این قالب در عرصه رمزنگاری کاملاً مطرح است، افراد زیادی به آینده پروژه این ارز دیجیتال خوش بین هستند.
  5. دنیل ونگ از بنیان گذاران و مدیرعامل این پروژه، پیش از این در سمت مدیریت یک صرافی متمرکز فعال بوده است. همین موضوع سبب شد که وی به نقص های صرافی متمرکز آشنایی کامل داشته باشد و برای رفع آن ها تلاش کند.
  6. تراکنش ها به کمک پروتکل این ارز دیجیتال با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام می شوند.
  7. مقیاس پذیری که از مشکلات اصلی شبکه اتریوم محسوب می شود، با استفاده از این پروتکل رفع شده است.
  8. با استفاده از این پروتکل امنیت داده ها بسیار افزایش می یابد.
  9. 20 درصد از کارمزدهای این پروتکل برای توسعه و به روزرسانی های مورد نیاز هزینه می شود. این موضوع می تواند نویدبخش پروژه ای پویا با کارایی روز باشد.پپ
  10. با سوزاندن 10 درصد از کارمزد این ارز دیجیتال و کاهش عرضه، نگرانی بابت تورم در این ارز دیجیتال وجود ندارد.

معایب

  1. شاید ایراد این ارز دیجیتال این است که نوسانات قیمتی آن می تواند بسیار شدید باشد یا برای مدتی طولانی هیچ حرکت خاصی نکند؛ البته این موضوع یکی از ویژگی های بازار ارزهای دیجیتال است؛ با این حال برای خرید و سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال باید کاملاً آگاهانه عمل کرد و مدیریت سرمایه را فراموش نکرد.

کاربردهای ارز دیجیتال لوپرینگ

معرفی ارز دیجیتال لوپرینگ (loopring)

یکی از بدیهی ترین کاربردهای هر ارز دیجیتالی، خرید و فروش، یعنی ترید و کسب سود از اختلاف قیمتی این ارز دیجیتال است. یکی دیگر از کاربردهای توکن LRC، استیک کردن آن است تا بخشی از کارمزد پروتکل را کسب کند. افرادی که ارزهای دیجیتال را استیک می کنند، فارغ از افزایش یا کاهش قیمت ارز دیجیتال، در ازای کمکی که به شبکه می کنند، سودی را به دست می آورند. همچنین افرادی که قصد دارند صرافی غیرمتمرکزی براساس پروتکل این ارز دیجیتال راه اندازی کنند، می توانند با استیک کردن مقادیر بالایی از توکن LRC (000/250 یا 000/000/1 توکن) به هدف خود دست یابند. ماینرها با اعتبارسنجی و تأیید تراکنش ها، توکن LRC را به عنوان پاداش دریافت می کنند.

کیف پول های پشتیبان کننده ارز دیجیتال لوپرینگ

یکی از اولین کارهایی که در بدو ورود به بازار ارزهای دیجیتال و خرید رمزارزها باید انجام داد، انتخاب یک کیف پول معتبر برای نگهداری و همچنین ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال است. در ادامه به این کیف پول ها اشاره شده است:

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

یکی از بهترین گزینه های برای افرادی که دارایی بسیاری داشته یا قصد دارند از سرمایه خود در بازه بلندمدت نگهداری کنند، استفاده از کیف پول سخت افزاری لجر است. خوشبختانه این کیف پول معتبر از بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله ارز دیجیتال لوپرینگ پشتیبانی می کند.

کیف پول نرم افزاری متامسک (Metamask)

شاید اغراق نباشد اگر متامسک را که یکی از بهترین کیف پول های اتریوم است، فراتر از یک کیف پول ساده برای ذخیره ارزهای دیجیتال بنامیم. کاربران این کیف پول می توانند با قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز در ارتباط باشند. متامسک از رمزارز لوپلینگ نیز پشتیبانی می کند.

کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic)

کسی که از کیف پول اتمیک استفاده می کند، می تواند یک آماتور بازار ارزهای دیجیتال باشد که اطلاعات چندانی از این بازار ندارد یا اینکه یک معامله گر حرفه ای باشد که به صورت تخصصی در بازار فعالیت دارد. درواقع اتمیک با رابط کاربری ساده و همچنین امکانات فوق العاده ای که دارد، می تواند کیف پولی مناسب برای هر کاربر باشد. خبر خوب اینکه کیف پول اتمیک از ارز دیجیتال لوپرینگ نیز پشتیبانی می کند.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet)

کیف پول تراست ولت به ویژه پس از حمایت صرافی بایننس از آن بسیار شناخته شد و از ارزهای دیجیتال بسیار بیشتری پشتیبانی کرد. امنیت و اعتبار این صرافی بسیاری از کاربران را جذب خود کرده است. دارندگان ارز دیجیتال Loopring نیز می توانند سرمایه خود را در این کیف پول نگهداری کنند.

کیف پول نرم افزاری مای اتر ولت (My Ether Wallet)

از آنجا که توکن LRC یک توکن ERC-20 و ایجادشده روی شبکه اتریوم است، می توان ارز دیجیتال Loopring را در این کیف پول نگهداری و آن را ارسال یا دریافت کرد. نکته بسیار مهم درباره کیف پول ها این است که حتماً باید آن ها را از منابع معتبر دریافت کرد.

خرید ارز دیجیتال لوپرینگ

بهترین و امن ترین راه برای خرید ارزهای دیجیتال مختلف مراجعه به صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال است که آن ارز دیجیتال به خصوص را پشتیبانی می کنند. این ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنا نیست و اگر شما قصد دارید این ارز دیجیتال را بخرید، باید در یکی از صرافی های خارجی یا ایرانی که از ارز دیجیتال Loopring پشتیبانی می کند، ثبت نام کنید و این ارز دیجیتال را بخرید. در ادامه فرایند خرید این ارز دیجیتال از صرافی های ایرانی و خارجی به اختصار بیان شده است:

خرید ارز دیجیتال لوپرینگ از صرافی ایرانی

پیش از هرچیز باید بدانید که یادگیری فعالیت در یک صرافی ایرانی می تواند کار با بقیه صرافی های ایرانی را نیز برای شما ساده تر کند. معمولاً فرایند ثبت نام و خرید ارز دیجیتال در این صرافی ها بسیار شبیه هم است. برای خرید این ارز دیجیتال ابتدا یک صرافی ایرانی معتبر پیدا کرده و در آن ثبت نام کنید. برای اینکه محدودیتی در واریز، برداشت و خرید و فروش ندارید، بهتر است همان ابتدا مراحل احراز هویت را نیز انجام دهید. برای این کار باید اطلاعاتی مانند آدرس و دیگر اطلاعات هویتی خود را در اختیار صرافی قرار دهید. پس از ثبت نام نیز با شارژ حساب کاربری خود که به کمک کارت های بانکی انجام می شود، می توانید فرایند خرید ارز دیجیتال Loopring را به راحتی انجام دهید.

در انتها نیز با جست وجوی ارز دیجیتال موردنظر خود (در اینجا لوپرینگ) و ورود به صفحه معاملاتی آن می توانید با توجه به سرمایه خود، حجم موردنظر و قیمتی را که قصد دارید صرافی برای شما خرید انجام دهد، وارد کرده و در انتها روی دکمه سبزرنگ Buy یا Buy Loopring (Loopring /LRC) کلیک کنید. حالا شما ارز دیجیتال Loopring را خریداری کرده اید. باید به این نکته توجه کرد که اگر بخواهید این رمزارز را نه با ریال (تومان) که با یک ارز دیجیتال مانند تتر خریداری کنید، باید باز هم در ابتدا به کمک حساب بانکی خود به اعتبارتان در صرافی اضافه کرده و سپس ارز دیجیتال تتر را خریداری کنید. در انتها نیز می توانید پس از جست وجوی این ارز دیجیتال و رفتن به صفحه معاملاتی آن، تتر را به عنوان ارز مقابل لوپرینگ در معامله خود انتخاب کنید.

خرید ارز دیجیتال لوپرینگ از صرافی خارجی

فعالان ایرانی بازار ارزهای دیجیتال گاهی مجبور می شوند به دلایل مختلف یک حساب کاربری در یک صرافی خارجی ایجاد کنند. با توجه به تحریم بودن کشورمان چنین کاربرانی به ابزارهای تغییردهنده IP مانند VPN یا VPS نیاز دارند تا به این ترتیب محدودیت ها را دور بزنند؛ با این حال برخی صرافی ها قوانین سختی را برای احراز هویت اعمال می کنند که کار را برای ما ایرانیان سخت تر می کند، اما در برخی صرافی ها به احراز هویت شما نیاز نیست و شما می توانید با کمی محدودیت فعالیت خود را در آنجا ادامه دهید.

به هر حال برای خرید این ارز دیجیتال از یک صرافی خارجی، ابتدا باید در آن صرافی یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از آن به دلیل اینکه صرافی های خارجی معمولاً ارزهای فیات و به ویژه ریال را ساپورت نمی کنند، ناچارید ابتدا در یک صرافی ایرانی مقداری تتر یا ارز دیجیتال مناسب برای خرید این ارز دیجیتال را خریداری کنید و با انتقال آن به صرافی خارجی سرمایه لازم برای انجام معامله خود را به دست آورید. اکنون کافی است ارز دیجیتال Loopring را جست وجو کنید و وارد صفحه معاملاتی آن شوید و درنهایت با واردکردن حجم و قیمت موردنظرتان و کلیک روی گزینه سبزرنگ Buy Loopring معامله را انجام دهید.

صرافی های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال لوپرینگ

معرفی ارز دیجیتال لوپرینگ (loopring)

صرافی لوپرینگ (Loopring Exchange)

این صرافی یکی از صرافی هایی است که می توانید ارز دیجیتال Loopring را در آن مبادله کنید. کاربران این صرافی برای خریداری توکن LRC به ارزهای دیجیتال USDC، اتریوم یا تتر نیاز دارند.

صرافی کوینبیس (Coinbase Exchange)

کوینبیس یک صرافی آمریکایی بسیار معتبر است که برای حفظ امنیت کاربران و با توجه به سیاست خود، خدماتش را به بسیاری از ملیت ها ارائه نمی دهد؛ با این حال اگر شما یکی از کاربران این صرافی هستید و قصد دارید ارز دیجیتال Loopring را خریداری کنید، باید در حساب معاملاتی خود در صرافی مقداری دلار آمریکا یا بیت کوین داشته باشید.

صرافی کوکوین (Kucoin)

صرافی بین المللی کوکوین یکی از صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال است که با حجم معاملاتی بالا و کارمزد مناسب از سوی بسیاری از معامله گران استفاده می شود. از آنجا که در حال حاضر برای فعالیت در این صرافی احراز هویت ضروری نیست، بسیاری از کاربران ایرانی حساب معاملاتی در آن ایجاد کرده اند. اگر شما هم یکی از این کاربران هستید، باید بدانید که اگر قصد خرید ارز دیجیتال لوپرینگ را دارید، به یکی از ارزهای دیجیتال تتر، بیت کوین یا اتریوم نیاز دارید.

صرافی کوینکس (CoinEx)

از دیگر صرافی های معتبر که می توان بدون احراز هویت معاملاتی را در آن انجام داد، صرافی کوینکس است. البته به دلیل وجود تحریم ها کاربران ایرانی ساکن کشور، باید از ابزار تغییردهنده IP استفاده کنند و بعد از ایجاد یک حساب کاربری، ارز دیجیتال لوپرینگ را خریداری کنند. باید توجه داشت که برای خرید این ارز از صرافی کوینکس به ارز دیجیتال تتر یا بیت کوین نیاز دارید.

صرافی بایننس (Binance)

صرافی بایننس با وجود اعمال محدودیت های فراوان هنوز هم یکی از صرافی های محبوب ارزهای دیجیتال است که کاربران آن می توانند ارز دیجیتال Loopring را به وسیله تتر، بیت کوین، BUSD، TRY و اتریوم خریداری کنند. البته اینها تنها صرافی هایی نیستند که امکان خرید و فروش این ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده اند. هریک از کاربران صرافی های زیر نیز می توانند این ارز دیجیتال را در بازار اسپات خریداری کنند:

همچنین کاربرانی که می خواهند معاملات Perpetual را داشته باشند، باید در یکی از صرافی های Binance، Huobi Global، Gate.io، OKEX، Delta Exchange، Apollox، Cointiger حساب کاربری ایجاد کنند. باید توجه داشت که انجام معاملات Perpetual در صرافی های ذکرشده به کمک استیبل کوین نیز صورت می گیرد.

صرافی های ایرانی برای خرید ارز دیجیتال لوپرینگ

  • صرافی ایران بایننس (Iran Binance)
  • صرافی ارزجو (Arzjoo)
  • صرافی بیت برگ (Bitbarg)

پروژه های ارز دیجیتال لوپرینگ

Chainlink

همکاری این ارز دیجیتال و چین لینک در زمینه اوراکل ها صورت گرفته است. اوراکل را می توان یک منبع اطلاعاتی در نظر گرفت که به منظور یک واسط میان قراردادهای هوشمند و منابع خارجی دیگر استفاده می شود.

TokenMarket

توکن مارکت پلتفرمی است که به شما اجازه می دهد یک فروشگاه آنلاین را به سادگی راه اندازی کنید و ارزهای فیات و همچنین ارزهای دیجیتال را در انواع روش های پرداختی خود در نظر بگیرید. شرکت توکن مارکت و لوپرینگ یک قرارداد همکاری را با هم امضا کرده اند تا به این ترتیب مبادلات صورت گرفته با سرعت و امنیت بالا در توکن مارکت انجام شود.

Changelly

پس از همکاری صرافی Changelly با پروتکل لوپرینگ خرید توکن LRC به راحتی و به کمک کارت های اعتباری کاربران و یورو و دلار انجام می شود.

آینده ارز دیجیتال لوپرینگ

معرفی ارز دیجیتال لوپرینگ (loopring)

احتمالاً تا کنون با قابلیت های پروتکل این ارز دیجیتال آشنا شده اید. با توجه به پتانسیل بالایی که این پروتکل در رفع مشکل اساسی شبکه بلاک چین اتریوم، یعنی مقیاس پذیری و کارمزد بالای تراکنش دارد، انتظار داشتن آینده ای روشن برای آن اصلاً خیال پردازی نیست. با این حال زمانی که درباره آینده یک ارز دیجیتال سخن گفته می شوید، باید آن ارز دیجیتال را از زوایای مختلف بررسی کرد و با علم به این موضوع که عوامل مختلف می توانند بر آینده یک ارز دیجیتال مؤثر باشند، بهترین تصمیم گیری را برای سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال در پیش گرفت.

یکی از مواردی که می تواند بر آینده این ارز دیجیتال مؤثر باشد، وضعیت کلی این ارز دیجیتال است. این موضوع که ارزهای دیجیتال تا چه حد در میان مردم به مقبولیت رسیده اند و البته فناوری های آن ها تا چه حد در میان مردم و جامعه استفاده می شود، می تواند بر آینده ارزهای دیجیتال از جمله توکن LRC تأثیرگذار باشد. نکته دیگر درباره توسعه و به روزرسانی های این پروتکل این است که با توجه به همین مورد می توان این ارز دیجیتال را پروتکلی پویا دانست که با توجه به نیاز زمان خود تغییر می کند و بنابراین قدیمی و منسوخ نمی شود. از سوی دیگر، متخصصان حوزه رمزنگاری با بررسی پروتکل این ارز دیجیتال آینده خوبی را برای آن پیش بینی کرده اند. همچنین با توجه به روش Zk-rollup و برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری که در مقایسه با دیگر روش ها برای حل این مشکل از جایگاه و کارکرد بهتری برخوردار است، می توان گفت آینده این پروتکل روشن خواهد بود و درواقع می توان به آینده این ارز دیجیتال یعنی توکن LRC امیدوار بود.

سوالات متداول

بله، این ارز دیجیتال یا توکن LRC یک توکن ERC-20 است که روی شبکه بلاک چین اتریوم ساخته شده است.

کیف پول سخت افزاری لجر، کیف پول نرم افزاری متامسک، کیف پول نرم افزاری اتمیک، کیف پول نرم افزاری تراست ولت و کیف پول نرم افزاری مای اتر ولت.

این ارز دیجیتال را می توان پروتکلی دانست که برای رفع مشکلات شبکه به راه حل لایه دوم اتریوم پناه برده است. همچنین افراد به کمک پروتکل این ارز می توانند یک صرافی غیرمتمرکز ایجاد کنند.

با بزرگ شدن جامعه فعالان ارزهای دیجیتال، نیاز به انجام تراکنش ها با سرعت بالاتر و در زمان پایین تر ضروری شده است. از دیگر مشکلات شبکه اتریوم کارمزد بالا برای انجام تراکنش های شبکه است. افرادی در زمان های مختلف سعی کردند به روش های متفاوت این مشکلات را رفع کنند که با بررسی های انجام شده می توان در میان پروژه های مختلف، امتیاز بیشتری را به پروتکل لوپرینگ داد. در این مطلب سعی کردیم پروتکل این ارز دیجیتال و توکن LRC را بررسی کنیم تا شما بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که آیا باید روی این ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید یا نه. البته اگر تنها قصد آشنایی با این ارز دیجیتال را داشته باشید نیز این مقاله اطلاعات خوبی به شما ارائه می دهد.

ادامه مطلب
معرفی ارز دیجیتال سینتتیکس Synthetix
ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX) چیست؟

سینتتیکس یک پروژه مالی غیرمتمرکز است که بر روی شبکه بلاک چین اتریوم قرار گرفته است و مطابق استاندارد ERC-20 پیاده سازی شده است. در پلتفرم سینتتیکس کاربران می توانند ارزهای دیجیتال، ارزهای فیات و حتی کالاهای مختلف را معامله کنند. سینتتیکس با هدف ایجاد دارایی های مصنوعی به وجود آمد، به عبارت دیگر هر دارایی باارزشی در دنیای واقعی می تواند در سینتتیکس به یک دارایی مصنوعی با هدف ارزیابی قیمت دارایی موردنظر تبدیل شود. می توان گفت که SNX که توکن پلتفرم سینتتیکس است همچون وثیقه و یا ضمانتی برای صدور دارایی هایی مصنوعی به کار می رود.

در ادامه توکن سینتتیکس و شبکه ی آن را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

معرفی بنیان گذاران ارز دیجیتال سینتتیکس Synthetix

  • Kain Warwick

کین وارویک (Kain Warwick) را به عنوان موسس و مدیر غیراجرایی ارز دیجیتال Synthetix می شناسند. وارویک علاوه بر سینتتیکس به عنوان مدیرعامل و بنیان گذار Blueshyft نیز شناخته می شود، Blueshyft یک شبکه پرداخت در استرالیا است.

  • Jordan Momtazi

جردن ممتازی، مدیر عملیاتی پروژه سینتتیکس است، وی در زمینه تحلیل بازارهای مالی، طراحی استراتژی تجاری تجربه و دانش کافی را دارد، علاوه بر آن جردن ممتازی به عنوان رهبر فروش در زمینه ارزهای دیجیتال و سیستم های بلاک چین و سیستم های پرداخت نیز سابقه ای حرفه ای دارد.

  • Peter Mckean

Peter Mckean مدیرعامل پروژه سینتتیکس است، وی بیش از 20 سال در زمینه ی توسعه ی نرم افزار فعال بوده است و همچنین برای مدتی در ICL Fujitsu به عنوان برنامه نویس فعالیت می کرد.

  • Justin J.Moses

جاستین مدیر ارشد فناوری در پروژه ی سینتتیکس هستند و علاوه بر آن در Mongo DB و Lab49 با سمت مدیر مهندسی فعالیت داشت. Justin J.Moses یکی از موسسان Pouncer نیز است.

تاریخچه ارز دیجیتال سینتتیکس

معرفی ارز دیجیتال سینتتیکس Synthetix

ارز دیجیتال Synthetix در ماه مارس سال 2018 با قیمت 0.43 دلار در صرافی های ارز دیجیتال مورد معامله قرار گرفت و تا اواسط سال 2020 نوسانات کوتاهی را تجربه کرد، اما از همان زمان رشد نسبی را شروع کرد و توانست رکوردهای جدیدی را ثبت کند.

اما اجازه دهید این حرکات قیمتی را کمی دقیق تر بررسی کنیم. سینتتیکس مدتی پس از عرضه در صرافی ها توانست با رشد بیش از 50 درصدی قیمت خود را به بالای 0.7 دلار برساند، البته پس از آن با افت قیمتی تا 0.05 در اوایل سال 2019 رکورد جدیدی را ثبت کرد. پس از سیر نزولی که تا اوایل سال 2019 هم ادامه داشت، در طی مدت یک سال این رمزارز توانست یک صعود نسبتا خوب را در طول یک سال تجربه کند به طوری که قیمت سینتتیکس تا اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 به 1.5 دلار رسید.

سینتتیکس تا ماه سپتامبر سال 2020 در همان نواحی نوساناتی را تجربه کرد و از ماه سپتامبر توانست یک روند صعودی فوق العاده را به خود ببیند و رکوردهای جدید را ثبت کند. 12 فوریه روزی بود که سنتتیکس توانست به اوج قیمت از ابتدای پیدایش خود یعنی 27.7 دلار دست یابد. در حال حاضر این ارز دیجیتال با از دست دادن بیش از دو سوم ارزش خود در زمان اوج قیمتی، با مبلغ تقریبا 9.8 دلار در حال معامله شدن در صرافی های ارز دیجیتال است.

ویژگی های ارز دیجیتال سینتتیکس

  • نماد اختصاری ارز دیجیتال سینتتیکس، SNX است.
  • ارز دیجیتال سینتتیکس با بازاری با ارزش تقریبی 14 میلیارد دلار، رتبه ی 90 از نظر بزرگی بازار را به خود اختصاص داده است و 0.04 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را سهم خود کرده است.
  • در ابتدا رمزارز سینتتیکس با نام هاون (HAVVEN) معرفی شد اما پس از مدتی نام آن به Synthetix (سینتتیکس) تغییر پیدا کرد.
  • سینتتیکس یک توکن ERC-20 است و مبتنی بر شبکه اتریوم است.
  • سینتتیکس در ابتدا به عنوان یک استیبل کوین معرفی شد که البته پس از مدتی تغییر ماهیت داده و به سمت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) کشیده شد.
  • پلتفرم سیتتیکس نیاز دارد که قیمت سهام، ارزهای فیات و دیگر موارد را به درستی بداند که برای پوشش دادن این نیاز خود از ChainLink و سیستم اوراکلش کمک می گیرد و به این ترتیب ویژگی غیرمتمرکز (DeFi) بودن را به خوبی حفظ می کند. (در گذشته چنین نبود)
  • سینتتیکس یک پروژه مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.
  • کاربران پلتفرم سینتتیکس قابلیت استیک توکن های SNX را دارند، در این صورت کاربرانی که این توکن ها را خریداری و هولد کنند و در اختیار شبکه قرار دهند، پاداشی را دریافت خواهند کرد.
  • علاوه بر استیکینگ کاربران و دارندگان رمزارز SNX بر اساس پروتکل سینتتیکس و سیاست های تورمی آن پاداش هایی را دریافت می کنند.
  • حدودا 212 میلیون توکن SNX در گردش وجود دارد.
  • در جریان برگزاری ICO سینتتیکس 100 میلیون توکن ضرب شد که 60 میلیون توکن برای جذب سرمایه به فروش رسید. 40 درصد باقی مانده به ترتیب زیر تقسیم شد:

– تیم پروژه و مشاوران 20 درصد

– توسعه و بنیاد 12 درصد

– طرح های تشویقی مشارکتی 5 درصد

– طرح های تشویقی و بازاریابی 3 درصد

  • تعداد کل توکن های عرضه شده در ابتدا 100 میلیون واحد بود که با توجه به سیاست تورم زای موجود این مقدار تا ماه آگوست سال 2023 به بیش از 260 میلیون واحد خواهد رسید. میزان صدور توکن پس از این تاریخ (آگوست 2023) به صورت ثابت بر روی 5 درصد خواهد ماند.
  • هرچند که سنتتیکس به عنوان دارایی برای سرمایه گذاری معرفی نشده است، اما به دلیل وجود سیاست تورمی در پروتکل آن شاهد رشد قیمت این رمزارز هستیم
  • ساختار سینتتیکس بسیار شبیه به استیبل کوین ها است که برای حفظ ارزش خود یک پشتوانه دارند، با این تفاوت که در سنتتیکس هر شخصی می تواند یک دارایی از نوع مصنوعی با پشتوانه رمزارز سنتتیکس استخراج کند.
  • سینتتیکس دارای دو توکن است:
  1. Synthetix با نماد SNX که آن را به عنوان توکن اصلی می شناسیم در ایجاد دارایی های مصنوعی پلتفرم نقش دارد.
  2. Synth توکن دیگر پلتفرم است که به دارایی های مصنوعی اشاره می کند که در پلتفرم ایجاد شده اند.
  • به طور کلی سیستم سینتتیکس به این صورت است که کاربران در پلتفرم رمزارز SNX را خریداری و قفل می کنند، این توکن های قفل شده را می توان برای ایجاد توکن Synth که قیمت دارایی های خاصی در دنیای واقعی را نمایندگی می کنند، استفاده کرد.
  • Synthها در پلتفرم سینتتیکس با اهداف مختلف ایجاد می شوند، به عنوان مثال sBTC، قیمت بیت کوین را در خود جای داده است، در حالی که iBTC یک توکن اینورس یا معکوس (Inverse) است که با بالا رفتن قیمت بیت کوین ارزش آن کاهش یافته و با پایین آمدن ارزش بیت کوین ارزشش بالا می رود.
  • Synth های ایجاد شده در صرافی سینتتیکس (پلتفرم مربوطه) قابل معامله شدن هستند.
  • تریدهای پلتفرم سیتتیکس به صورت همتا به قرارداد انجام می شوند به این صورت تراکنش ها بدون اینکه در لیست سفارش ثبت شوند انجام می شوند که به مراتب ساده تر و سریع تر از روش ثبت سفارش در لیست است.
  • با توجه به تعداد توکن های SNX استیک شده توسط کاربران، توکن های در جریان معامله کمتر شده و در نتیجه قیمت توکن افزایش می یابد.
  • Mintr برنامه غیرمتمرکز بر روی شبکه سنتتیکس است که نقش رابط کاربری را دارد. به این ترتیب برای قفل و یا آزادسازی توکن های SNX، استخراج و یا سوزاندن Synth ها، جمع آوری پاداش استیکینگ و موارد این چنینی به Mintr احتیاج است. برای این انجام این کارها کاربران باید کیف پول خود را که باید مبتنی بر اتریوم و استاندارد ERC-20 باشد، به برنامه غیرمتمرکز Mintr متصل کنند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال سینتتیکس

معرفی ارز دیجیتال سینتتیکس Synthetix

مزایا

  • کاربران دارنده ی SNX هم در ازای استیک و هم بر اساس سیاست های پولی تورمی، پاداشی بر اساس توکن SNX دریافت خواهند کرد.
  • نظر به اینکه بازارهای مالی سنتی بسیار بزرگ هستند، سینتتیکس قدرت بالقوه ای برای ساخت بازار توکن بر روی بلاک چین اتریوم را دارد.
  • از آنجایی که SNX یک توکن مبتنی بر ERC-20 است به راحتی می توان کیف پول مناسب برای ذخیره آن را به دست آورد.
  • کاربران در پلتفرم سینتتیکس می توانند بدون آنکه نیاز باشد که به شخص مقابل اعتماد کرده و یا وی را بشناسند به راحتی مبادلات خود را انجام دهند و به تجارت بپردازند.

معایب

  • اگر کاربری قصد ایجاد Synth را داشته باشد، باید به میزان بیش از 750 درصد ارزش Synth تولید شده، توکن SNX را قفل کند.
  • از دیگر معایب سنتتیکس می توان وابستگی آن به اتریوم و متمرکز شدن را بیان کرد.
  • قیمت توکن سینتتیکس به شدت از بیت کوین و اتریوم تاثیر می گیرد.
  • ارزش توکن های SNX و Synth تطابق کاملی باهم ندارند و گاهی پیش می آید که در خلاف مسیر هم در حرکت باشند.

کاربردهای ارز دیجیتال سینتتیکس

کاربران می توانند با استیک کردن توکن SNX پاداشی را از پلتفرم سینتتیکس دریافت کنند.

مثل هر ارز دیجیتال دیگری می توان رمزارز سینتتیکس را در صرافی هایی ارز دیجیتال خرید و فروش کرد و به این ترتیب با خرید و فروش به موقع سودهایی را از تفاوت قیمت ها به دست آورد. کاربران سینتتیکس برای ایجاد توکن های Synth که توکن دوم پلتفرم سینتتیکس است به توکن SNX نیاز خواهند داشت.

کیف پول هایی که ارز دیجیتال سینتتیکس را پشتیبانی می کنند

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

دارایی های دیجیتال نگه داری شده در کیف پول های سخت افزاری به دلیل آنکه کلید خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره می کنند، از خطرهایی مانند خطر هک و نفوذ به اطلاعات درون آنها حفظ می شوند. کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس یکی از همین کیف پول های سخت افزاری است که از ارز دیجیتال Synthetix نیز پشتیبانی می کند.

  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

یکی دیگر از کیف پول های سخت افزاری که از رمزارز سینتتیکس پشتیبانی می کند ترزور است. معمولا کاربرانی که دارایی های دیجیتال زیادی دارند و یا قصد دارند به صورت میان مدت و یا بلندمدت بر روی دارایی های دیجیتال خود سرمایه گذاری کنند، کیف پول های سخت افزاری را انتخاب می کنند البته باید بدانید که کیف پول های سخت افزاری قیمت نسبتا بالایی دارند.

  • کیف پول نرم افزاری متامسک (MetaMask)

از آنجایی که سینتتیکس یک توکن ERC-20 مستقر بر روی شبکه اتریوم است می توان آن را در کیف پول اتریومی متامسک ذخیره کرد.

  • کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet)

تراست ولت یکی از کیف پول های موبایلی است که در دو نسخه اندروید و IOS ارائه شده است، این کیف پول پس از حمایتی که صرافی بایننس از آن داشت تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی کننده خود را افزایش داد و اعتبار بالایی را به دست آورد. در حال حاضر تراست ولت نیز از رمزارز سینتتیکس پشتیبانی می کند.

خرید ارز دیجیتال سینتتیکس

معرفی ارز دیجیتال سینتتیکس Synthetix

معمولا انجام هر کاری به چند روش ممکن است که در میان روش های مختلف یکی از روش ها به عنوان بهترین شناخته می شود. خرید ارزهای دیجیتال نیز به همین صورت است، شما می توانید برخی از ارزهای دیجیتال را به صورت مستقیم از شخص دیگر خریداری کنید و یا اینکه با مراجعه به برخی از کانال های تلگرام خرید و یا فروش خود را انجام دهید. اما باید بدانید که بهترین و معتبرترین روش خرید ارزهای دیجیتال مراجعه به وبسایت صرافی و خرید ارز دیجیتال موردنظر از صرافی است، نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که باید در انتخاب صرافی دقت داشته باشید و حتما موارد مهم را پیش از استفاده صرافی بررسی کنید. برای دانستن تمام جزئیات و کلیات موردنظر برای شروع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال سپری کردن یک دوره آموزش ارز دیجیتال می تواند موفقیت شما را در این بازار تا حد زیادی تضمین کند، بعد از آموزش، این خود شما هستید که در میزان موفقیت یا شکست تان نقش مهم خواهید داشت، به عنوان مثال شما به عنوان یک فعال بازار ارزهای دیجیتال که آموزش اصولی را هم پشت سر گذاشته اید باید حتما به آنچه آموخته اید پایبند باشید، در غیر این صورت موفق نخواهید شد.

فعالان ایرانی بازار ارزهای دیجیتال برای خرید رمزارز سینتتیکس می توانند از صرافی های ایرانی و یا خارجی استفاده کنند، در ادامه روند خرید از هر کدام را مختصرا شرح خواهیم داد.

صرافی ایرانی

برای خرید رمزارز سینتتیکس از یک صرافی ایرانی باید پس از ایجاد حساب کاربری در صرافی، حساب کاربری خود را با استفاده از کارت بانکی خود شارژ کنید و سپس به راحتی و همچون یک خرید اینترنتی، رمزارز سینتتیکس یا هر ارز دیجیتال دیگر را خریداری کنید. برای این کار کافی است وارد پنل کاربری خود شده و در بخش ثبت سفارش، سفارش خرید خود را با حجم و قیمت موردنظرتان ثبت کنید و در نهایت بر روی دکمه ی سبز (Buy) کلیک کنید.

صرافی خارجی

اگر صرافی ایرانی معتبری برای خرید رمزارز سینتتیکس پیدا نکردید و یا میزان کارمزد خرید بالا بود و یا به هر دلیل دیگر، قصد خرید رمزارز سینتتیکس را از یک صرافی خارجی داشتید باز هم در مرحله اول به یک صرافی ایرانی نیاز خواهید داشت، البته نه برای خرید سینتتیکس، شما باید ارز دیجیتال تتر، بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال مناسب دیگر را خریداری کنید و در مرحله بعد ارز دیجیتالی که خریداری کردید را به صرافی خارجی منتقل کنید، در مرحله بعد می توانید به راحتی با مشخص کردن قیمت و حجم موردنظر برای خرید ارز دیجیتال سینتتیکس، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

و اما دو نکته مهم که باید به آنها اشاره کرد:

  • رمزارزی که قرار است در صرافی ایرانی خریداری کنید و به صرافی خارجی انتقال دهید بستگی به صرافی خارجی دارد، به عنوان مثال اگر قصد خرید رمزارز سینتتیکس را از صرافی کوکوین داشته باشید باید ابتدا در صرافی ایرانی یکی از ارزهای دیجیتال تتر، بیت کوین، اتریوم و یا ارز فیات دلار آمریکا را تهیه کرده و سپس به صرافی کوکوین منتقل کنید.
  • پس از خرید رمزارز سینتتیکس از هر صرافی (ایرانی و خارجی) آن را بلافاصله به یک کیف پول معتبر که از ارز دیجیتال Synthetix پشتیبانی می کند انتقال دهید.

صرافی های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال سینتتیکس

صرافی بایننس (Binance)

صرافی بایننس از لحاظ حجم معاملات روزانه بزرگ ترین صرافی دنیا به حساب می آید، این صرافی با اضافه کردن امکانات جدید، کاربران خود را راضی نگه داشته است، از طرف دیگر کارمزد تراکنش ها در صرافی بایننس معقولانه تر از بسیاری از دیگر صرافی های ارز دیجیتال است. با تمام این تفاصیل صرافی بایننس اخیرا امکانات و خدمات خود را محدود به گروه خاصی از کشورها کرده است و بنابراین بسیاری از مردم دنیا از جمله ایرانیان در بهره بردن از خدمات این صرافی محدودیت دارند.

با این حال کاربران صرافی بایننس می توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال تتر، بیت کوین، BUSD و BNB ارز دیجیتال سینتتیکس را در بازار اسپات خریداری کنند.

صرافی کوین بیس (Coinbase Exchange)

کوین بیس یک صرافی آمریکایی است که امنیت و البته ممنوعیت های آن برای استفاده ی برخی از کشورها زبان زد است. با این حال زمانی که صرافی کوین بیس یک ارز دیجیتال را لیست می کند می توان از لحاظ بنیادی به آن ارز دیجیتال اعتماد کرد. در نتیجه می توان گفت که رمزارز سینتتیکس با لیست شدن در صرافی کوین بیس حداقل کیفیت های لازم برای اعتماد کردن به آن را کسب کرده است. یکی دیگر از ویژگی های صرافی کوینبیس این است که به کاربران خود اجازه می دهد با استفاده از ارزهای فیات هم در این صرافی فعالیت کنند. کاربران برای خرید رمزارز سینتتیکس به یکی از ارزهای فیات دلار آمریکا، یورو و یا پوند انگلستان نیاز خواهند داشت. اما علاوه بر ارزهای فیات، کاربران می توانند با استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین نیز سینتتیکس را در این این صرافی خریداری کنند.

صرافی کوکوین (Kucoin)

کوکوین یک صرافی بین المللی است که کاربران ایرانی در حال حاضر می توانند بدون احراز هویت و تغییر IP در آن فعالیت داشته باشند. صرافی کوکوین پس از محدودیت های اعمال شده از سمت بایننس مقصد بسیاری از ایرانیان برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال شد، اگر شما هم یکی از کاربران صرافی کوکوین هستید و قصد خرید ارز دیجیتال Synthetix را دارید، می توانید با استفاده از تتر، بیت کوین، اتریوم و دلار آمریکا خرید خود را انجام دهید.

صرافی یونی سواپ (Uniswap)

علی رغم غیرمتمرکز بودن ماهیت ارزهای دیجیتال، اکثر صرافی های ارزهای دیجیتال متمرکز هستند، اما در این میان صرافی های غیرمتمرکزی نیز وجود دارند که یونی سواپ یکی از همین صرافی ها است. کاربران صرافی یونی سواپ می توانند با استفاده از WETH ارز دیجیتال Synthetix را خریداری کنند.

علاوه بر صرافی هایی که در بالا ذکر کردیم شما می توانید رمزارز سینتتیکس را از صرافی های دیگری همچون هوبی گلوبال (Huobi Global)، Bithumb، FTX، Poloniex، Bitfinex، اوکی اکسچنج (OKEX)، Sushiswap، Bancor Network، Indodax، Crypto.com Exchange، OX Protocol، LBank، WazirX و … خریداری کرد.

به علاوه اگر کاربری قصد باز کردن معاملات شرطی بر روی رمزارز سینتتیکس داشته باشد می تواند با ایجاد یک حساب کاربری در یکی از صرافی های بایننس (Binance)، Huobi Global، FTX، Kucoin، Phemex، اوکی اکسچنج (OKEX)، Delta Exchange، CoinFLEX، StormGain، Perpetual Protocol و صرافی کوین تایگر (CoinTiger) معاملات شرطی خود را انجام دهد.

آینده ارز دیجیتال سینتتیکس

معرفی ارز دیجیتال سینتتیکس Synthetix

در بررسی هر ارز دیجیتالی باید به عوامل مختلف موثر بر روی آن ارز دیجیتال توجه داشت، یکی از این عوامل وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال است. احتمالا شما هم از رشد اکثر ارزهای دیجیتال در محدوده ی زمانی اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 مطلع هستید. موقعیت کلی بازار و دید عامه مردم و دولت و سازمان ها به بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی بر روی قیمت و ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال تاثیر مستقیم و هم زمان می گذارد. این موضوع را نمی توان به طور دقیق بررسی کرد اما بسیاری از اقتصاددانان آینده اقتصاد دنیا را در گرو ارزهای دیجیتال می بینند.

اما یکی از ایراداتی که به پلتفرم سینتتیکس گرفته می شود این است که علی رغم اینکه به نظر می رسد این پلتفرم مربوط به آینده باشد، هنوز نمی توان از پیشرفت آن در آینده مطمئن بود و این پلتفرم هنوز هم در حال توسعه است.

و از طرف دیگر با توجه به بزرگی بازارهای مالی سنتی، می توان نتیجه گرفت که سنتتیکس اگر به خوبی عمل کند پتانسیل بسیار بالایی در ایجاد ساخت یک بازار توکن بر روی شبکه بلاک چین خواهد داشت که این موضوع می تواند آینده ی بسیار درخشانی را برای این رمزارز رقم بزند. با توجه به موارد ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که در صورتی که تیم پروژه بتواند به درستی بر روی توسعه ارز دیجیتال SNX کار کند و اهداف مطرح شده را محقق کند، می توان آینده ی خوبی را برای این رمزارز و پلتفرم آن پیش بینی کرد.

سخن آخر

سینتتیکس یک پروتکل غیرمتمرکز است که بر روی شبکه اتریوم مستقر شده است، این پلتفرم دارای دو توکن به نام های SNX و Synth است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند، در مقاله ای که مطالعه کردید این موارد به تفصیل توضیح داده شده اند. مورد مهم دیگری که در این پلتفرم وجود دارد سیاست تورمی آن است که افراد زیادی را برای کسب سود به سمت خود کشانده است.

سعی ما بر این بود تا ارز دیجیتال سینتتیکس و پلتفرم آن را با جزئیات برای شما معرفی کرده و شرح دهیم.

سوالات متداول

بله، سینتتیکس با نماد SNX یک توکن مبتنی بر ERC-20 شبکه اتریوم است.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)، کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)، کیف پول نرم افزاری متامسک (MetaMask)، کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet)

صرافی بایننس (Binance)، صرافی کوین بیس (Coinbase Exchange)، صرافی کوکوین (Kucoin)، صرافی یونی سواپ (Uniswap)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، Bithumb، FTX، Poloniex، Bitfinex، اوکی اکسچنج (OKEX)، Sushiswap، Bancor Network، Indodax، Crypto.com Exchange، OX Protocol، LBank، WazirX و …

صدور دارایی های ترکیبی

ادامه مطلب
معرفی ارز دیجیتال آوالانج
ارز دیجیتال آوالانچ (AVAX) چیست؟

در میان دنیای بی‌پایان رمزارزهای مختلف، برخی ارزها هستند که از پشتوانه و تیم توسعه‌دهندۀ مناسبی برخوردار هستند و اهداف مشخص شده‌ای را دنبال می‌کنند. قطعا سرمایه‌گذاری بلندمدت در این توکن‌ها، می‌تواند سود چشم‌گیری را نصیب سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کند.

حال تصور کنید ارزی وجود دارد که دارای تیم توسعه‌دهندۀ قوی‌ای است که با هدف رشد شبکه‌های بلاکچینی فعالیت می‌کند و مقیاس‌پذیری فوق‌العاده‌ای در وب3 دارد. شما اگر قصد سرمایه‌گذاری روی یک ارز را داشته باشید، برای خرید این ارز وسوسه نمی‌شوید؟ با خواندن این مطلب با ارز آوالانچ (AVAX) آشنا شدید. در ادامۀ مطلب، به بررسی کامل این ارز و آیندۀ قیمت اولانچ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی و تاریخچه ارز دیجیتال آوالانچ (AVAX)

ارز دیجیتال آوالانچ یک بلاک چین لایه یک است که به عنوان بستری برای برنامه های غیر متمرکز و شبکه های بلاک چین سفارشی عمل می کند. این یکی از رقبای اتریوم با هدف حذف اتریوم به عنوان محبوب ترین بلاک چین برای قراردادهای هوشمند است. هدف آن این است که خروجی تراکنش بالاتری را تا 6500 تراکنش در ثانیه با در نظر گرفتن اینکه مقیاس پذیری را به خطر نمی اندازد، انجام دهد.

این امر با معماری منحصر به فرد Avalanche امکان پذیر شده است. شبکه Avalanche شامل سه بلاکچین مجزاX-Chain ، C-Chain و P-Chain است. هر زنجیره ای دارای هدف متمایزی است، که تفاوت اساسی با رویکرد استفاده از بیت کوین و اتریوم دارد، یعنی تأیید همه گره ها برای همه معاملات. بلاک چین های ارز دیجیتال آوالانچ حتی بر اساس موارد استفاده از مکانیسم های اجماع مختلف استفاده می کنند.

پس از راه اندازی شبکه اصلی خود در سال 2020، ارز دیجیتال Avalanche روی توسعه اکوسیستم اختصاصی DApps و DeFi کار کرده است. پروژه های مختلف مبتنی بر اتریوم مانند SushiSwap و TrueUSD با Avalanche ادغام شده اند. علاوه بر این، این پلتفرم به طور مداوم بر روی بهبود قابلیت همکاری بین اکوسیستم خود و اتریوم، مانند توسعه پل ها، کار می کند.

بنیانگذاران ارز دیجیتال آوالانچ چه کسانی هستند؟

پروژه آوالانچ در فوریه 2019 دور سرمایه ای را که شامل سرمایه گذاران مانند Polychain ، Andreessen Horowitz و Balaji Srinivasan بود، به پایان رساند و عرضه اولیه سکه خود را در سال 2020 در کمتر از 24 ساعت بست و 42 میلیون دلار در این فرآیند جمع آوری کرد. تیم توسعه دهنده این شبکه بلاک چینی بسیار گسترده است و اکثریت این جمع را محققان دانشگاه کرنل آمریکا تشکیل داده اند. در ادامه به معرفی اعضای اصلی این پروژه می پردازیم:

– امین گون سیرر (Emin Gun Sirer)

بنیان گذار و مدیر اجرایی شبکه آوالانچ امین گون سیر است. وی که فارغ التحصیل و استاد دانشگاه کرنل بود، عمده فعالیتش بر روی سیستم های عامل، شبکه و سیستم های توزیع شده است. G Sn Sirer یک پیشکسوت در زمینه تحقیقات رمزنگاری است و شش سال قبل از انتشار وایت پیپر بیت کوین یک ارز مجازی مفهومی همتا به همتا را طراحی کرده است. او همچنین قبل از هک The DAO در سال 2016 در زمینه راه حل های مقیاس بندی بیت کوین و تحقیقات در مورد اتریوم مشارکت داشت. همچنین او به اولین ابداع کننده ارز دیجیتال استفاده کننده از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) مشهور است. در حال حاضر نیز او با کوله باری از تجربیات در این حوزه به دنبال توسعه ارز دیجیتال آوالانچ است.

– جان وو (John Wu)

جان وو بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه تکنولوژی مالی دارد و سال ها در سمت مدیر اجرایی موسسه سرمایه گذاری دارایی های دیجیتال SharesPost فعالیت داشته است. او که علت پیوستنش به پروژه ارز دیجیتال AVAX، مدیریت این پروژه در زمینه تجاری و سرمایه گذاری بوده است، در حال حاضر به عنوان رئیس بنیاد شبکه بلاک چین آوالانچ مشغول فعالیت است.

– تد یین (Ted Yin)

تد یین که علاقه وافری به طراحی و ساخت عملی سیستم های توزیع شده و حل مشکلات اساسی مرتبط با آن را دارد، به عنوان معمار پروتکل ارشد (Chief Protocol Architect) در پروژه ارز دیجیتال آوالانچ فعالیت دارد. از سایر فعالیت ها و کارهای تحقیقاتی او می توان به تحقیق در حوزه پروتکل های Avalanche و Snowman و همچنین پروتکل HotStuff که توسط لیبرای فیسبوک به عنوان اساس پروتکل اجماع استفاده شده است، اشاره کرد.

هدف پلتفرم آوالانچ چیست؟

پلتفرم آوالانچ با هدف مبادله کردن به صورت جهانی فعالیت خود را آغاز کرد؛ این پلتفرم به صورت جهانی به مبادله کردن دارایی ها می پردازد و تمامی این ها را به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از فناوری های بروز و کارساز و قراردادهای هوشمند کنترل می کند.

آواکس

آینده ارز آوالانچ

قیمت یک ارز به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. معامله‌گران بر حسب نوع استراتژی معاملاتی خود و همچنین شرایط بازار، باید به تحلیل و خرید و فروش ارز آوالانچ بپردازند.

یکی از عواملی که در تعیین قیمت یک ارز بسیار مؤثر است، عملکرد شبکۀ بلاکچین آن است. اگر بلاکچین یک ارز بتواند نیاز کاربران را به خوبی پاسخ دهد و سطوح کارمزد و سرعت خود را همیشه در بهترین حالت نگه دارد، باعث افزایش تقاضا و درنتیجه رشد ارز مورد نظر می‌شود. با توجه به اینکه بلاکچین آوالانچ عملکرد بسیار خوبی دارد، می‌توان گفت که روند این ارز در بلند مدت، صعودی و مثبت خواهد بود.

ویژگی های ارز دیجیتال آوالانچ

  • تایید کردن تراکنش ها در کمتر از یک ثانیه
  • استفاده از کل ابزار اتریوم و داشتن امنیت بالا
  • محیط کاربری یاده و کاربر پسند؛ این پلتفرم تاییدکنندگان مستقل را قادر می سازد ته به عنوان تولیدکنندگان بلاک شرکت کنند.
  • دارای بیش از 1000 نود کامل و تولید کننده بلاک که در این مورد رکورد جهانی را شکسته است.
  • انجام 4500 تراکنش در ثانیه
  • آستانه ایمنی بالاتر از استاندارد (بزرگترین تفاوت آوالانچ با سایر شبکه های غیرمتمرکز در الگوریتم اجماع)
  • کارمزدهای تراکنش در این شبکه در قالب رمز ارز AVAX پرداخت شده و فوراً سوزانده می شود؛ درنتیجه این توکن ها در طول زمان به تدریج کمیاب تر می شود.
  • رشد قیمت آوالانچ

چه چیزی ارز دیجیتال آوالانچ را منحصر به فرد می کند؟

معرفی ارز دیجیتال آوالانج

آوالانچ سعی دارد معضل بلاک چین را حل کند، که نشان می دهد بلاک چین نمی تواند به میزان کافی از تمرکززدایی در مقیاس بالا دست یابد. نتیجه این امر هزینه های بالای گس است، همان مشکلی که اغلب در اتریوم اتفاق می افتد. برای حل این مشکل، Avalanche سه بلاکچین قابل همکاری طراحی کرد.

  • زنجیره مبادله (X-Chain):

برای ایجاد و تبادل توکن های بومی AVAX و سایر دارایی ها استفاده می شود. شبیه به استاندارد ERC-20 در اتریوم، این توکن ها از مجموعه ای از قوانین استاندارد پیروی می کنند. این زنجیره از مکانیسم اجماع آوالانچ استفاده می کند.

  • زنجیره قرارداد (C-Chain):

میزبان قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز است. این زنجیره که ماشین مجازی خود را دارد، شبیه ماشین مجازی اتریوم، به توسعه دهندگان اجازه می دهد DAppهای سازگار با EVM را فورک کنند. این زنجیره از مکانیسم اجماع Snowman استفاده می کند.

  • Platform Chain (P-Chain):

اعتبارسنجان شبکه را هماهنگ می کند، زیر شبکه های فعال را ردیابی می کند و ایجاد زیر شبکه های جدید را امکان پذیر می کند. زیرشبکه ها مجموعه ای از اعتبارسنجان هستند (نوعی کارتل اعتبارسنج). هر زیر شبکه می تواند چندین بلاکچین را تأیید کند، اما یک بلاک چین فقط می تواند توسط یک زیر شبکه اعتبارسنجی شود. همچنین از مکانیزم اجماع Snowman استفاده می کند.

این تقسیم وظایف محاسباتی، بدون آسیب رساندن به تمرکززدایی، توان عملیاتی بالاتری را امکان پذیر می کند. به عنوان مثال، بلاک چین های خصوصی در شبکه می توانند از اعتبارسنج های زیر شبکه خود بخواهند که از لحاظ جغرافیایی به طور کافی غیر متمرکز یا از قوانین خاصی پیروی کنند. به دنبال این ساختار مدولار، شبکه آوالانچ قابلیت همکاری خود را با بلاک چین های دیگر که مایل به ادغام با اکوسیستم آوالانچ هستند، بهبود می بخشد. علاوه بر این، دو مکانیسم اجماع متفاوت با در نظر گرفتن الزامات هر بلاکچین طراحی شده است و کارایی آن ها را بیش تر می کند.

چند سکه آوالانچ (AVAX) در گردش است؟

مجموع عرضه AVAX ،720 میلیون است. توزیع توکن آن به شرح زیر است:

2.5 % اختصاص داده شده به فروش سید (Seed)، 10 % آن در راه اندازی شبکه اصلی و مابقی هر سه ماه منتشر می شود.

3.5٪ اختصاص داده شده به فروش خصوصی ، 10٪ آن هنگام راه اندازی شبکه اصلی و مابقی هر سه ماه منتشر می شود.

10% مختص فروش عمومی، %10 آن در راه اندازی شبکه اصلی و 15% آن هر سه ماه در مدت 18 ماه منتشر شد.

9.26 % به بنیاد اختصاص داده شده که در طول 10 سال منتشر می شود.

7% وقف جامعه، آزاد شده در طول دوازده ماه.

0.27٪ برنامه تشویقی testnet، که بیش از یک سال منتشر شد.

5٪ شرکای استراتژیک، که طی چهار سال منتشر شده است.

2.5% مختص airdrops ، که طی چهار سال منتشر شد.

10% مختص تیم، بیش از چهار سال آزاد شد.

50% مختص پاداش سهام

Staking AVAX در حال حاضر پاداش سالانه 11.57 را ارائه می دهد و حداقل زمان برای شرط بندی دو هفته با حداقل 2000 AVAX است.

امنیت شبکه ارز دیجیتال آوالانچ

معرفی ارز دیجیتال آوالانج

AVAX در زنجیره مبادله معامله می شود که از مکانیسم اجماع آوالانچ خود پیروی می کند. بر خلاف اثبات کار یا اثبات سهام، مکانیزم اجماع آوالانچ یک رهبر ندارد که تراکنش ها را پردازش کند و توسط دیگران تأیید شود. در عوض، همه نودها با استفاده از یک پروتکل گراف غیر گردشی (DAG) معاملات را پردازش و تأیید می کنند. به این ترتیب، معاملات به طور همزمان پردازش می شوند و نظرسنجی تصادفی اعتبارسنجان از صحت معاملات با اطمینان آماری اطمینان می دهد. هیچ بلوکی در این مکانیسم اجماع وجود ندارد که امکان نهایی سازی فوری و بهبود قابل توجه سرعت بلاک چین را فراهم می کند.

تفاوت آوالانچ با بیت کوین و بیت کوین کش و اتریم در چیست؟

اصلی ترین تفاوت آوالانچ با این سه ارز دیجیتال در زمان تایید نهایی تراکنش ها است؛ به این صورت که در بیت کوین تایید نهایی تراکنش ها یک ساعت زمان می برد، اما در آوالانچ این عملیات در کسری از ثانیه انجام می شود.

دومین تفاوت مربوط به تولید بلاک در یک بلاک چین است؛ در بیت کوین برای تولید بلاک در یک بلاک چین به چندین استخر متمرکز نیاز است، حال آنکه شبکه آوالانچ قادر است تا میلیون ها تولید کننده بلاک را بدون اینکه ارزشی از سیستم خارج شود، در خود جای دهد.

تفاوت سوم مربوط به تعداد تراکنش هاست؛ به عنوان مثال در بیت کوین تنها از 7 تراکنش در ثانیه پشتیبانی می شود، حال آن که این مقدار در آوالانچ تا 6500 تراکنش در ثانیه است، که حدود سه برابر درگاه ویزا است.

ذخایر محدود توکن اولانچ

مکانیزم ارز دیجیتال آوالانچ را تا حدودی می توان مشابه به ساختار ارز دیجیتال بایننس کوین دانست. آوالانچ بر خلاف اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال که دارای تورم سالیانه هستند، حداکثر تعداد آن 720 میلیون واحد خواهد بود. از این مقدار توکن، 360 میلیون آن از طریق فرآیند استیکینگ، در طول زمان و به صورت تدریجی به کاربران اعطا می شود. همچنین تمام کارمزدهای دریافتی سوزانده و از چرخه حذف می شوند، همین امر سبب شده تا هیچ گاه تعداد ارزهای AVAX به 720 میلیون واحد نرسد.

فرآیند استیکینگ

ساختار ارز دیجیتال آوالانچ، سبک و ساده است و فرآیند استیکینگ آن نسبت به سایر پلتفرهای بلاک چینی شفاف تر است. در این شبکه برای تبدیل شدن به یک نود تایید کننده لازم است تا اقدام به خرید حداقل 2000 واحد توکن AVAX و استیک کردن آن نمایید. تمامی کاربرانی که از سیستم عامل های ویندوز، مک، لینوکس و سایر زیرساخت های ابری استفاده می کنند، قادر به تبدیل شدن به گروه تایید کننده آوالانچ هستند.

پاداش استیکینگ

در مکانیزم شبکه آوالانچ، پاداش استیکینگ با توجه به میزان رشد سیستم تغییر می کند. به عنوان مثال در اولین سال از فعالیت این شبکه نرخ پاداش بین 7 تا 12% از مقدار ارز دیجیتال آوالانچ استیک شده است.

خرید ارز دیجیتال AVAX

معرفی ارز دیجیتال آوالانج

مانند سایر ارزهای دیجیتال برای خرید رمز ارز آوالانچ نیز راه های مختلفی وجود دارد و شما نیز می توانید از طریق صرافی های داخلی یا خارجی اقدام به خرید این ارز رمزنگاری شده نمایید. در ادامه شما را با مزایا و معایب خرید از هر یک از صرافی های داخلی یا خارجی آشنا خواهیم کرد:

صرافی های خارجی

دلیل اصلی محبوبیت صرافی های خارجی ارزهای دیجیتال داشتن طیف وسیعی از رمز ارزها و حجم بالای معاملات و تراکنش ها است. یکی از صرافی های بزرگ و در عین حال محبوب خارجی که کاربران می توانند در آن اقدام به خرید توکن آوالانچ کنند، صرافی بایننس است. کابران در این صرافی می توانند از طریق تبدیل یکی از جفت ارزهای بایننس یو اس دی (BUSD)، بیت کوین (BTC) و بایننس کوین (BNB)به توکن آوالانچ، اقدام به خرید این ارز دیجیتال آوالانچ نمایند. اما به دلیل تحریم های صورت گرفته از طرف بایننس برای کاربران ایرانی، این عمل را با محدودیت هایی روبرو ساخته و لازم است تا افراد ایرانی برای استفاده از این صرافی برای تغییر آی پی خود از VPN یا VPS استفاده کنند؛ با این حال اگر صرافی بایننس تشخیص دهد که یک کاربر ایرانی است به سرعت حساب کاربری و دارایی او را مسدود می کند.

صرافی های داخلی

با توجه به محدودیت هایی که برای خرید و تبدیل ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی وجود دارد، کاربران زیادی بیش از پیش تمایل به استفاده از صرافی های خارجی پیدا کرده اند؛ یکی از این صرافی های ایرانی که می توان با اطمینان در آن به خریدوفروش ارز دیجیتال AVAX پرداخت، صرافی بیت 24 است. حجم معالات در این صرافی بسیار بالات و به شما این امکان را می دهد که با پرداخت ریالی و با سرعت بالا مانند صرافی بایننس بدون هیچ گونه نگرانی از مسدود شدن حساب به انجام معاملات خود بپردازید.

کیف پول ارز دیجیتال AVAX

به دلیل اینکه این پروژه به تازگی راه اندازی شده، هنوز کیف پول های معروفی مانند تراست ولت و کوینومی امکان نگهداری این رمز ارز آوالانچ را به پلتفرم خود اضافه نکرده اند؛ در حال حاضر تنها یک کیف پول برای نگهداری توکن های AVAX وجود دارد و آن ولت رسمی ارائه شده توسط تیم پروژه آوالانچ است. شما می توانید از طریق آدرس http://wallet.avax.network به این کیف پول دسترسی داشته باشید.

آوالانچ

آواکس یا اتریوم؟ | مسئله این است!

باید بدانید آوالانچ یکی از اصلی‌ترین رقبای اتریوم است، اما اتریوم به عنوان ملکۀ بازار و دومین ارز محبوب دنیای کریپتو‌کارنسی، سرمایۀ در گردش و حجم بیش‌تری از بازار را در اختیار دارد. همچنین، اجرای قراردادهای هوشمند در این شبکه مقیاس‌پذیری بالاتری دارد و مناسب طیف بیش‌تری از توسعه‌دهندگان است.

اما در مقابل، آوالانچ هم برتری‌های خاصی نسبت به اتریوم دارد. اتریوم در هنگام شلوغی شبکه، کارمزدهای بالایی از کاربران دریافت می‌کند و افت سرعت بسیار قابل توجهی دارد و ممکن است تأیید برخی تراکنش‌ها چندین ساعت به طول بیانجامد؛ اما در مقابل، آواکس توانسته با بلاکچینی کاملاً منحصر به فرد، با حفظ تمرکز زدایی در شبکۀ خود، سرعت بسیار بالایی در تأیید تراکنش‌ها داشته باشد. افت سرعت، موضوعی کاملاً بی‌معنی در این شبکه است. همچنین، میزان کارمزدهای کم و منصفانه، این ارز را به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دنیای رمزارزها تبدیل کرده است.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی و بررسی ارز دیجیتال آوالانچ پرداختیم؛ آوالانچ اولی شبکه قراردادهای هوشمند است که در سپتامبر 2020 شبکه اصلی خود را راه اندازی کرد؛ این پلتفرم در کمتر از یک ثانیه به تایید تراکنش ها می پردازد و در تلاش است تا با ادغام پروژه خود با تکنولوژی های جدید، تجربه های کاربری جدید برای تمامی کاربران خود رقم بزند.

سوالات متداول

در حال حاضر تنها یک کیف پول برای نگهداری توکن های AVAX وجود دارد و آن ولت رسمی ارائه شده توسط تیم پروژه آوالانچ است.

این پلتفرم به صورت جهانی به مبادله کردن دارایی ها می پردازد و تمامی این ها را به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از فناوری های بروز و کارساز و قراردادهای هوشمند کنترل می کند.

در مکانیزم شبکه آوالانچ، پاداش استیکینگ با توجه به میزان رشد سیستم تغییر می کند. به عنوان مثال در اولین سال از فعالیت این شبکه نرخ پاداش بین 7 تا 12% از مقدار ارز دیجیتال آوالانچ استیک شده است.

ادامه مطلب
ارز دیجیتال تور چین چیست؟
ارز دیجیتال تور چین (RUNE) چیست؟

ارز دیجیتال تور چین چیست؟ هدف از پروژه تورچین چیست و چگونه کار می کند؟ چگونه می توان دارایی های بومی مختلف را بین بلاک چین های مختلف، جابه جا کرد؟ برای دریافت پاسخ این سؤال و کسب اطلاعات بیشتر دررابطه با توکن RUNE، در این مطلب همراه ما باشید. با افزایش حجم معاملات ارزهای دیجیتال به چندین بیلیون دلار، افزایش محبوبیت صرافی های غیرمتمرکز چیز عجیبی نیست. بر اساس آمار منتشر شده، بیش از 1 میلیارد دلار از معاملات روزانه تنها از طریق صرافی یونی سواپ (Uniswap) انجام می شوند.

اگرچه پروتکل هایی مانند Uniswap ، Sushiswap یا Curve هنگام مبادله دارایی ها در اکوسیستم اتریوم عالی هستند، اما از مبادله دارایی های مختلف بین بلاک چین های مختلف پشتیبانی نمی کنند. برای برطرف کردن این مشکل، یک رویکرد متداول تغییر دارایی های خارجی به توکن های اتریوم است. در حال حاضر، محبوب ترین دارایی که در یک بلاکچین دیگر، به غیر بلاکچین اتریوم کار می کند، بدون شک بیت کوین است. روش هایی مختلفی برای تغییر بیت کوین و نمایش آن بر اساس اتریوم وجود دارد که امکان ترید را در صرافی های غیرمتمرکز فراهم می کند؛ برخی از این روش ها عبارت هستند از: Wrapped Bitcoin، renBTC و sBTC.

اگرچه این رویکردها معمولاً نتیجه خوبی دارند، اما نگرانی هایی در مورد نحوه نگهداری یا امنیت دیگر انواع دارایی ها وجود دارد. پروژه THORChain دقیقاً برای رفع این نگرانی ها به وجود آمده است.

معرفی ارز دیجیتال تور چین (THORChain)

تور چین یک بلاک چین مستقل است که با استفاده از SDK Cosmos ساخته شده است و به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز میان زنجیره ای (DEX) کار می کند. این صرافی از یک مدل بازار ساز خودکار (AMM) استفاده می کند که شبیه Bancor (BNT) یا Uniswap است که توکن اصلی آن تور چین یا RUNE است. مدل استفاده شده در این صرافی، این امکان را برای تریدرها فراهم می کنند تا بین استخر دارایی های مختلف با استفاده از ارز دیجیتال تور چین به صورت پنهان حرکت کنند.

THORChain را می توان یک شبکه رمزنگاری مستقل که هدف آن انجام انواع مبادله دارایی ها در شبکه بلاک چین به صورت غیر کاستدی است، در نظر گرفت. پروتکل این صرافی دارای یک سیستم پل میان زنجیره ای (معروف به پروتکل Bifröst) برای اتصال زنجیره های مختلف است.

علاوه بر این، صرافی THORChain از یک نسخه اقتباس شده از “توکن های هوشمند” Bancor که آن را استخرهای نقدینگی مستمر (CLP) می نامد، برای تسهیل مبادله دارایی ها استفاده می کند. با این تفاوت که CLPها به دلیل مشارکت در نقدینگی در هر مجموعه به کاربران پاداش می دهند.

تاریخچه ارز دیجیتال تور چین

پروژه تور چین در سال 2018 با این فرض پایه گذاری شد که استفاده از صرافی های متمرکز برای انتقال دارایی های رمزنگاری شده بین بلاک چین های مختلف دارای اشکال است. صرافی های غیر کاستدی که در واقع همان صرافی های غیرمتمرکز هستند، یکی از راه حل هایی بود که برای رفع این مشکلات، پیشنهاد شدند.

بنابراین، تیم تور چین تصمیم گرفت یک بلاک چین مستقل بسازد که از آن به عنوان پل برای برقراری ارتباط با شبکه های خارجی استفاده کرده و در نتیجه انتقال میان زنجیره ای را تسهیل کند و عملکرد مشابهی با DEX داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که اغلب صرافی های غیرمتمرکز با آن دست وپنجه نرم می کنند، نقدینگی است. معمولاً افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، به دنبال صرافی هایی هستند که استفاده از آنها کمترین خطر را دارد.

باتوجه به اینکه همین روند باعث کاهش نقدینگی صرافی های غیرمتمرکز و در نتیجه شکست آنها می شود، تیم THORChain قصد دارد یک مدل اقتباس شده از “توکن هوشمند” بانکور را برای ایجاد استخرهای نقدینگی مستمر (CLP) ایجاد کند. این ایده باعث می شود که تریدرها بدون نیاز به برقراری تماس با فروشنده یا خریدار، به نقدینگی دسترسی داشته باشند.

صرافی THORChain همچنین پاداش هایی را در قالب ارز دیجیتال RUNE (توکن اصلی شبکه) به هر کاربری که به مخزن نقدینگی توکن اضافه می کند، پرداخت می کند. THORChain یک زنجیره مبتنی بر Tendermint است و بنابراین از Tendermint BFT به عنوان مکانیسم اجماع خود استفاده می کند و از Proof-of-Stake (PoS) برای مقاومت Sybil استفاده می کند.

توکن RUNE چیست؟

ارز دیجیتال تور چین چیست؟

توکن RUNE بخشی جدایی ناپذیر از سیستم THORChain است. این توکن BEP2 در همه مخازن نقدینگی استفاده شده و توسط همه گره ها ضمانت می شود. همه توکن های RUNE با نسبت 1: 1 به ارزش دارایی تنظیم شده اند که امکان اتصال یکپارچه بین استخرها را فراهم می کند.

ارز دیجیتال RUNE به عنوان توکن پاداش به طور متوسط ​​⅓ از درآمد شبکه است که برای تشویق استخرهای نقدینگی مداوم مورداستفاده قرار می گیرد.
از ارز دیجیتال تور چین برای پاداش دادن به THORNode و LP استفاده می شود. علاوه بر این، افرادی که در توکن RUNE سرمایه گذاری می کنند، حق رای داشته و می توانند در خصوص روند مدیریت این پروژه مشارکت داشته باشند.

علاوه بر این، تمام هزینه های معاملات درون شبکه، از جمله هزینه های معاملات، به صورت RUNE پرداخت می شود. از طرف دیگر، افرادی که قصد دارند به عنوان THORNodes در این شبکه حضور داشته باشند، برای اعتبارسنجی و دریافت پاداش، باید در ارز دیجیتال تور چین سرمایه گذاری کنند.

چه کسانی از ارز دیجیتال تور چین استفاده می کنند؟

به طورکلی دو گروه از ارز دیجیتال تور چین استفاده می کنند، یکی کاربران عادی و دیگری تامین کنندگان نقدینگی. کاربران اصلی ترین شرکت کنندگان در شبکه هستند که از خدمات میان زنجیره ای THORChain برای تبادل آسان توکن ها به یکدیگر استفاده می کنند. این مبادلات بین مخازن نقدینگی انجام می شود و کاربر هزینه ای را برای پرداخت هزینه گس پرداخت می کند.

گروه دوم کسانی که از ارز دیجیتال تور چین استفاده می کنند، تامین کنندگان نقدینگی هستند که نقدینگی های مختلف را به استخرهای متفاوت برای حمایت و قدرت بخشیدن به صرافی، تزریق می کنند. نقدینگی تزریق شده، باید به شکل توکن RUNE باشد و در اختیار گره های فعال در شبکه قرار بگیرد.

خرید ارز دیجیتال تور چین

اگر قصد سرمایه گذاری در توکن RUNE را دارید، می توانید به یکی از صرافی های بایننس، FTX، Gate.io و یا HitBTC مراجعه کنید. البته باتوجه به محدودیت هایی که برای کاربران ایرانی وجود دارد، بهتر است که ابتدا از طریق یک صرافی ایرانی، مقداری تتر خریداری کرده و سپس آن را به کیف پول یکی از صرافی های گفته شده، انتقال دهید. سپس می توانید با تبدیل تتر به بیت کوین، اتریوم و یا مستقیماً خود RUNE، در این رمزارز سرمایه گذاری کنید. در زمان نگارش این مقاله، قیمت تور چین 4.36 دلار، با ارزش بازار در حدود 1.2 میلیارد دلار و 271 میلیون توکن در گردش از حداکثر عرضه 500 میلیون معامله می شود.

کیف پول ارز دیجیتال تور چین

برای نگهداری از ارز دیجیتال THORChain می توانید هم از کیف پول های آنلاین و هم آفلاین استفاده کنید. اگر قصد سرمایه گذاری بلندمدت و به مقدار زیاد دارید، استفاده از کیف پول های سخت افزاری مانند لجر نانو و ترزور توصیه می شود. بااین حال کیف پول های نرم افزاری FreeWallet و StrongCoin، متامسک و WalletConnect از جمله کیف پول هایی هستند که برای نگهداری رمزارزها به صورت آنلاین مورداستفاده قرار می گیرند.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال تور چین

ارز دیجیتال تور چین چیست؟

به طورکلی قیمت توکن RUNE تغییرات مثبت و روبه رشدی داشته است. بااین وجود به نظر می رسد که تنها مانع اصلی برای موفقیت این رمزارز، وابستگی بیش از حد آن به برنامه های غیرمتمرکز است.

در شروع سال 2021، میزان خرید ارز دیجیتال تور چین برای پیوستن به استخرهای نقدینگی، موجب افزایش قیمت توکن RUNE شد. بر اساس پیش بینی های انجام شده به نظر می رسد که قیمت این رمزارز تا پایان سال 2021 به 10 دلار برسید.

به نظر می رسد که این روند صعودی به سال 2022 هم برسد و پروژه THORChain برای برنامه رشدی که در نظر دارد، میزان عرضه را تنظیم کرده و قیمت توکن RUNE را به 18 دلار برساند.

شاید وضعیت برای ارز دیجیتال تور چین در سال 2023 کمی سخت تر شده و با ورود رقبای جدید با کمی افت قیمت روبه رو شده و قیمت آن به 15 دلار برسد. بااین وجود تحلیلگران معتقدند که در سال های بعدی، ارز دیجیتال THORChain دوباره به بازار برگشته و می تواند تا 20 دلار هم معامله شود.

نتیجه گیری

تور چین به عنوان یک بازار نقدینگی غیر کاستدی برای بلاک چین عمل می کند که امکان جابه جایی دارایی ها از طریق شبکه های متعدد را به صورت مجاز و غیر کاستدی فراهم می کند. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال معتقد هستند که THORChain یک پروژه منحصربه فرد است که بسیاری از مسائل پیش روی مبادلات متمرکز و غیرمتمرکز را رفع می کند.

سؤالات متداول

هم بله و هم نه! همه چیز به شرایط بازار بستگی داشته و هیچ نظر قطعی در این مورد نمی توان داد. بااین وجود به نظر می رسد که روند کلی تغییرات قیمت ارز دیجیتال تور چین صعودی است و سرمایه گذاری در آن سودآور.

در حال حاضر توکن RUNE در بسیاری از صرافی های بین المللی معتبر مانند Binance و FTX وجود دارد. شما می توانید از طریق صرافی های ایرانی ابتدا تتر خریداری کرده و سپس تتر را به THORChain تبدیل کنید.

علاوه بر کیف پول های سخت افزاری، استفاده از کیف پول های Metamask و WalletConnect توصیه می شود.

ادامه مطلب
معرفی ارز دیجیتال فانتوم
ارز دیجیتال فانتوم (FTM) چیست؟

در حال حاضر قیمت هر یک از توکن های ارز دیجیتال فانتوم معادل ۳۲/۱ دلار آمریکا تخمین زده می شود. طبیعی است که این قیمت ممکن است در طی روزها و هفته های آتی تغییر یافته و بنابراین برای آگاهی از قیمت لحظه ای این رمز ارز بهتر است به وب سایت های ارائه دهنده قیمت لحظه ای رمز ارزها مانند CoinMarketCap مراجعه کنید.

در این مطلب به شما ارز دیجیتال فانتوم Fantom را معرفی می کنیم؛ رمز ارزی که در طی سال گذشته توانست رشد قیمتی تقریباً معادل ۱۰۰۰۰ درصد را به نام خود ثبت نماید. اخیراً پلتفرم های قرارداد هوشمند رمز ارز به مرکز توجه ها مبدل شده اند. علت این موضوع، گرایش سرمایه گذاران به ساخت شبکه ای جایگزین برای اتریوم (ETH) است. افراد اغلب در جستجوی رمز ارزهایی با سرعت، امنیت و قیمت مناسب بوده و فانتوم (FTM) تمامی این امکانات را برای کاربران خود فراهم می کند.

این موضوع یکی از دلایلی است که قیمت ارز دیجیتال فانتوم امسال توانست تا ۹۷۱۰ درصد افزایش یابد. در این مطلب می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا فانتوم رمز ارزی رو به رشد بوده و اهمیت قراردادهای هوشمند در چیست. بنابراین اگر می خواهید در مورد پروژه ارز دیجیتال فانتوم و توکن های FTM بیشتر بدانید، ما به شما خواندن ادامه این مقاله را پیشنهاد می کنیم.

معرفی ارز دیجیتال فانتوم (Fantom)

فانتوم یک پشته فناوری (Tech stack) دفتر کل توزیع شده است که یک پلتفرم مبتنی بر DAG یا نمودار هدایت شده غیرمدور را شکل داده و از آن به منظور تأمین انرژی برای شهرهای هوشمند و دیگر خدمات مشمول آن استفاده می نماید. توکن شبکه برای ارز دیجیتال فانتوم، FTM نامیده می شود که می توان آن را به منظور استیک کردن، اقدامات حاکمیتی، پرداخت ها و کارمزدهای شبکه به کار برد.

بنیان گذار ارز دیجیتال فانتوم، دکتر آن بیونگ ایک (Dr. Ahn Byung Ik) یکی از دانشمندان مطرح در زمینه رایانه با پیش زمینه فناوری مواد غذایی است. پس از کناره گیری او از پروژه فانتوم، مدیر ارشد فناوری اطلاعات این پروژه، مایکل کونگ (Michael Kong) که تجربه کار بر روی چندین پروژه بلاکچین را در سابقه خود داراست، به سمت مدیر عاملی منصوب گردید. اگرچه مدیر عامل تمامی اختیارات کمپانی را برای خود محفوظ دارد، اما نباید از معمار defi/’>دیفای این مجموعه، آندره کرونیه (Andre Cronje) نیز غافل شد. وی که به عنوان توسعه دهنده شبکه دیفای به فعالیت می پردازد، سمت بنیان گذاری Yearn.Finance را نیز برعهده دارد

تاریخچه ارز دیجیتال فانتوم

توکن FTM یک توکن ERC-20 است که به منظور استیکینگ و پاداش دهی به گره های ناظر فانتوم به کار برده می شود. علاوه بر آن، نسخه های BEP-2 و Xar Network نیز به منظور تقویت هم کنش پذیری شبکه توسعه یافته اند.

شبکه اصلی فانتوم در دسامبر سال ۲۰۱۹ شروع به فعالیت نمود. در همین زمان یک بریج نیز به منظور فراهم سازی امکان تبدیل دیگر توکن ها به توکن بومی Opera FTM شکل گرفت. این در حالی است که فرآیند تکمیل ادغام کیف پول برای توکن بومی FTM در بایننس تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ به انجام نرسید. بایننس همچنین از توکن های ERC-20 و Bep-2 نیز پشتیبانی می کند.

عرضه اولیه سکه (ICO) ارز دیجیتال Fantom در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ صورت گرفت و در آن ۴۰ درصد از عرضه کل فانتوم فروخته شد. این عرضه کل معادل سه میلیارد و صد و هفتاد و پنج میلیون توکن FTM بود. قیمت ICO برابر با ۰۴۳۰۶/۰ دلار تخمین زده شد و تیم فانتوم توانست در طی عرضه اولیه خود ۳۹۶۵۰۰۰۰ دلار به دست آورد.

متأسفانه صدور توکن ها چندین ماه به طول انجامید و تا آن زمان (اکتبر سال ۲۰۱۸) بازار خرسی (Bear Market) کاملاً بر رمز ارز فانتوم حاکم گردید. این امر موجب شد که قیمت اولیه رمز ارز FTM در حدود ۰۲/۰ دلار و معادل نصف قیمت ICO تصویب گردد.

ویژگی های توکن FTMمعرفی ارز دیجیتال فانتوم

ارز دیجیتال Fantom با برخورداری از زیرساخت های قوی و تیم مدیریتی با تجربه، سرمایه گذاران به نامی چون Alameda Research و HyperChain Capital را به خود جلب نموده است.

پروژه عظیم رمز ارز بیت کوین فاقد قابلیت مقیاس پذیری بوده و الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof-of-Work) آن با محدودیت هایی ذاتی در زمینه پشتیبانی از تمرکززدایی و بهبود امنیت رو به روست. به همین جهت اغلب سرعت، قربانی توان عملکردی می شود. این در حالی است که پلتفرم های بلاکچین امروزی درصدد رفع این مشکل در بلاکچین برآمده اند. فانتوم یکی از این پلتفرم هاست و با هدف تمرکززدایی و برقراری امنیتی در سطح امنیت بانک ها شکل گرفته است. علاوه بر آن، فانتوم انجام سریع تراکنش ها را نیز میسر می سازد.

فانتوم از Lachesis که یک سازوکار اجماع aBFT شناخته شده و ساختارشکنانه است استفاده می کند. به کمک این سازوکار فانتوم قادر به عملکرد با سرعتی بسیار بالاتر و با هزینه ای کمتر نسبت به فناوری های قبلی خواهد بود.

به طور خلاصه پروتکل اجماع aBFT فانتوم فواید زیر را به طور همزمان به دنبال خواهد داشت:

  • سرعت
  • امنیت
  • مقیاس پذیری

مزایا و معایب

ویژگی هایی که باعث تمایز رمز ارز مبتنی بر قرارداد هوشمند فانتوم از دیگر نمونه های مشابه می گردند عبارتند از:

  • سرعت و هزینه ها: به استناد وب سایت فانتوم، شبکه ارز دیجیتال FTM قادر است هزاران تراکنش را در عرض یک ثانیه مورد پردازش قرار دهد. هر یک از این تراکنش ها هزینه ای معادل کسری از یک سنت را در بر خواهند داشت.
  • میزان پذیرش: کاربرد رمز ارز در جهان واقع، یک جزء ضروری برای پلتفرم های قرارداد هوشمند به شمار می رود. فانتوم همکاری های جالب توجهی را در این زمینه برقرار کرده است. برای مثال در ماه ژوئن اعلام شد که ازبکستان جهت نوسازی زیرساخت های فناوری اطلاعات کشور خود از این پلتفرم استفاده خواهد کرد. همچنین چندین پروژه دیفای نیز مشارکت خود را با فانتوم اعلام نموده و ارزش کل قفل شده (TVL) در سیستم معادل ۸۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.
  • فناوری: فانتوم ادعا می کند که از طریق فراهم آوردن بلاکچین مخصوص برای هر اپلیکیشن، مشکل مقیاس پذیری شبکه اتریوم را برطرف نموده است. به این ترتیب فانتوم به یک شبکه متشکل از شبکه های گوناگون بدل شده است. نمودار هدایت شده غیرمدور آن متفاوت با دیگر بلاکچین ها بوده و علت آن پردازش موازی تراکنش هاست؛ در حالی که در ارزهای دیجیتال قدیمی تنها یک پردازنده واحد مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه به توضیح خطرات پروژه ارز دیجیتال فانتوم می پردازیم:

علاوه بر رقابت تنگاتنگ با دیگر رمز ارزهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند و امکان سقوط قیمت ها در کوتاه مدت، خطرات بلندمدت مهمی که پروژه فانتوم را تهدید می کنند عبارتند از: افزایش رگولیشن سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi)، موانع فنی و پیشرفت های فنی گسترده تر.

فانتوم جایگاه خود را به عنوان یک هاب دیفای تثبیت نموده و توانسته با پروژه های متعددی همکاری شکل دهد. با این حال، دیفای حوزه ای است که موجب نگرانی رگولاتورها در سراسر جهان می گردد. در حقیقت بیم آن می رود که پروژه های دیفای محصولات بانکی را بدون برخورداری از سطحی از صیانت مصرف کننده، مشابه با بانک های واقعی عرضه نمایند. بنابراین اقدامات قانونی علیه دیفای می توانند اپلیکیشن های موجود بر شبکه فانتوم را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

علاوه بر آن، فناوری به کار رفته در پلتفرم فانتوم نیز کما بیش تست نشده بوده و بنابراین یک نقص فنی کوچک می تواند اطمینان سرمایه گذاران را تخریب نماید. فانتوم یکی از چندین کریپتوکارنسی جدید است که به منظور رفع مشکلات اتریوم روی کار آمده است. اما باید دقت داشته باشید که فانتوم بهترین پروژه موجود در این زمینه نبوده و در سال های آینده ممکن است فناوری های نوپدید دیگری بر راهکارهای فانتوم پیشی جویند.

ارز دیجیتال Fantom چگونه کار می کند؟معرفی ارز دیجیتال فانتوم

فانتوم راهکاری پنجره واحد (One-stop) جهت ارتقای تمرکززدایی، امنیت و مقیاس پذیری بوده و به همین واسطه از دیگر پلتفرم های بلاکچین رقیب مانند سولانا، ETH 2.0، کاردانو و غیره متمایز می گردد. بنابراین عملکرد فانتوم را می توان در چهار حوزه زیر مورد بررسی قرار داد:

  • ماژولار بودن(Modularity)
  • مقیاس پذیری (Scalability)
  • امنیت (Security)
  • متن باز بودن

در ادامه به معرفی هر یک از مفاهیم فوق می پردازیم.

ماژولار بودن (Modularity)

هر محصول فناوری برای مقیاس پذیری احتیاج به ماژولار بودن دارد. ماژولار بودن فانتوم توسط Lachesis که یک لایه بلاکچین و سازوکار اجماع ماژولار است امکان پذیر می گردد. ماژولار بودن فانتوم این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می آورد که اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DAppهای) مبتنی بر اتریوم خود را در عرض چند دقیقه بر روی شبکه اصلی اپرای فانتوم انتقال دهند. به این ترتیب قابلیت اجرایی آن به طور چشمگیری افزایش یافته و هزینه ها کاهش می یابند.

مقیاس پذیری (Scalability)

پلتفرم فانتوم متضمن آن است که هر یک از شبکه های مبتنی بر بلاکچین به طور مستقل از هم عمل نموده و به این ترتیب مقیاس پذیری این شبکه ها جهت عملکرد مستقل و بدون نگرانی از ازدحام شبکه افزایش می یابد. DAppهای شبکه اتریوم متأثر از سرعت پایین شبکه و کارمزدهای بسیار بالای گس بوده و فانتوم این مشکل را از طریق فراهم آوردن بلاکچین مستقل برای هر یک از این Dappها رفع نموده است. بنابراین مانند این است که هر اپ کامپیوترهای مخصوص به خود را داشته و این کامپیوترها جزئی حیاتی از همان شبکه محسوب می گردند.

امنیت (Security) از طریق سازوکار امنیتی اثبات سهام (Proof-of-Stake)

اخیراً مناقشات بسیاری در خصوص مصرف بی رویه انرژی برای ماینینگ بیت کوین شکل گرفته است. این موضوع تا حد زیادی ناشی از سازوکار اثبات کار (Proof-of-Work) جهت اعتبارسنجی و تأیید تراکنش هاست. این در حالی است که فانتوم برخلاف بیت کوین و اتریوم ۱.۰ بر سازوکار اجماع اثبات سهام (PoS) متکی است. بنابراین می توان فانتوم را در رویکرد آن نسبت به امنیت تراکنش های صورت گرفته در شبکه، یک پلتفرم دوستدار محیط زیست به حساب آورد.

Lachesis از سازوکار اجماع اثبات سهام بدون لیدر (Leaderless) بهره می جوید. این سازوکار از طریق حذف لیدرهای معتمد، سطح بالاتری از امنیت را برای کاربران رقم می زند.

فانتوم کاملاً متن باز و جامعه محور است

همانند اکثر پلتفرم های بلاکچین، فانتوم نیز متن باز بوده و با این هدف شکل گرفته که اجزای سازنده ماژولار را جهت استفاده و تغییر در اختیار افراد قرار دهد. فانتوم همچنین بدون نیاز به مجوز (Permissionless) بوده و به همگان این امکان را می دهد که به عنوان یک گره اعتبارسنج به فعالیت بپردازند.

کاربردهای ارز دیجیتال فانتوم

ارز دیجیتال فانتوم

در شکل بالا برخی از موارد استفاده فناوری فانتوم را مشاهده می کنید.

به عنوان یک پلتفرم پرسرعت و با عملکرد بالا، فانتوم بر این ادعاست که می تواند به ستون فقرات زیرساخت فناوری اطلاعات برای شهرهای هوشمند نو پدید مبدل گردد. هدف این پروژه انجام ۳۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه بوده و فانتوم از قابلیت برقراری ارتباط میان چندین تأمین کننده خدمات نیز برخوردار است. همین امر موجب شده است که فانتوم در مسیر شناخته شدن به عنوان یکی از راهکارهای ذخیره ایمن برای حجم بالایی از داده قرار گیرد.

فانتوم این دستاورد را مرهون دسترسی بالای ذینفعان به این پلتفرم برای قراردادهای هوشمند و DAppهای مبتنی بر داده شهرهای هوشمند خواهد بود. تیم فانتوم پیش بینی می کند که پلتفرم آن در بخش های مختلف از قبیل تسهیلات عمومی، سیستم های خانه هوشمند، مراقبت های بهداشتی، آموزش، مدیریت ترافیک، مدیریت منابع و پروژه های پایداری زیست محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

کیف پول های فانتوم

توکن FTM در لیست شماری از صرافی های معتبر از قبیل بایننس، کوکوین، MXC.com و… یافت می شود. با این حال نزدیک به ۵۵ درصد از حجم معاملاتی کل ارز دیجیتال فانتوم به صرافی بایننس اختصاص یافته است. بعد از اینکه توکن های FTM خود را خریداری نمودید، بهتر است آن ها را از صرافی خارج نموده و به یک کیف پول مطمئن منتقل کنید. با توجه به اینکه سه نسخه مختلف از توکن FTM وجود دارد، بایستی بدانید که کدام نسخه را خریداری کرده و مطابق با آن کیف پول مناسب را برای ذخیره توکن های خود انتخاب نمایید.

توکن های رایج و قدیمی تر ERC-20 را می توان در هر یک از کیف پول های سازگار با توکن های ERC-20 از قبیل متامسک یا MyEtherWallet/MyCrypto ذخیره نمود. در عوض، توکن های جدید BEP-2 نیازمند ذخیره سازی در کیف پول بایننس چین بوده که باید آن را پیش از استفاده از بایننس بریج به منظور تبدیل توکن های ERC-20 به BEP-2 ایجاد کنید. در نهایت توکن بومی Opera FTM را می توانید در کیف پول بومی fWallet ساخته فانتوم ذخیره کنید

قیمت توکن های Fantom

توکن FTM از زمان معرفی و در بازه زمانی سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سیر قیمت نسبتاً ثابتی را در محدوده ۰۲۴/۰ دلار تجربه نمود. تنها در اواخر ژاویه سال ۲۰۲۱ بود که قیمت توکن فانتوم رو به رشد گذاشت و توانست در مدت کوتاهی چند پیک حاد قیمت را در ماه های نخست سال به نام خود ثبت کند. برای مثال توکن FTM در ۹ می ۲۰۲۱ با قیمتی معادل ۹۱۶/۰ دلار مورد خرید و فروش قرار گرفت. البته مجدداً قیمت این رمز ارز در طی ماه های بعد کاهش پیدا کرد تا اینکه در ماه آگوست دوباره سیر آن رو به افزایش گذاشت و توانست در نیمه نخست ماه سپتامبر رکورد قیمتی معادل ۶۶/۱ دلار را به ازای هر توکن فانتوم ثبت نماید. برای مشاهده قیمت لحظه ای و سیر تغییرات قیمت توکن FTM در طول زمان می توانید به وب سایت CoinMarketCap مراجعه کنید. نمودار زیر نیز از این وب سایت آورده شده است.

 

معرفی ارز دیجیتال فانتوم

عوامل تأثیرگذار بر قیمت

اگر به امید یک رشد ۹۷۱۰ درصدی دیگر در قیمت ارز دیجیتال فانتوم اقدام به خرید توکن های FTM نموده اید، باید به شما بگوییم که احتمالاً از نتیجه دلسرد خواهید شد. به احتمال زیاد سیل گمانه زنی های مرتبط با قراردادهای هوشمند، قیمت فانتوم را به بالاترین سطح اخیر خود رسانده و بنابراین هیچ گونه تضمینی از بابت ثابت ماندن قیمت آن وجود ندارد. با توجه به اینکه روند بازار در کوتاه مدت به شدت غیرمنتظره است، بهتر است مبنای خود را بر تغییرات درازمدت قیمت فانتوم قرار دهید.

پروژه های ارز دیجیتال فانتوم

پروژه ارز دیجیتال فانتوم (FTM) با هدف ایجاد یک پلتفرم قرارداد هوشمند روی کار آمده و قصد دارد نقش سیستم عصبی شهرهای هوشمند را ایفا نماید. این پروژه با استفاده از فناوری نمودار هدایت شده غیرمدور (DAG)، مقیاس پذیری نزدیک به بی نهایت و انجام آنی تراکنش ها را با مبلغی ناچیز امکان پذیر می سازد. سازندگان فانتوم همچنین درصدد ارائه یک ماشین مجازی با عملکرد بالا، امنیت و قابلیت اطمینان در اجرای قراردادهای هوشمند هستند. اما تنها زمان تعیین می کند که فانتوم تا چه حد در جامه عمل پوشاندن به این اهداف موفق عمل خواهد کرد.

برخی از پروژه هایی که از فانتوم استفاده می کنند عبارتند از:

  • تراولا (Travela):

تراولا یک پلتفرم رزرو سفر مبتنی بر بلاکچین است و از پلتفرم بلاکچین فانتوم برای رزرو بیش از ۳ میلیون خدمات مسافرتی گوناگون از قبیل هتل، خانه، پرواز، تور و… استفاده می کند. به کارگیری پلتفرم فانتوم توسط تراولا موجب پذیرش هرچه بیشتر این پلتفرم می گردد.

  • DABS:

فانتوم پیش تر تفاهم نامه ای را نیز با DABS امضا نموده است. DABS کمپانی رو به رشد و بین المللی تولید برق افغانستان بوده و در زمینه تولید، واردات، انتقال و توزیع برق در سراسر کشور ایفای نقش می کند. فانتوم و DABS در خصوص مشارکت در زمینه دیجیتالی سازی و اجرای نرم افزار حسابرسی پیشرفته در تأسیسات DABS توافق نموده اند. این مشارکت مهم از فناوری انرژی هوشمند در افغانستان پشتیبانی نموده و می تواند منجر به پذیرش و اعتبار بیشتر پلتفرم فانتوم گردد.

  • اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری افغانستان (ACCI):

فانتوم همچنین یک همکاری دیگر را با اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری دولت افغانستان امضا نموده است. این دو در راستای ارتقای نرم افزار کنونی خود با استفاده از ابزارهای رمزنگاری و بلاکچین از قبیل احراز هویت اسناد برای گواهی های مبداً و کیفیت به همکاری می پردازند.

  • مشارکت با شرکت دارویی Royal Star:

رویال استار یکی از بزرگ ترین توزیع کنندگان دارو در افغانستان بوده و به منظور حل مشکل داروهای تقلبی رایج در این منطقه با فانتوم همکاری می کند.

آینده فانتوممعرفی ارز دیجیتال فانتوم

فانتوم یکی از ارزهای دیجیتالی است که از لحاظ فاندامنتال پتانسیل بالایی را از خود نشان داده است. فناوری به کار رفته در پلتفرم فانتوم، تیم قدرتمند آن و همکاری های متعدد با کشورها و سازمان های جهانی در حیطه غذا و دارو و سایر بخش ها موجب گردیده که اکوسیستم فانتوم به یک اکوسیستم آینده دار مبدل گردد.

بنابراین اگر به دنبال سرمایه رمز ارزی هستید که در درازمدت رشد قیمتی بی سابقه را از خود نشان دهد، توصیه ما به شما این است که نیم نگاهی به توکن های FTM داشته باشید. علی رغم پتانسیل بالای این رمز ارز، فانتوم همچنان از سوی بسیاری مورد غفلت قرار می گیرد. این در حالی است که Fantom از تمامی ابزارهای لازم جهت تبدیل به یک اکوسیستم موفق بلاکچین برپایه دیفای برخوردار بوده و از شبکه در حال رشد دیفای و Dappها نیز پشتیبانی به عمل می آورد.

نتیجه گیری

در این مقاله به توضیح نحوه کارکرد و ویژگی های منحصر به فرد پلتفرم ارز دیجیتال فانتوم و توکن های FTM پرداختیم. فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند DAG با امنیت و مقیاس پذیری بالاست که به منظور فائق آمدن بر محدودیت های پلتفرم های نسل قدیم بلاکچین طراحی شده است.

اگر به دنبال پلتفرمی هستید که بتواند مشکلات بلاکچین را در حوزه تمرکززدایی، برقراری امنیت و مقیاس پذیری برطرف کند، فانتوم گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. پیش بینی ها حاکی از آنند که در درازمدت پروژه ارز دیجیتال Fantom پتانسیل بالایی را از خود نشان داده و قادر خواهد بود جایگاه خود را در میان برترین پلتفرم های قرارداد هوشمند در جهان تثبیت نماید.

سؤالات متداول

زنجیره اپرای فانتوم در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۹ وارد فاز عملیاتی گردید.

بله، شبکه اپرای فانتوم کاملاً با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار بوده و از رابط برنامه نویسی Web3JS و RPC نیز پشتیبانی می کند.

شما می توانید توکن های Opera FTM را در کیف پول رسمی PWA فانتوم بر روی موبایل و یا کامپیوتر خود ذخیره کنید. دقت داشته باشید که این کیف پول ها تنها از FTM شبکه اپرا پشتیبانی می کنند و نمی توان توکن های ERC20 یا BEP2 را بر روی آن ها ذخیره کرد. برای ذخیره این توکن ها می توانید از دیگر کیف پول های معتبر رمز ارز با قابلیت سازگاری با توکن های ERC20 و BEP2 استفاده کنید.

با اینکه توکن های FTM در کوتاه مدت ممکن است سود چندانی را در بر نداشته باشند، اما سرمایه گذاری درازمدت بر روی ارز دیجیتال فانتوم می تواند پتانسیل های بالای این پلتفرم را برای سرمایه گذاران آشکار سازد.

ادامه مطلب
معرفی ارز دیجیتال بنکور Bancor
ارز دیجیتال بنکور (BNT) چیست؟ با...

نمودار لحظه ای ارز دیجیتال بنکور (BNT)


خرید و فروش ارزهای دیجیتال شناخته شده همچون بیت کوین یا اتریوم کار سختی نیست، به عبارت دیگر شما در هر زمان و قیمتی افرادی را پیدا خواهید کرد که قصد خرید و یا فروش ارزهای دیجیتال خود را داشته باشند و به این ترتیب شما به عنوان خریدار یا فروشنده از این نظر با مشکلی مواجه نخواهید شد، به عبارتی حجم معاملات در این ارزهای شناخته شده به قدری بالا است که کاربران این ارزها برای خرید و یا فروش ارز دیجیتال خود با مشکل پیدا نشدن خریدار یا فروشنده روبه رو نمی شوند. اما ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده را نمی توان در هر زمانی و با هر قیمتی خرید و فروش کرد، به زبان ساده می توان گفت که نقدینگی در ارزهای دیجیتال کوچک کم است و این موضوع خرید و فروش این ارزهای دیجیتال را کمی سخت می کند. ایده ایجاد ارز دیجیتال بنکور BNT، به ادعای موسسان آن رفع همین مشکل بوده است. ما تلاش می کنیم که در این مطلب ارز دیجیتال BNT را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. 

معرفی بنیان گذاران ارز دیجیتال بنکور (BNT)

ارز دیجیتال BNT در سال 2017 توسط Eyal Hertzog، Guy Benartzi و Yudi Levi تاسیس شد. در ادامه به معرفی مختصر بنیان گذاران این رمزارز خواهیم پرداخت.

Eyal Hertzog

ایال هرتزوگ برای سال های زیادی به عنوان یک کارآفرین موفق شناخته شده بود، وی در اسرائیل یک شبکه به اشتراک گذاری ویدئو را ایجاد کرده بود که بیش از 50 میلیون نفر از این پلتفرم استفاده می کردند.

Guy Benartzi

گای بنارتزی نیز یکی دیگر از موسسان رمزارز بنکور است، اگر بخواهیم از سوابق گای بنارتزی صحبت کنیم باید بگوییم که وی شرکت Mytopia را در سال 2005 تاسیس کرد، کار این شرکت توسعه بازی هایی برای یک شبکه اجتماعی بود. گای بارتزی به عنوان مدیر اجرایی بنکور معرفی شده است.

خواهر گای که گالیا نام دارد نیز به عنوان یکی از بنیان گذاران پروتکل بنکور معرفی شده است، وی که برای سال های متمادی به عنوان یک کارآفرین فعالیت می کرد، مدیرعامل و موسس شرکت Particle Code نیز است.

Yudi Levi

یودی لوی که بیش از 20 سال است که در زمینه فناوری کارآفرینی می کند، مدیر ارشد فناوری رمزارز بنکور است. جالب است بدانید که یودی لوی CoinApp را ایجاد کرده بود که هدف آن استفاده از خدمات CoinApp برای ایجاد رمزارز است.

تاریخچه ارز دیجیتال بنکور

معرفی ارز دیجیتال بنکور BNT

ارز دیجیتال بنکور با نماد اختصاری BNT در حال حاضر (در زمان نگارش این مطلب) با قیمت حدودی 4.08 دلار در صرافی ها مبادله می شود، اما همیشه وضعیت به این صورت نبوده است و این ارز دیجیتال نیز مثل سایر ارزهای دیجیتال نوساناتی را تجربه کرده است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

همان طور که تصویر نمودار قیمتی نیز مشاهده می کنید، در ابتدای کار این رمزارز که در سال 2017 و هم زمان با رشد بازار ارزهای دیجیتال بوده است، قیمت این رمزارز در بالاترین میزان خود یعنی 23.7 بوده است، اما پس از آن قیمت رمزارز بنکور با افت شدید قیمتی مواجه شد و تا 1.7 تقلیل قیمت داشت.

پس از کمی نوسان در آن محدوده قیمت این ارز دیجیتال در اوایل سال 2018  به 10 دلار نیز رسید، اما طولی نکشید که باز هم قیمت آن افت شدید را تجربه کرد و به زیر 1 دلار رسید و برای مدت طولانی تا اواخر سال 2020 نیز با نوسانات کم در همین محدوده قیمتی معامله می شد. اواخر سال 2020 هم زمان با رشد کلی بازار ارزهای دیجیتال رمزارز بنکور نیز همپای دیگر ارزهای دیجیتال رشد نسبی را به همراه داشت و با صعود صورت گرفته قیمت آن به 9 دلار رسید اما باز هم سیر نزولی به خود گرفت. و اما همان طور که اعلام کردیم در حال حاضر این ارز دیجیتال با قیمت 4.08 دلار در صرافی های مختلف مبادله می شود.

ویژگی های ارز دیجیتال بنکور

  1. رمزارز بنکور در دسته ای از ارزهای دیجیتال قرار می گیرد که برای صنعت پرداخت مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. نماد اختصاری ارز دیجیتال بنکور، BNT است.
  3. این ارز دیجیتال با بازاری با ارزش تقریبی 970 میلیون دلار رتبه 100 از نظر بزرگی بازار را به خود اختصاص داده است و 04 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را سهم خود کرده است.
  4. با استفاده از ارز دیجیتال BNT و با کمک الگوریتم های شبکه های بلاک چین اتریوم و ایاس (EOS) نقدینگی مورد نیاز برای ارزهای دیجیتال کوچکتر فراهم می شود.
  5. زمانی که یک کاربر در شبکه اقدام به ایجاد و یا ذخیره رمزارز بنکور کند، توکن های ERC-20 Token و ایاس با به کارگرفتن توکن اصلی BNT شروع به کار کرده تا تبدیلات ارزی مورد نیاز صورت گیرد.
  6. بنکور را می توان به عنوان یک پلتفرم برای تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر بدون نیاز به صرافی واسطه معرفی کرد.
  7. معاملات رمزارز بنکور در لایه ای مجزا که به کسپراتریوم (Casper Etherum) مربوط است صورت می گیرد.
  8. بنکور و همچنین یونی سواپ که رقیب بنکور نیز به حساب می آید، سردرمداران سیستم های مالی غیرمتمرکز هستند.
  9. علاوه بر ترید رمزارز بنکور، کاربران قادر هستند با مراجعه به وبسایت بنکور (network) اقدام به استیک رمزارز بنکور کنند و به این ترتیب با کمک به تامین نقدینگی، پاداش دریافت کنند.

مزایا و معایب بنکور معرفی ارز دیجیتال بنکور BNT

  1. مزایا

  2. ارزهای دیجیتال که به سختی معامله می شوند با استفاده از پلتفرم بنکور می توانند شانس معامله خود را افزایش دهند.
  3. با کمک پلتفرم بنکور، صرافی های واسطه تا حد زیادی در فرایند تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر حذف خواهد شد.
  4. امکان استیک کردن ارز دیجیتال BNT در وبسایت این رمزارز فراهم شده است و کاربران می توانند با استیک کردن رمزارزهای بنکور خود، پاداش دریافت کنند.
  5. توسعه دهندگان می توانند بدون محدودیت و بدون کسب مجوز از این پلتفرم متن باز (Open Source) استفاده کنند.

معایب

ادعای موسسان پلتفرم بنکور این است که این پلتفرم با کمک ارز دیجیتال مخصوص خود یعنی بنکور(BNT) و الگوریتم های به کار گرفته شده امکان خرید و فروش ارزهایی که کمتر معامله می شوند را تسهیل کند. علی رغم این ادعا، معاملات برای ارزهایی که طرفداران زیادی ندارند همیشه صورت نگرفته است. در نتیجه اگر رمزارزی کمتر در معاملات مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است در پلتفرم بنکور نیز با مشکل مواجه شود.

تکنولوژی به کار گرفته شده در بنکور کار جدیدی انجام نمی دهد و یونی سواپ نیز نقدینگی مورد نیاز برای ارزهای کوچک را فراهم می کند. با استفاده از روش کار و تکنولوژی های به کار گرفته شده در پلتفرم بنکور، هزینه معاملات کمی بالا تمام می شوند و تیم این پروژه کاری برای رفع این مشکل انجام نداده است.

کاربردهای ارز دیجیتال بنکور

به طور کلی هدف اصلی این رمزارز کم کردن مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر و همچنین کاهش نقل و انتقالات مورد نیاز برای رسیدن به ارز دیجیتال مورد نیازاست، چراکه تمام این مراحل شامل هزینه هستند.

این پلتفرم یک استخر نقدینگی ایجاد می کند که در آن امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر بدون نیاز به صرافی های واسطه فراهم می شود. بنابراین معامله گرانی که قصد دارند ارزهای کوچک با نقدینگی پایین را خرید و فروش کنند، می توانند با استفاده از پروتکل و پلتفرم بنکور با پرداخت هزینه کمتر اهداف معاملاتی خود را به سرانجام برسانند. توسعه دهندگان نیز می توانند به راحتی از پلتفرم متن باز بنکور برای پیاده سازی پروژه های خود استفاده کنند.

کیف پول هایی که ارز دیجیتال بنکور را ساپورت می کنند

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف های سخت افزاری همیشه برای دارایی های زیاد و یا سرمایه گذاری های میان مدت و بلند مدت بهترین گزینه بوده اند. کیف پول لجر یک کیف پول سخت افزاری است که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است و خوشبختانه از ارز دیجیتال BNT نیز پشتیبانی می کند.

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

دیگر کیف پول سخت افزاری که کاملا شناخته شده است و از رمزارز بنکور نیز پشتیبانی می کند کیف پول ترزور است.

کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic)

کیف پول نرم افزاری اتمیک از تمام توکن هایی که برپایه استاندارد ERC-20 ساخته شده اند پشتیبانی می کند، در نتیجه دارندگان توکن بنکور نیز می توانند از این کیف پول نرم افزاری استفاده کنند.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet)

کمتر کسی در دنیای ارزهای دیجیتال را می توانید پیدا کنید که کیف پول موبایلی تراست ولت را نشناسد. خوشبختانه این کیف پول از رمزارز بنکور نیز پشتیبانی می کند.

به طور کلی کیف پول هایی که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می کنند می توانند گزینه ای مناسب برای نگه داری ارزدیجیتال BNT خریداری شده باشند.

توجه داشته باشید که ارزهای دیجیتال خریداری شده در صرافی را حتما به یک کیف پول مطمئن انتقال دهید. سابقه هک شدن پلتفرم غیرمتمرکز بنکور ثابت کرد که حتی صرافی های غیرمتمرکز نیز از خطر هک شدن در امان نیستند. پس فراموش نکنید که بلافاصله پس از خرید ارز دیجیتال مورد نظر، دارایی خود را به کیف پول خود منتقل کنید، مگر آنکه در آن لحظه بخواهید اقدام به معامله در صرافی کنید.

آموزش خرید ارز دیجیتال بنکور معرفی ارز دیجیتال بنکور BNT

اگر قصد خرید ارز دیجیتال BNT را از صرافی های داخلی داشته باشید می توانید به راحتی حساب خود را با استفاده از کارت بانکی خود شارژ کنید و با ریال اقدام به خرید ارز دیجیتال بنکور کنید.

و اما برای خرید رمزارز بنکور از یک صرافی خارجی باید در ابتدا در یک صرافی ایرانی رمزارزی مثل تتر، بیت کوین و اتریوم یا هر ارز دیجیتال ممکن دیگر را در صرافی ایرانی خریداری کرده و سپس سرمایه دیجیتال خود را به یک صرافی خارجی منتقل کرده و در آن صرافی ارز دیجیتال بنکور را خریداری کنید.

صرافی های خارجی که از رمزارز بنکور پشتیبانی می کنند در ادامه معرفی خواهند شد.

خرید ارز دیجیتال بنکور یا هر ارز دیجیتال دیگر در صرافی های ایرانی و یا خارجی کار چندان سختی نیست و شما به راحتی از پس آن بر خواهید آمد، هرچند به خاطر غیرقابل برگشت بودن معاملات باید دقت کافی را به خرج دهید، با همه اینها عملیات خرید و فروش ارز دیجیتال به طور کلی کار ساده ای است. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که شما بدانید کدام ارز دیجیتال را با چه قیمتی خریداری کنید و یا به فروش برسانید. درواقع تصمیمات درست در زمان درست هستند که سود شما در بازار را تضمین می کنند.

برای برخورداری از این سود باید دانش و اطلاعات خود را تا حد قابل قبولی بالا ببرید، رسیدن به این هدف نیز با شرکت در دوره آموزش ارز دیجیتال و استفاده از تجربیات و متخصصین این زمینه شما را در یک قدمی کسب سود از بازار قرار می دهد، پس از آن دیگر تنها تمرین و به کار بستن آنچه آموخته اید به شما کمک خواهد کرد.

صرافی های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال بنکور معرفی ارز دیجیتال بنکور BNT

اگر قصد خرید ارز دیجیتال BNT را به صورتی نقدی (اسپات) داشته باشید می توانید از صرافی های مختلف استفاده کنید که در ادامه لیست تمام صرافی های ارائه دهنده رمزارز بنکور را برای شما خواهیم آورد. صرافی BNT Network با داشتن تقریبا 19 درصد معاملات رمزارز بنکور، مورد استفاده ترین صرافی برای استفاده از این رمزارز به حساب می آید.

  • بنکور نتورک (BNT Network)

امکان خرید و فروش رمزارز بنکور با استفاده از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال در صرافی بنکور نتورک برای کاربران فراهم شده است. همان طور که از کاربرد و هدف این رمزارز انتظار می رود، ارزهای مبادله شونده در این صرافی معمولا کمتر شناخته شده هستند، یا به عبارت دقیق تر ارزهای هستند که نقدینگی پایین تری نسبت به ارزهای دیجیتال شناخته شده همچون بیت کوین دارند.

  • بایننس (Binance)

صرافی بایننس که همیشه پیشتاز بوده است نیز به کاربران خود امکان خرید ارز دیجیتال بنکور BNT را با استفاده از ارزهای دیجیتال تتر USDT، BUSD، بیت کوین و اتریوم برای کاربرن فراهم کرده است.

  • کوین بیس (Coinbase Exchange)

کوین بیس یکی از صرافی های بسیار امن است که متاسفانه به دلیل مشکلات سیاسی و تحریم استفاده از آن برای ایرانیان محدود شده است، این صرافی آمریکایی به کاربران خود اجازه می دهد که با استفاده از ارزهای فیات دلار آمریکا، پوند انگلستان و یورو، ارز دیجیتال BNT را خریداری کنند. علاوه بر ارزهای فیات کاربران می توانند با استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین نیز اقدام به خرید رمزارز بنکور کنند.

  • کوکوین (Kucoin)

کوکوین یک صرافی بین المللی است که خوشبختانه خدمات خود را بدون محدودیت در اختیار ایرانیان می گذارد. اگر شما هم در صرافی کوکوین حساب کاربری دارید و می خواهید ارز دیجیتال BNT را خریداری کنید می توانید برای این کار از ارز دیجیتال تتر (USDT) استفاده کنید.

  • یونی سواپ (UniSwap)

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ که رقیب بنکور نیز به حساب می آید به کاربران خود اجازه می دهد که با استفاده از رمزارز WETH ارز دیجیتال بنکور را خریداری کنند. کاربران هر دو صرافی UNiSwap V2, V3 این امکان را دارند.

  • کوینکس (CoinEx)

کوینکس دیگر صرافی بین المللی است که خوشبختانه به کاربران ایرانی نیز خدمات خود را ارائه می دهد. برای اینکه بتوانید در صرافی کوینکس ارز دیجیتال BNT را خریداری کنید به یکی از ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و یا تتر نیاز خواهید داشت.

  • اوکی اکسچنج (OKEX)

کاربران صرافی اوکی اکسچنج می توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال تتر و بیت کوین، رمزارز بنکور را در بازار اسپات خریداری کنند.

  • ارزجو

در صورتی که قصد خرید ارز دیجیتال BNT را در یک صرافی ایرانی داشته باشید می توانید از صرافی ارزجو استفاده کنید. برای استفاده از این صرافی می توانید حتی با شارژ ریالی حساب خود در صرافی، رمزارز مورد نظر خودتان (در اینجا رمزارز بنکور) را خریداری کنید.

علاوه بر آنچه در لیست آمده است، کاربران با استفاده از چند صرافی دیگر از جمله Bithumb، Huobi Global، FTX، Kraken، Gemini، Bitfinex، Bittrex، Poloniex، Gate.io، ZB.com، ProBit Global، ProBit، Crypto.com Exchange، LBank، WazirX، Indodax، XT.COM، 1inch Exchange، Bitbns، Emirex، CEX.IO، Digitalexchange.id، Hoo، ABCC، HitBTC، P2PB2B، Pionex، BKEK، VCC Exchange، Bitrue، MEXC، DigiFinex، TOKOK، AEX، BiONE، Folgory، LATOKEN، Hotbit، Coinone، Huobi Korea، Tokocrypto، Mandala Exchange، CoinW، Azbit، Hotcoin Global، BigOne، Tokenlon، NiceHash، Crex24، CoinDCX، VALR، AAX، WOO Network، ZT، CoinBene، BHEX، LOEx، DragonEX، Bitget نیز می توانند رمزارز بنکور را به صورت نقدی از بازار اسپات خریداری کنند.

و اما اگر در نظر داشتید معاملات شرطی را بر روی رمزارز ینکور باز کنید می توانید از صرافی های FTX و اوکی اکسچنج (OKEX) استفاده کنید. همان طور که احتمالا متوجه شده اید امکان معامله به صورت اسپات (نقدی) و معاملات شرطی به صورت همزمان در هر دو صرافی  FTX و اوکی اکسچنج فراهم شده است.

پروژه های بنکور

Space

ارز دیجیتال Mark.Space با نماد اختصاری MRK در سال 2018 ایجاد شد. این ارز دیجیتال برای فراهم کردن نقدینگی مورد نیاز برای معاملات ارز دیجیتال خود به پروتکل بنکور پیوست.

Arbidex

ارز دیجیتال آربیدکس با نماد اختصاری ARX یکی دیگر از ارزهای دیجیتال کوچک است که برای فراهم کردن نقدینگی مورد نیاز بازار خود از پروتکل بنکور استفاده می کند.

BlockMesh

رمزارز BlockMesh نیز یک ارز دیجیتال است که در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال در حال معامله است. نماد اختصاری این ارز دیجیتال BMH است و به دلیل نقدینگی کم و حجم پایین معاملات صورت گرفته بر روی این ارز دیجیتال، از بنکور کمک می گیرد. به این ترتیب معامله گران می توانند با خیالی آسوده تر معاملات خود را بر روی ارز دیجیتال BlockMesh انجام دهند.

اینها تنها چند نمونه از پروژه هایی بودند که از بنکور و پروتکل های به کار گرفته شده آن برای تامین نقدینگی پلتفرم خود استفاده می کنند.

آینده ارز دیجیتال بنکور معرفی ارز دیجیتال بنکور BNT

ارز دیجیتال بنکور با هدف تامین نقدینگی برای بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده است، البته بنکور در این مسیر یکه تاز نیست و یونی سواپ نیز همین هدف را دنبال می کند. برای پیش بینی آینده ارز دیجیتال بنکور BNT باید به بررسی عوامل مختلفی از جمله عملکرد رمزارز بنکور، عملکرد رقبای بنکور و همچنین وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

هر ارز دیجیتال با هدفی خاص و ارائه خدماتی جدید و یا بهبود و رفع نواقص خودمات پیشین به وجود می آید. با پذیرش این موضوع که معایبی نیز در ارزهای دیجیتال به وجود آمده، وجود دارد، باید به این نکته توجه کرد که آیا رمزارز موردنظر و پلتفرم مربوطه برنامه ای برای رفع نواقص و ادامه پیشرفت دارد یا خیر؟ خوشبختانه در سال 2020 شبکه بنکور نسخه جدید خود را ارئه کرد که با ایجاد تغییراتی در آن کاربران بتوانند تجربه بهتری را در این پلتفرم داشته باشند.

و اما با بررسی رقبای رمزارز بنکور متوجه می شویم که ویژگی های پلتفرم ها یکسان نبوده است. در این صورت اگر پلتفرم رقیب مشکل پلتفرم بنکور را نداشته باشد و سعی در رفع مشکلات خاص پلتفرم خود کند، به طور حتم پیشرفت کرده و کاربران را به سمت خود جذب می کند.

و در پایان وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال می تواند بر آینده تمام ارزهای دیجیتال موثر باشد. همان طور که در بخش تاریخچه رمزارز بنکور نیز ذکر کردیم، در سال 2017 که مصادف با ورود این ارز دیجیتال به بازار بود و همچنین اواخر سال 2020 همزمان با اوج گرفتن بازار ارزهای دیجیتال به صورت کلی، شاهد رشد قیمتی و استقبال عموم از ارز دیجیتال بنکور نیز بودیم.

به طور کلی برای تصمیم گیری و انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه گذاری به زوایا و کاربردهای مختلف پلتفرم و ارز دیجیتال موردنظر بپردازید. رمزارز بنکور در صورتی که عملکرد خوبی داشته باشد و نواقص موجود را رفع کند، مادامی که نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال مورد نیاز باشد می تواند آینده خوبی داشته باشد.

سخن آخر

به طور کلی شبکه بنکور در تلاش است که نقدینگی مورد نیاز برای ارزهای دیجیتالی که طرفداران خاصی دارند و کمتر در معاملات عموم مورد استفاده قرار می گیرند را فراهم کند. شبکه بنکور برای پیشبرد اهداف خود از دو الگوریتم ERC-20 و EOS استفاده می کند. این شبکه با درهم آمیزی نقدینگی و استفاده از معاملات الگوریتمی، امکان انجام معاملات را برای ارزهای کوچک بدون واسطه ممکن می کند.

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی پلتفرم و ارز دیجیتال بنکور بپردازیم.

سوالات متداول

خیر، بنکور یک توکن مبتنی بر شبکه بلاک چین اتریوم است و از استاندارد ERC-20 استفاده می کند.

بنکور یک شبکه مالی غیرمتمرکز است، این شبکه از الگوریتم های شبکه های اتریوم و ایاس استفاده می کند و از توکن های آنها نیز پشتیبانی می کند.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)، کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic)، کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet) و به طور کلی کیف پول هایی که استاندارد ERC-20 را ساپورت می کنند.

بنکور نتورک (BNT Network)، بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase Exchange)، کوکوین (Kucoin)، یونی سواپ (UniSwap)، کوینکس (CoinEx)، اوکی اکسچنج (OKEX)، Bithumb، Huobi Global، FTX، Kraken، Gemini، Bitfinex، Bittrex، Poloniex، Gate.io، ZB.com، ProBit Global، ProBit، Crypto.com Exchange، LBank، WazirX، Indodax، XT.COM، 1inch Exchange، Bitbns، Emirex، CEX.IO، Digitalexchange.id، Hoo، ABCC، HitBTC، P2PB2B، Pionex، BKEK، VCC Exchange، Bitrue، MEXC، DigiFinex، TOKOK، AEX، BiONE، Folgory، LATOKEN، Hotbit، Coinone، Huobi Korea، Tokocrypto، Mandala Exchange، CoinW، Azbit، Hotcoin Global، BigOne، Tokenlon، NiceHash، Crex24، CoinDCX، VALR، AAX، WOO Network، ZT، CoinBene، BHEX، LOEx، DragonEX، Bitget و صرافی ایرانی ارزجو صرافی هایی هستند که برای خرید نقدی می توان از آنها استفاده کرد. ناگفته نماند در این میان صرافی های FTX و اوکی اکسچنج علاوه بر خرید نقدی امکان باز کردن معاملات شرطی را نیز برای کاربران خود فراهم می کنند.

کاربرد اصلی بنکور ایجاد نقدینگی مورد نیاز برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال کوچک بدون نیاز به صرافی های واسط است.

ادامه مطلب
ارز دیجیتال بیسیک اتنشن
ارز دیجیتال بیسیک اتنشن (BAT) چیست؟...

اغلب کاربران اینترنت ترجیح می دهند که از مشاهده تبلیغات آنلاین در وب سایت های گوناگون خودداری نمایند. اما اگر انگیزه ای مالی برای مشاهده آن ها وجود داشته باشد، آیا بازهم محبوبیت این تبلیغات به همین میزان خواهد بود؟ توکن بیسیک اتنشن (BAT) رمزارزی است که با هدف ایجاد یک چرخه مطلوب برای تبلیغات دیجیتال و تسهیم برابر آن برای سازندگان و مصرف کنندگان طراحی شده است. در این مطلب به بررسی ارز دیجیتال بیسیک اتنشن BAT و توکن BAT می پردازیم.

معرفی ارز دیجیتال بیسیک اتنشن (BAT)

توکن ارز دیجیتال بیسیک اتنشن ( BAT) توسط بنیان گذار شرکت موزیلا (Mozilla) و فایرفاکس (Firefox) و سازنده زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، برندان آیک (Brendan Eich) در تلاش برای ارتقای امنیت، عدالت و کارایی تبلیغات دیجیتال از طریق استفاده از فناوری بلاکچین به بازار عرضه گردید. آیک نرم افزار مرورگر بریو Brave را برای این منظور طراحی و ارائه کرده است.

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن بر روی شبکه اتریوم (ETH) فعالیت نموده و مرورگر وب اختصاصی آن تحت عنوان Brave شناخته می شود. توکن های BAT را می توان بسته به میزان فعالیت آن در شبکه وب، بین صاحبان تبلیغ، انتشاردهندگان آن و کاربران اینترنت مورد مبادله قرار داد. هدف بیسیک اتنشن تسهیل دادوستد میان هر سه گروه فوق عنوان شده است.

اگر می خواهید در مورد ارز دیجیتال بیسیک اتنشن و توکن بومی آن، یعنی توکن BAT بیشتر بدانید به خواندن این مقاله ادامه دهید.

تاریخچه BAT

توکن BAT به عنوان توکن بومی مرورگر Brave شناخته می شود که بر روی شبکه اتریوم بنا شده است. انتشار وایت پیپر این توکن مورخ ۷ ژانویه سال ۲۰۱۸ بوده و تا سال ۲۰۲۰، این پروژه همچنان به توسعه خود ادامه داده است. اکنون نسخه بتای مرورگر بریو نیز جهت دانلود در دسترس عموم قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۷، Brave عرضه اولیه سکه (ICO) خود را برای توکن BAT تکمیل نمود و توانست در عرض ۳۰ ثانیه با فروش ۱ میلیون توکن BAT درآمدی معادل ۳۵ میلیون دلار کسب نماید. در آن زمان، ۵۰۰ میلیون سکه ارز دیجیتال بیسیک اتنشن در نرم افزار بریو به صورت ذخیره وجود داشت. از مجموع این تعداد، ۲۰۰ میلیون توکن BAT برای تیم مرورگر Brave کنار گذاشته شد و ۳۰۰ میلیون مابقی به منظور فروش آتی و استفاده جهت توسعه پلتفرم ذخیره گردید.

 ویژگی های ارز دیجیتال BAT

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن (BAT)

سازندگان ارز دیجیتال BAT به دنبال راهی برای تقویت استراتژی های تبلیغاتی در عصر دیجیتال هستند. آن ها بر این باورند که روندهای کنونی برای کاربران، ناشران و صاحبان تبلیغ به یک میزان ضرر آفرین بوده و موجب می شوند که کاربران در دریایی از تبلیغات و ترکرهای نامربوط غرق شوند. این امر آن ها را در معرض بدافزارهایی قرار می دهد که روزبه روز متهاجم تر و قدرتمندتر می شوند.

ناشران سنتی تبلیغات مشاهده نمودند که با ورود پلتفرم هایی چون گوگل و فیس بوک به بازار و کاهش هزینه اطلاعات توسط این پلتفرم ها، درآمد حاصل از تبلیغات به طور چشم گیری کاهش یافته است. این غول های عرصه تبلیغات، همچنین سهم قابل توجهی از درآمدهای تبلیغاتی را نیز برای خود برمی دارند. به علاوه، ربات ها و بدافزارها نیز سال به سال آسیب بیشتری را به بار آورده و بسیاری از پلتفرم ها از بحران های اعتباری رنج می برند.

ضمناً صاحبان تبلیغ نیز فاقد اطلاعات و روش های هدف گذاری بوده و نمی توانند آنطور که بایدوشاید محتوای خود را عرضه کنند. علت این موضوع نیز مجدداً به انحصار توسط پلتفرم ها بازمی گردد. توسعه دهندگان ارز دیجیتال بیسیک اتنشن اعتقاد دارند که با ردیابی نحوه تعامل کاربران با محتوای تبلیغاتی دیجیتال و ذخیره این اطلاعات در یک دفتر کل توزیع شده،

می توانند تجربه تبلیغات دیجیتال را برای صاحبان تبلیغ، انتشاردهندگان و کاربران ارتقا بخشند. به این ترتیب کاربران با تبلیغات کمتر و شخصی سازی شده تری روبه رو خواهند شد. این امر برای انتشاردهندگان تبلیغات منابع کسب درآمد تازه ای را به وجود می آورد و صاحبان تبلیغ نیز می توانند بر مبنای مستنداتی که در خصوص ترجیحات کاربران به دست می آورند، کاربران بخصوص را مورد هدف قرار دهند. همچنین از این طریق امکان مقابله با تقلب نیز به صورت مؤثرتری فراهم خواهد شد.

مزایا و معایب

ارز دیجیتال BAT توکن بومی مرورگر Brave محسوب می گردد. این مرورگر متن باز و بر محوریت حفظ حریم خصوصی افراد بوده و با هدف مسدودسازی ترکرها، کوکی های ناخواسته و بدافزارها طراحی شده است. بریو از فناوری بلاکچین به منظور ردیابی مطمئن میزان توجه کاربران به تبلیغات بهره می جوید و آن را به پاداش برای انتشاردهندگان تبلیغ مبدل می سازد. این در حالی است که میزان بازگشت سرمایه صاحبان تبلیغ از این هم بیشتر خواهد بود. کاربران مرورگر Brave نیز به ازای مشارکت خود در این پروژه توکن های BAT را به عنوان پاداش دریافت می کنند.

میزان توجه کاربر به یک محتوای دیجیتال مانند تبلیغات توسط Brave اندازه گیری می شود. سازندگان BAT ذکر می کنند که داده های شخصی کاربران و اطلاعات ردیابی آن ها تنها بر روی دستگاه های این افراد ذخیره شده و کاملاً ناشناس باقی می مانند. بریو همچنین با استفاده از داده های ناشناس کاربران، به صاحبان سرمایه در هدف گذاری و کاهش خطر کلاهبرداری و تقلب یاری می رساند.

از توکن های بیسیک اتنشن می توان در سرویس ها و پلتفرم های مختلف دیگر نیز استفاده نمود.

در زیر به صورت موردی به مزایا و معایب این ارز دیجیتال اشاره می کنیم:

مزایا

  1. تیم توسعه دهنده قوی
  2. مسیر روبه رشد
  3. امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران
  4. همکاری با پلتفرم های قدرتمند دیگر
  5. شفافیت تراکنش ها به واسطه متن باز بودن
  6. جلوگیری از تقلب

معایب

  1. وجود رقابت سنگین در بازار تبلیغات غیرمتمرکز
  2. موانع بر سر راه استفاده عمومی از قبیل جذب کاربران سودجو و متقلب
  3. متمرکز بودن پلتفرم Brave
  4. مشکلات مقیاس پذیری در شبکه اتریوم

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن (BAT)

از دیجیتال بیسیک اتنشن چگونه کار می کند؟

تمامی تراکنش های ارز دیجیتال بیسیک اتنشن بر روی شبکه اتریوم صورت می گیرند. اتریوم یک بلاکچین عمومی است که به توسعه دهندگان امکان ساخت و بهره برداری از ارزهای دیجیتال و اپلیکیشن های دلخواه را می دهد. برای توضیح نحوه عملکرد بیسیک اتنشن بایستی ابتدا به بررسی اجزای مختلف آن بپردازیم:

مرورگر Brave

ارز دیجیتال BAT بر روی یک مرورگر وب به نام Brave اجرا می گردد که این مرورگر نیز توسط تیم سازنده توکن بیسیک اتنشن طراحی شده است. بریو یک مرورگر رایگان است و ادعا می کند که سرعتی معادل ۶-۳ برابر سرعت رقبای خود را داراست؛ یک دلیل آن این است که بریو تبلیغات را تنها به اجازه و درخواست کاربران نمایش می دهد.

کاربران مرورگر Brave می توانند در برنامه پاداش دهی بریو ثبت نام نموده و به این ترتیب به ازای مشاهده تبلیغات، توکن های BAT دریافت کنند. همچنین می توانند از طریق ارسال توکن های BAT از تولیدکنندگان محتوای محبوب خود حمایت نمایند.

تنظیمات پیش فرض Brave ترکرها و تبلیغات (ادز) را مسدود نموده و تنها به انتخاب کاربر این تبلیغات را فعال می کند. بریو از تبلیغات بومی شرکای مورد اعتماد خود پشتیبانی نموده و کاربران با مشاهده این تبلیغات با توکن های BAT پاداش داده می شوند.

دفتر کل پرداخت های خرد Brave

برای ردیابی نقل و انتقالات BAT، کاربران بریو می توانند از دفتر کل پرداخت های خرد Brave استفاده کنند. به طور خلاصه، دفتر کل پرداخت های خرد Brave به رسانه های تبلیغاتی، انتشاردهندگان تبلیغ و مخاطبان آن این امکان را می دهد که به منظور جابه جایی پرداختی ها در میان خود از قراردادهای هوشمند استفاده نمایند.

بریو همچنین در حال بررسی استفاده از گواهی های اثبات دانش صفر (ZKP) برای بلاکچین خود بوده و قصد دارد در تراکنش های صورت گرفته در رسانه های آنلاین، هویت ذی نفعان را مخفی نگه دارند.

توکن BAT

توکن BAT ارز دیجیتالی است که تمامی این فرایند را ممکن می سازد. با استفاده از این توکن، مدت زمان سپری شده و پیکسل های نمایش داده شده برای هر یک از محتواهای تبلیغاتی مرتبط اندازه گیری گردیده و یک شاخص برای میزان توجه تعیین می شود. سیستم BAT بر آن است که عملکرد کاربران را نسبت به تبلیغات دیجیتال به صورت کمی تر درآورده و برای آن ارزشی مادی تعیین نماید. Brave همچنین بر پایه الگوریتم های ماشین لرنینگ سلایق کاربران را شناسایی نموده و ازآن جهت تطبیق محتوای تبلیغ با علایق مشتری استفاده می کنند.

کاربرد بیسیک اتنشن

برای اطمینان از گردش اطلاعات در اینترنت، تولیدکنندگان محتوا بایستی روش های تازه ای برای کسب درآمد ابداع نمایند.

اهمیت اینترنت رایگان بر کسی پوشیده نیست؛ اما این امر مستلزم آن است که وب سایت های تبلیغاتی برای بقای خود از محل تبلیغات کسب درآمد نمایند. این تعارض منافع عاملی است که موجب رابطه پیچیده میان رسانه های تبلیغاتی و کاربران می گردد.

مرورگر Brave و ارز دیجیتال بیسیک اتنشن با هدف ازبین بردن این تعارضات شکل گرفته اند. به این ترتیب با کمک فناوری بلاکچین، رسانه های تبلیغاتی می توانند از رسیدن صدای خود به مخاطبان علاقه مند اطمینان حاصل نموده درعین حال کاربران نیز بخشی از درآمد تبلیغات را برای خود بردارند. پروژه ارز دیجیتال BAT درصدد است تا با ایجاد یک پلتفرم تبلیغاتی که به طور یکسان برای رسانه های تبلیغاتی، انتشاردهندگان تبلیغات و مخاطبان آن ها سودآوری می کند، این چرخه اجتناب و عدم اعتماد را از میان بردارد.

کیف پول های رمزارز بیسیک اتنشن

شما می توانید توکن های رمزارز بیسیک اتنشن را از طریق مراجعه به وب سایت صرافی های معتبر بایننس، کوین بیس، هیوبی گلوبال، کراکن و… خریداری و به این ترتیب اقدام به سرمایه گذاری بر روی این رمزارزها نمایید.

پس از خریداری توکن ها احتیاج به یک کیف پول مطمئن برای نگهداری آن ها خواهید داشت. BAT یک توکن ERC20 است و بنابراین می توانید آن را در کیف پول های سازگار با توکن های ERC20 ذخیره کنید. برای نگهداری از توکن های بیسیک اتنشن گزینه های متعددی وجود دارد؛ از کیف پول های سخت افزاری مانند لجر نانو اس (Ledger Nano S) گرفته تا کیف پول های نرم افزاری از قبیل تراست والت و متامسک و والت های صرافی های کوین بیس و بایننس چین، تمامی این گزینه ها را می توانید برای ذخیره سازی ارز دیجیتال BAT به کار بگیرید.

پروژه ارز دیجیتال بیسیک اتنشن

کاربران ارز دیجیتال بیسیک اتنشن به ازای مشاهده محتوای تبلیغاتی پاداش هایی را به صورت توکن های BAT دریافت می کنند. از سوی دیگر، انتشاردهندگان تبلیغ قادر خواهند بود تبلیغاتی با اثرگذاری بیشتر را ارائه داده و رسانه های تبلیغاتی نیز می توانند از دیده شدن پیام های خود توسط مخاطبان علاقه مند اطمینان حاصل کنند.

حاصل نهایی این پروژه، ایجاد نوع تازه ای از پلتفرم تبلیغات دیجیتال است که توسط ارز دیجیتال BAT اداره می شود. کاربران این پلتفرم می توانند توکن های بیسیک اتنشن خود را نگهداری نموده، آن ها را با ارزهای فیات یا دیگر کریپتوکارنسی ها مبادله کنند و یا از سرمایه خود برای حمایت از تولیدکنندگان محتوای محبوبشان استفاده نمایند.

ارز دیجیتال BAT از زمان ورود خود به نخستین پلتفرم تبلیغات بین المللی مرورگر Brave نتایج خیره کننده ای را به نام خود ثبت نموده است. در حال حاضر ماهانه ۳۰ میلیون و روزانه ۱۰ میلیون کاربر فعال از خدمات این پلتفرم استفاده می کنند و بالغ بر یک میلیون سازنده معتبر تبلیغات این ارز دیجیتال را به رسمیت می شناسند. میلیون ها کیف پول برای این رمزارز در سراسر جهان ساخته شده است و هزاران کمپین تبلیغاتی از برندهای مطرح به آن پیوسته اند. تمامی این عوامل موجب شده است که ارز دیجیتال بیسیک اتنشن اگر نگوییم بهترین، یقیناً یکی از موفق ترین پروژه های آلت کوین در حال حاضر به شمار آید.

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن (BAT)

آینده بیسیک اتنشن

سازندگان توکن بیسیک اتنشن و مرورگر بریو بر آن هستند که در آینده با گسترش تعداد کاربران خود، به رفع نارسایی های درونی صنعت تبلیغات دیجیتال از قبیل نقص حریم خصوصی کاربران بپردازند. علی رغم برخی مشکلات و نقاط ضعف این پروژه، تحلیل گران بازار کریپتو، آینده ارز دیجیتال BAT را روشن توصیف می کنند. بازار تبلیغات آنلاین بسیار سودآور و روزبه روز درحال رشد بوده و اگر بیسیک اتنشن بتواند مشارکت خود را با پلتفرم ها و اپلیکیشن های دیگر تقویت نماید، شانس خوبی برای تبدیل شدن به توکنی استاندارد در نوع خود را در اینترنت خواهد داشت. به این ترتیب به کارگیری توکن های BAT بیش ازپیش قوت گرفته و درنتیجه میزان تقاضا برای آن در بازار افزایش خواهد یافت.

علاوه برآن، علی رغم رقابت سنگین با دیگر مرورگرها، امکانات مرتبط با حفظ حریم خصوصی در بریو و اکوسیستم مبتنی بر توکن آن توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب نموده است؛ بنابراین با به کارگیری یک کیف پول چندجانبه و راه اندازی تبلیغات BAT، بیسیک اتنشن می تواند استقبال گسترده ای را از طرف مخاطبان دریافت نماید. همچنین، کاربران با حمایت مالی از رسانه های محبوب خود در زمینه انتشار تبلیغات، برای این انتشاردهندگان ایجاد انگیزه نموده و اکوسیستم BAT را بیش ازپیش گسترش خواهند داد.

نتیجه گیری

با توسعه هرچه بیشتر فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال، شرکت ها در جستجوی راه های تازه ای برای به کارگیری این فناوری نوآورانه جهت حل مشکلات و مسائل قدیمی از قبیل وب گردی و تبلیغات مبتنی بر وب برآمده اند. توکن ارز دیجیتال بیسیک اتنشن BAT یا به اختصار توکن BAT یک سیستم مبتنی بر بلاکچین است که با استفاده از مرورگر وب بریو (Brave) به ردیابی زمان و میزان توجه مصرف کنندگان رسانه های گوناگون به تبلیغات وب سایت ها می پردازد.

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن با هدف توزیع کارآمد درآمد تبلیغات در میان رسانه های تبلیغاتی، انتشاردهندگان تبلیغ و مخاطبان محتوای بازاریابی آنلاین و تبلیغات (ادز) بر روی شبکه اتریوم شکل گرفته است. به این ترتیب مخاطبان تبلیغات کمتری را متناسب با علایقشان مشاهده نموده و درعین حال، حقوق مرتبط با حریم خصوصی داده های خود را حفظ می نمایند.

به این ترتیب شما می توانید با خرید توکن های بیسیک اتنشن از هر یک از صرافی های بایننس، کوین بیس، هیوبی گلوبال، کراکن و… و ذخیره این توکن ها در کیف پول های نرم افزاری و یا سخت افزاری خود در پروژه ارز دیجیتال BAT و مرورگر بریو مشارکت ورزید.

سؤالات متداول

توکن های سودمند (Utility token) بیسیک اتنشن یا BAT به منظور به کارگیری در پلتفرم BAT که یک پلتفرم جدید خدمات و تبلیغات دیجیتال مبتنی بر بلاکچین است به کار گرفته می شوند. داشتن این توکن ها به کاربران تنها این حق را می دهد که از آن ها به عنوان ابزاری برای دریافت خدمات در پلتفرم BAT و سیستم دفتر کل Brave استفاده نمایند.

برای ذخیره توکن های بیسیک اتنشن خود می توانید از انواع کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری که از توکن های ERC20 پشتیبانی می کنند استفاده کنید. برای مثال کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس یک انتخاب محبوب در میان کاربران BAT در نظر گرفته می شود.

غیرمتمرکز بودن پلتفرم BAT مورد سؤال است و بنا بر وایت پیپر این پروژه، توکن بیسیک اتنشن تحت نظارت بریو فعالیت می کند. این موضوع یکی از نقاط ضعف رمزارز BAT محسوب می گردد.

آینده بازار رمزارزها به طورقطع مشخص نیست. بااین حال باتوجه به سلطه روزافزون صنعت تبلیغات بر زندگی ما این احتمال می رود که پلتفرم بیسیک اتنشن بتواند جایگاه خود را به عنوان توکن اصلی در این حوزه تثبیت نماید. قیمت این رمزارز نیز همانند دیگر ارزهای دیجیتال دستخوش تغییرات و نوسانات بازار قرار می گیرد و ممکن است در آینده شاهد رشد یا سقوط قیمت آن باشیم. برای همین همواره توصیه ما به شما این است که پیش از سرمایه گذاری در بازار رمزارزها مطالعه و تحقیق را سرلوحه کار خود قرار داده و از دریافت مشاوره های مالی تخصصی از سوی متخصصان دریغ نکنید.

ادامه مطلب
معرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)
ارز دیجیتال پنکیک سواپ (PancakeSwap) چیست؟

در عرصه بلاک چین همواره شاهد نوآوری هایی هستیم که این نوآوری ها معمولاً جهت تسریع و سهولت معاملات رمز ارزها انجام می شوند. دراین بین یکی از پدیده های خلاقانه که بسیار نیز موردتوجه کاربران قرارگرفته است، صرافی های غیرمتمرکز (DEX) است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیقی از پنکیک سواپ بپردازیم.

امروزه صرافی های غیرمتمرکزی در دسترس کاربران هستند که می توان جهت سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها از آنها استفاده کرد. در حقیقت این صرافی ها برعکس صرافی های متمرکز شناخته شده همچون بایننس و کوین به یس که به وسیله نهادی مرکزی اداره می شوند، امکان مبادله ای بدون واسطه را فراهم می کنند.

درواقع بسیاری از این صرافی های غیرمتمرکز بر بستر شبکه اتریوم ایجادشده اند و این فضا جایی است که بخش عمده ای از امور مالی غیرمتمرکز یا defi/’>دیفای در آن ها پیاده سازی می شوند.

صرافی پنکیک سواپ نیز یکی از این صرافی های غیرمتمرکز است که توانسته تا موج عظیمی را در بین این صرافی ها به راه بیندازد و با استقبال بسیاری نیز مواجه شده است. ولی سؤال اساسی این است که صرافی پنکیک سواپ و همچنین ارز دیجیتال این صرافی دقیقاً چیست؟ ازاین رو جهت پاسخ به این پرسش ها، در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به مفهوم پنکیک سواپ و موضوعات پیرامون آن بپردازیم.

معرفی پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک سواپ یک پلتفرم تبادل یا به بیانی دیگر یک صرافی غیرمتمرکز جهت مبادله توکن های BEP-20 در شبکه بلاک چینی تحت عنوان اسمارت چین بایننس (Binance Smart Chain) است. این بلاک چین در حقیقت مخصوص صرافی بایننس است. از طرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ از مدل بازار ساز خودکار یا AMM استفاده می کند که در آن کاربران به وسیله استخرهای نقدینگی اقدام به ترید می کنند. این استخرها در حقیقت با دارایی کاربران است که پر می شوند.

این روند به این شکل است که کاربران توکن های BEP-20 خود را به درون استخرهای نقدینگی واریز کرده و درازای این کار، توکن های ارائه دهنده نقدینگی یا LP دریافت می کنند. همچنین کاربران در این شبکه قادر خواهند بود تا از این توکن ها جهت پرداخت بخشی از هزینه های معاملاتی خود نیز استفاده کنند. دقت داشته باشید که توکن های LP یا ارائه دهنده نقدینگی را اصطلاحاً توکن های FLIP نیز می نامند.

جدا از این موارد، پنکیک سواپ دارای تراکنش هایی سریع و همچنین کارمزد کمتری به نسبت دیگر پروژه های دیفای است. همچنین، همان طور که در مقدمه نیز به این مطلب اشاره داشتیم، برخلاف دیگر صرافی های رایج مثل بایننس و کوین به یس که به وسیله نهادی واحد اداره می شوند، صرافی های غیرمتمرکز مثل پنکیک سواپ امکان تجارتی بدون واسطه را برای کاربران خود فراهم می سازند. درواقع پنکیک سواپ از بسیاری از جهات شبیه به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) است.

علاوه بر این دقت داشته باشید که از پنکیک سواپ عموماً جهت معامله توکن های BEP-20 که بستر زنجیره هوشمند بایننس ایجادشده اند استفاده می شود. ولی می توان به وسیله Binance Bridge از دیگر سیستم عامل ها نیز توکن هایی با دیگر استانداردها را نیز وارد کرد و آنها را تحت استاندارد BEP-20 دسته بندی کرد.

تاریخچه پنکیک سواپ

پنکیک سواپ در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریورماه ۱۳۹۹) و به وسیله افرادی ناشناس راه اندازی گردید. از طرفی به احتمال زیاد احتمال انتخاب این نام برای این پلتفرم، علاقه بنیان گذاران آن به پنکیک بوده است. این در حالی است که این علت قطعی این امر نبوده و در بیشتر صرافی های غیرمتمرکز شاهد چنین نام گذاری هایی بوده ایم. استفاده شده است.

نحوه کارکرد پنکیک سواپمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

در این بخش قصد داریم تا در چند بخش و به صورت جدا گاه در مورد نحوه عملکرد و ساختار کارکرد پنکیک سواپ توضیح دهیم.

ایجاد نقدینگی

اساساً تبادل توکن ها در استخرهای نقدینگی از طریق جفت ارزها انجام می گیرد. درواقع کاربران قادر هستند تا بدون واسطه، نوعی از توکن را با نوع دیگری از توکن ها تبادل کنند. این در حالی است که دیگر کاربران که توکن های خود را در مجموعه نقدینگی سهام گذاری یا استیکینگ می کنند نیز صاحب سهمی از پاداش های حاصل از معاملات خواهند شد.

استیکینگ

صرافی پنکیک سواپ به کاربران خود این امکان را می دهد تا توکن های خود را اصطلاحاً در استخرهای سیروپ (Syrup Pools) استیک (Stake) یا سهام گذاری کنند. مثلاً می توان توکن CAKE که همان توکن بومی پنکیک سواپ است را استیک کرده و تنها با قرار دادن آن در استخر سیروپ، توکن کیک بیشتری دریافت کرد. جدا از این، می توان با استفاده از گزینه سهم خودکار نیز، حداقل یک مرتبه در ساعت، توکن های کیک خود را دوباره استیک کرد و پاداش دریافتی خود را افزایش داد.

قرعه کشی

پنکیک سواپ تجربه هایی مشابه با شرط بندی را درباره افزایش یا کاهش قیمت بایننس کوین (BNB) در بازه زمانی محدود به کاربران خود ارائه می دهد. از طرفی بر اساس یک قرعه کشی در این صرافی، کاربران می توانند بلیط هایی را باهدف برنده شدن توکن های Cake خریداری کنند. در حقیقت روند قرعه کشی به این صورت است که هر شش ساعت یک بار، قرعه کشی انجام می گیرد که برنده آن صاحب نزدیک به ده توکن کیک خواهد شد.

توکن های NFTمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

همچنین در قسمت توکن های غیر مثلی (NFT) صرافی پنکیک سواپ نیز کاربران امکان برنده شدن توکن های ویژه ای را خواهند داشت. در حقیقت در صورت برنده شدن NFT یک کاربر، وی این قابلیت را خواهد داشت تا NFT خود را باارزشی معادل به توکن های Cake تبدیل کند.

نقشه راه پنکیک سواپ

تیم پنکیک سواپ در مدت فعالیت خود تا به الآن اقدامات زیادی را انجام داده و در ادامه نیز قصد دارد تا موارد زیر را پیاده کرده و شبکه خود را بیش ازپیش گسترش دهد:

  • اعطا و دریافت وام (اعطای وام یا دریافت توکن های CAKE و درنتیجه دریافت پاداش و تخفیف
  • معاملات اهرم یا مارجین تریدینگ خرید توکن های BSC به وسیله اهرم درون زنجیره ای
  • استیکینگ یا سهام گذاری بلندمدت

مزایای پنکیک سواپمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

اساساً زنجیره هوشمند بایننس (BSC) که پنکیک سواپ بر بستر آن ایجادشده است، در راستای تسهیل و همچنین ارزان تر کردن گزینه های پیش روی کاربران خود به وجود آمده است. درواقع این راهبرد اساسی به این پلتفرم کمک کرده تا در بین دیگر صرافی های غیرمتمرکز به گزینه ای محبوب تبدیل شود. اما این تمامی ویژگی های پنکیک سواپ نیست. در ادامه قصد داریم تا به ویژگی های این پلتفرم غیرمتمرکز محبوب بپردازیم.

دارایی های متعدد

یکی از برترین مزایای کاربران پنکیک سواپ دسترسی به توکن های جدید این شبکه ارز دیجیتال است. درواقع این شبکه به کاربران این امکان را می دهد تا استیبل کوین صرافی بایننس (BUSD)، بیت کوین (BTC)، تتر (USDT) و اتر (ETH) را با استفاده از ویژگی های سپرده، از زنجیره ETH به زنجیره BSC منتقل کنند.

در حقیقت کاربران تقریباً به کلیه پروژه های برتر بازار رمز ارزها دسترسی پیدا می کنند. از طرفی کاربران می توانند گزینشی عالی از بین توکن های منحصربه فرد BEP-20 و دیگر پروژه های کمیاب و دشوار دیگر داشته باشند.

ارتباط متقابل با دیگر کاربران

از اصلی ترین دقدقه های کاربران پنکیک سواپ، حفظ سطح مشخصی از ارتباط میان دو بلاک چین اشاره شده در بالا است. توسعه دهندگان پنکیک سواپ دریافتند که اغلب کاربران این شبکه از اکوسیستم اتریوم هستند و تلاش دارند تا این روند را به طرز چشمگیری ساده کنند. از این رو و در راستای این استراتژی، پلتفرم پنکیک سواپ قصد ادغام کیف پول های شناخته شده مثل تراست ولت (Trust Wallet)، مث ولت (MathWallet)، ولت کانکت (WalletConnect)، توکن پاکت (TokenPocket) و متامسک (MetaMask) را دارد.

رابط کاربری آسان و ساده

رابط کاربری پنکیک سواپ از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از آن بسیار ساده است و برای استفاده از گزینه های معاملاتی آن نیازی به مهارت بالا یا تجربه قبلی نیست. از طرفی این پلتفرم به شکلی طراحی گردیده تا به هر فردی این امکان را دهد تا سود خود را به سطح حداکثری برساند. در حقیقت کاربران قادر خواهند بود تا دارایی های دیجیتال خود را به صندوق های نقدینگی وام داده و درازای آن، توکن های نقدینگی دریافت کرده و سپس جهت دریافت سود بیشتر آن ها را ذخیره کنند.

کارمزد اندک معاملات

اساساً اصلی ترین ویژگی پنکیک سواپ ساختار کم هزینه آن است. این شبکه به علت قابلیت های فنی پیشرفته خود به قیمت گس (کارمزد معاملات در شبکه اتریوم) متکی نیست. این روش بدین معنا است که کاربران قادر هستند تا با کسری از هزینه بازار سازهای خودکار (AMM) مبتنی بر اتریوم ازجمله یونی سواپ و سوشی سواپ، معاملات خود در شبکه پنکیک سواپ را انجام دهند.

سرعت بالای انجام معاملات

پلتفرم پنکیک سواپ تجربه معاملاتی سریع را برای کاربران خود فراهم ساخته است. در حقیقت معاملات کاربران این پلتفرم در اکثر مواقع در کمتر از پنج ثانیه انجام می گیرد. درنتیجه زمان سریع انجام گیری معاملات به کاربران پنکیک سواپ این امکان را می دهد تا سود بیشتری کسب کنند؛ چراکه فرصت های بیشتری برای معاملات آربیتراژ برای آنها ایجاد خواهد شد. از طرفی این پلتفرم به تریدرها این امکان را می دهد تا از روندهای قیمتی ارزهای دیجیتال در بازار جلوتر باشند و به طرز سریع تری اقدام کنند.

امنیت پلتفرم پنکیک سواپمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

هرچند زمان و هزینه دریافت حسابرسی پنکیک سواپ همواره توسط شرکت امنیت سایبری سرتیک (CertiK) بررسی می شود، ولی این موضوع بدین معنی نیست که این صرافی از امنیت بالایی برخوردار است. باید در نظر داشت که همواره واریز وجوه در قراردادی هوشمند با ریسک بالایی همراه خواهد بود و درنتیجه امکان بروز مشکل در آن وجود دارد. درواقع چنین مشکلاتی حتی در پروژه های حسابرسی شده و معتبر نیز ممکن است رخ دهد.

در حقیقت باوجود بررسی های مداوم شرکت سرتیک از پنکیک سواپ که ازجمله معتبرترین بررسی کنندگان کدهای برنامه نویسی قراردادهای هوشمند هستند، بازهم استفاده از پلتفرم های غیرمتمرکز خطراتی را همراه خوددارند که ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه کاربران شود.

مفهوم بازار ساز خودکار (AMM) در پنکیک سواپ

اساساً بازار ساز خودکار نوعی از پروتکل صرافی غیرمتمرکز (DEX) به حساب می آید و می توان آن را رباتی که نقش اعلام دائمی قیمت میان ۲ دارایی را بر عهده دارد در نظر گرفت. در حقیقت بازار ساز خودکار شرایطی را فراهم می سازد که در آن کاربران می توانند در صرافی به بازار ساز تبدیل شده و با تأمین نقدینگی، کارمزد کسب کنند.

از طرفی در این پروتکل ها از فرمولی ریاضی جهت قیمت گذاری استفاده شده و دارایی ها برعکس صرافی های متمرکز به جای استفاده از دفتر سفارشات، طبق الگوریتم هایی مشخص، قیمت گذاری می شوند. دقت داشته باشید که این فرمول های ریاضی در هر صرافی متفاوت خواهند بود.

همچنین در معاملات بازار ساز خودکار نیازی به طرفین معامله نبوده و معاملات به جای اینکه به شکل همتا به همتا انجام شوند، در حالت همتا به قرارداد (P2C) انجام می گیرند. علاوه بر این، در این الگوریتم ها در زمان خرید یا فروش، قیمت بر اساس فرمول های ریاضی محاسبه شده و به کاربران اعلام می گردد. بااین حال، در قراردادهای هوشمند، نقدینگی به وسیله کاربرانی که تأمین کنندگان نقدینگی (LP) نامیده می شوند، تأمین می گردد.

مفهوم استخر نقدینگی (Liquidity Pool) در پنکیک سواپمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

استخر نقدینگی نوعی فضای مجازی است که کاربران پنکیک سواپ با سپرده گذاری جفت ارزهای مدنظر خود در آن، نقدینگی موردنیاز جهت معاملات توکن ها را فراهم می سازند. در حقیقت نقدینگی یا همان لیکوئیدیتی بیانگر این است که یک دارایی را چه میزان راحت و سریع می توان خریدوفروش کرد.

از طرفی در این استخرها به کاربرانی که توکن های خود را سپرده گذاری کنند، تأمین کننده نقدینگی یا Liquidity Provider) LP) گفته می شود. درواقع این کاربران بخش عمده ای از کارمزدی که کاربران برای تبدیل دارایی های خود به دیگر دارایی ها می پردازند را دریافت می کنند. به طور کلی هرچه میزان نقدینگی بیشتری در استخر جمع شود، سفارشات بزرگ دارای لغزش (Slippage) کمتری خواهند بود. ازاین رو جذب نقدینگی موضوع بسیار مهمی در استخرهای نقدینگی است.

البته دقت کنید که با توجه به قیمت گذاری انجام شده به وسیله الگوریتم های ریاضی و اینکه قیمت ها با تغییر نسبت میان توکن های استخر نقدینگی بعد از معامله تعیین می گردند، اگر چنین نسبتی به میزان زیادی دچار تغییر شود، شاهد لغزش قیمت زیادی خواهیم بود.

مفاهیم فارمینگ و استیکینگ در پنکیک سواپ

به بیانی ساده، استیکینگ (Staking) به معنای قفل کردن دارایی های دیجیتال جهت دریافت پاداش از شبکه است. درواقع در استیکینگ، دارایی های کاربران در داخل یک کیف پول دیجیتال بلوکه شده تا امنیت شبکه تضمین گردد. از طرفی طی فرایند استیکینگ، بعد از بلوکه کردن رمز ارزهای یک کاربر، وی می تواند تراکنش ها را تأیید کرده و به این ترتیب از امنیت شبکه پشتیبانی کند.

همچنین در فرایند فارمینگ (Farming) نیز کاربران توکن های استخر (LP) خود را استیک یا قفل می کنند و بعد از قفل شدن این توکن ها، شبکه به آنها توکن کیک را به عنوان پاداش می دهد. در حقیقت کاربران با دریافت توکن کیک می توانند به راحتی این توکن ها را در صرافی هایی که از آن پشتیبانی می کنند، و تبدیل کنند. علاوه بر این، کاربران می توانند توکن های کیکی که از طریق فارمینگ توکن های LP کسب کرده اند را استیک کنند و درنتیجه بدون نیاز به تبدیل آنها در صرافی دیگر، می توانند در استخری دیگر توکن های کیک خود را به ارزهای دیگر تبدیل کنند.

دقت داشته باشید که اساساً جفت ارزهای بسیاری وجود دارند که می توان آن ها را در پنکیک سواپ استفاده کرد. ازاین رو شما می توانید در قدم نخست با خرید رمز ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و … به صورت جفت ارز، معاملات پنکیک سواپ خود را انجام دهید. به طور کلی از رایج ترین این جفت ارزها می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • CAKE – BNB LP
  • BETH – ETH LP
  • BUSD – BNB LP

مفهوم عرضه اولیه فارمینگ (IFO) در پنکیک سواپمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

صرافی پنکیک سواپ عرضه اولیه فارمینگ (IFO) را جهت کمک به توکن های تازه راه اندازی شده برای ایجاد فرصت ییلد فارمینگ معرفی کرده است. در حقیقت در راستای این کار، کاربران می توانند توکن های تأمین نقدینگی موجود را در داخل استخری پشتیبانی شده برای این عرضه قرار دهند. حال در اینجا، ابتدا از افرادی که رمز ارزهای خود را به روش IFO عرضه می کنند، در مورد مشخصات پروژه مثل مرحله فعلی توسعه آن رمز ارز، موارد استفاده آن، برنامه توزیع توکن، بررسی کدهای برنامه نویسی قرارداد هوشمند آن رمز ارز، ارزیابی پیش بینی شده و همچنین هدف از جمع آوری کمک مالی برای آن ارز دیجیتال، سؤال خواهد شد.

کارمزد صرافی پنکیک سواپ

درست مثل دیگر صرافی های غیرمتمرکز، کاربرانی که نقدینگی صرافی پنکیک سواپ را تأمین می کنند، توکن های LP کسب کرده و بخشی از کارمزدهای پلتفرم را نیز به عنوان پاداش دریافت می کنند. دقت داشته باشید که میزان کارمزدها در صرافی پنکیک سواپ ۰.۲٪ است که از این رقم، ۰.۱۷٪ آن به تأمین کنندگان نقدینگی و مابقی آن (۰.۰۳٪) نیز جهت فرایند سوزاندن توکن ها، به صندوق پنکیک سواپ تعلق می گیرد.

کیف پول های دیجیتال پشتیبانی شده توسط صرافی پنکیک سواپ

اساساً پنکیک سواپ از تعدادی کیف پول شناخته شده همچون متامسک (MetaMask)، توکن پاکت (TokenPocket)، ولت کانکت (WalletConnect)، مث ولت (MathWallet)، تراست ولت (TrustWallet) و … پشتیبانی می کند. دقت کنید که متامسک یک ولت ERC-20 است، ولی قادر است تا از توکن هایی با استاندارد BEP-20 نیز پشتیبانی کند.

توکن کیک (CAKE)

توکن کیک (CAKE) توکن اختصاصی ارز دیجیتال پنکیک سواپ است. این توکن بر بستر شبکه بلاک چین اختصاصی بایننس (BEP-20) ایجادشده است. هم اکنون به ازای ایجاد هر بلوک جدید در شبکه بایننس، بیست و پنج توکن کیک به کاربران پنکیک سواپ پرداخت می گردد. درنتیجه با در نظر گرفتن اینکه روزانه سی هزار بلوک جدید به شبکه افزوده می شود، روزانه هفت میلیون و پانصد هزار توکن کیک به شبکه اضافه می گردد.

توکن CAKE در حال حاضر در رتبه هشتاد و چهار برترین ارزهای دیجیتال در وب سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. همچنین در زمان نگارش این مطلب، حجم معاملات این رمز ارز در حدود سیصد و هفتاد و هشت میلیون دلار است. جدا از این، هم اکنون عرضه کل این توکن رقمی نزدیک به صد و هفتاد و چهار میلیون دلار است که از این رقم، حدود صد و یازده میلیون توکن آن در گردش هستند.

روند قیمتی ارز دیجیتال پنکیک سواپمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

طبق اعلام وب سایت کوین مارکت کپ، رمز ارز پنکیک سواپ روند قیمتی خود را در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ (۷ مهرماه ۱۳۹۹) باارزش ۱.۳۷ دلار شروع کرد. این ارز دیجیتال طی چند روز پس از تاریخ فوق با سقوط مواجه شد و ارزش آن به ۰.۴۷ دلار رسید. البته دقت داشته باشید که پنکیک سواپ موفق شد تا در اواسط اکتبر همان سال (مهرماه ۱۳۹۹) در ۱.۰۹ دلار مقاومت داشته باشد، ولی این مقاومت چندان طول نکشید و قیمت پنکیک سواپ در ابتدای نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ماه ۱۳۹۹) به شکل عجیبی تا ۰.۲۲ دلار نیز سقوط کرد. اما در ادامه رفته رفته قیمت این رمز ارز بهبود پیدا کرد و پنکیک سواپ سال ۲۰۲۰ را باقیمت ۰.۵۸ دلار به پایان رساند.

روند قیمتی پیش روی پنکیک سواپ

با توجه به تحلیل های انجام شده در مورد قیمت توکن کیک، می توان تا حدودی در مورد آینده این رمز ارز پیش بینی هایی را انجام داد. توکن Cake سال ۲۰۲۱ را باقیمت ۰.۶۱ دلار شروع کرد و با رسیدن به روند گاوی (صعودی) بازار، در حال حاضر قیمتی معادل ۱۳.۵۴ دلار دارد. از طرفی فهرست شدن این توکن در بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال حال حاضر یعنی بایننس را نیز نمی توان بی تأثیر در این روند صعودی توکن کیک دانست.

اما طبق پیش بینی ها، قیمت توکن کیک این پتانسیل را دارد تا سال ۲۰۲۱ میلادی را باقیمتی در حوالی بیست دلار به اتمام برساند. از طرفی انتظار می رود تا روند صعودی پنکیک سواپ تا اواسط سال آینده میلادی نیز ادامه پیداکرده و شاهد معامله پنکیک سواپ باقیمتی در حدود بیست و پنج دلار باشیم. در ادامه نیز بر اساس پیش بینی ها، قیمت توکن کیک در سال ۲۰۲۴ باارزشی در حدود پنجاه دلار و همچنین در سال ۲۰۲۸ نیز با رقم هفتاد و پنج دلار معامله خواهد شد.

خرید و فروش ارز دیجیتال پنکیک سواپمعرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

اساساً جهت تبادل یا خریدوفروش ارز دیجیتال پنکیک سواپ (توکن Cake)، ساده ترین راه استفاده از خود صرافی ارز دیجیتال پنکیک سواپ است. این در حالی است که در برخی از صرافی های دیجیتال دیگر نیز امکان تبادل این توکن فراهم شده است که در ادامه قصد داریم تا به مهم ترین آن ها اشاره داشته باشیم.

بایننس (Binance)

ازآنجاکه به علت تحریم های اعمال شده برای ایران، بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال خارجی از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می کنند. ازاین رو ضروری است تا سرمایه گذاران پیش از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در این صرافی های دیجیتال، از ارائه خدمات آنها به کاربران ایرانی اطمینان حاصل کنند. در حقیقت این موضوع ازاین جهت حائز اهمیت است که در صورت عدم ارائه خدمات به کاربران ایرانی، امکان مسدود شدن و از دست دادن دارایی های دیجیتال کاربران وجود خواهد داشت.

صرافی بایننس نیز ازجمله صرافی های برتر بازار است که متأسفانه از ارائه خدمات خود به کاربران ایرانی خودداری می کند. اما با توجه به اینکه این صرافی برترین صرافی ارز دیجیتال موجود در دنیا است، بد نیست تا در ادامه به برخی از مزایا و معایب این صرافی اشاره داشته باشیم:

مزایا

  • کارکرد به شکل بازار معاملاتی و نقش واسطه میان طرفین معاملات
  • ضمانت دارایی کاربران با در نظرگیری یک صندوق دارایی ایمن که در صورت هک شدن صرافی، ده درصد از هزینه های مبادلاتی دریافت شده به کاربران بازگردانده خواهد شد.
  • برخورداری از ارز دیجیتال اختصاصی (BNB) که باعث کاهش هزینه های معاملاتی آن می شود.
  • کارمزد پایین
  • خدمات پشتیبانی قدرتمند
  • پشتیبانی از تعداد بالایی از رمز ارزهای موجود در بازار
  • برخورداری از اپلیکیشن مخصوص گوشی های تلفن همراه برای سیستم عامل اندروید و ios

معایب

  • عدم پشتیبانی از ارزهای فیات مثل دلار، یورو و …
  • عدم دسترسی کاربران ایرانی به آن

هو (Hoo)

این صرافی ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ کار خود را به عنوان یک کیف پول ارز دیجیتال شروع کرد و طی دو سال به سرعت به کیف پولی معتبر جهت ذخیره ارزهای دیجیتال بدل گشت. در حقیقت نقطه قوت اصلی این کیف پول که باعث محبوبیت بالای آن شد، سطح امنیتی بسیار بالای آن بود.

در ادامه و در ماه ژوئن ۲۰۱۹ (خردادماه ۱۳۹۸)، هوو از صرافی ارز دیجیتال خود نیز رونمایی کرد. درواقع Hoo Exchange در نظر دارد تا به بهترین پلتفرم خریدوفروش رمز ارزها در جهان بدل گردد. در حال حاضر نیز این صرافی جزء برترین پلتفرم ها جهت ارائه خدمات تبادل دارایی های دیجیتال در سرتاسر جهان بشمار می رود که هدف اصلی آن ارائه فضایی ایمن و قابل اعتماد جهت تریدرهای مختلف است.

این صرافی ادعا دارد که جهت افزایش قابلیت اطمینان سیستم عامل خود و همچنین سطح امنیتی پلتفرم خود، از امنیت سطح بانکی (SSL) در کنار GSLB و همچنین سرورهای غیرمتمرکز بهره می برد. همچنین بر اساس گزارش هایی، تیم اصلی توسعه دهنده این صرافی، از سرمایه گذاران ابتدایی بیت کوین هستند که جدا از آن برخی از اعضای این صرافی در SuanLiBa و BATPOOL نیز مشغول به کار بوده اند.

بیت مارت (BitMart)معرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

بیت مارت یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز است که دفتر اصلی آن در جزایر کیمن (از مستعمرات بریتانیا) قرار دارد و چهار دفتر دیگر نیز در نیویورک آمریکا، کشور چین، هنگ کنگ و شهر سئول نیز دارد. این صرافی ارز دیجیتال از معاملات نقطه ای، خودکار و معاملاتی بر اساس تتر و دلار نیز پشتیبانی می کند. هدف اصلی این صرافی این است که دنیا را به سوی سیستم مالی بهتری سوق دهد.

از طرفی با در نظر گرفتن قوانین این صرافی و بر اساس اعلام توسعه دهندگان آن، دسترسی به سرویس بیت مارت، استفاده از خدمات این صرافی نیز همچون صرافی بایننس، برای کاربران ایرانی با محدودیت روبرو است. در حقیقت به علت تحریم کاربران ایرانی، صرافی بیت مارت اعلام داشته که در صورت شناسایی کاربری ایرانی با آی پی کشوری دیگر، دارایی های وی در صرافی بلوکه خواهد شد.

صرافی کوین بن (CoinBene)

کوین بن ازجمله صرافی های ارز دیجیتال است که جهت سهولت در خریدوفروش دارایی های دیجیتال کاربران به شیوه ای ایمن و مطمئن و همچنین قابل اعتماد برای تمامی افراد در سرتاسر جهان طراحی و ایجاد گردیده است. استفاده از این صرافی به نسبت ساده است و طیف گسترده ای از جفت ارزهای مختلف را به کاربران خود ارائه می دهد و از طرفی کوین بن مثل دیگر پلتفرم های ترید رمز ارزها، دارای رابط کاربری ساده ای است و باعث می شود تا کاربرانی با هر سطح دانش در این حوزه، قادر باشند تا از خدمات آن استفاده کنند.

علاوه بر این موارد، کوین بین برای کاربران تمامی کشورها در دسترس است و پشتیبانی از چندین زبان گوناگون نیز باعث شده تا به محبوبیت بالایی دست پیداکرده و افرادی که به زبان انگلیسی تسلط ندارند نیز از این صرافی استفاده کنند. البته زبان پیش فرض این صرافی چینی است، ولی می توان وب سایت را به زبان های انگلیسی، پرتغالی، مالایی، ویتنامی اسپانیایی و کره ای نیز تغییر داد.

در کوین بین، جفت ارزهای معاملاتی بسته به اینکه یکی از آنها USDT، ETH یا BTC باشد، به ۳ بخش گوناگون تقسیم بندی می شوند که هر ردیف از این دسته بندی ها شامل نماد آن جفت ارز، آخرین قیمت، قیمت مرجع، میزان تغییرات و همچنین حجم معاملات در بیست و چهار ساعته گذشته است. از طرفی گزینه ای جهت تغییر روش مرتب سازی ارزهای رمز پایه طبق قیمت یا سیستم عامل دیگر در این صرافی وجود نداشته و کاربران بایستی آنها را بر اساس ترتیب پیش فرض خود صرافی مشاهده کنند.

کوینکس (CoinEx)معرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

صرافی کوینکس در دسامبر ۲۰۱۷ (شهریورماه ۱۳۹۶) در هنگ کنگ تأسیس شد. مؤسس و مدیر این صرافی آقای یانگ هایپو (Yang Haipo) است که بعد از موفقیت چشمگیر وی در ایجاد استخر استخراج ویا بی تی سی (Viabtc) و همچنین ارائه خدمات فوق العاده به کاربران خود، تصمیم به ایجاد این صرافی دیجیتال گرفت.

در حال حاضر بیش از سه سال از شروع به کار کوینکس می گذرد و روزبه روز به تعداد کاربران این صرافی محبوب افزوده می شود. هم اکنون حجم معاملات روزانه این صرافی رقمی نزدیک به صد میلیون دلار است. هرچند این صرافی، پلتفرمی نوپا به حساب می آید، اما به نظر می رسد تا در آینده ای نزدیک حرف های بسیاری در این عرصه برای گفتن داشته باشد.

به طور کلی ازجمله ویژگی های کلی کوینکس می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • پشتیبانی از کارت های اعتباری بانکی مثل مستر کارت و ویزا کارت
  • پشتیبانی از معاملات اهرم یا مارجین (Leverage)
  • امکان برداشت وجه تا رقم ده هزار دلار بدون احراز هویت
  • ارائه خدمات به کشورهایی به جز کشور چین مثل ایران، افغانستان، عراق، سودان، یمن و ……
  • قابلیت استفاده کاربران از کیف پولی ایمن به نام وایا ولت (Viawallet)
  • رابط کاربری ساده و آسان
  • امکان استفاده از استخر استخراج در همان پلتفرم صرافی
  • دریافت یک کد مخصوص از طریق قسمت Api جهت اهداف مختلف کاربران مثل اجرای ربات تریدر رمز ارزها یا دریافت قیمت رمز ارزها و نمایش آنها در وب سایت یا وبلاگ های شخصی یا دیگر صرافی ها

کیف پول های پشتیبانی کننده توکن کیک

در بخش انتهایی این مطلب قصد داریم تا به برترین کیف پول هایی که از رمز ارز پنکیک سواپ (توکن Cake) پشتیبانی می کنند بپردازیم.

تراست ولت (Trust Wallet)

این کیف پول چند ارزی است و ارزهای مختلفی را پشتیبانی می کند. می توانید این کیف پول را بر روی موبایل نصب کنید و برای ذخیره، دریافت و ارسال رمزارزها از آن استفاده کنید. کیف پول Trust یکی از کیف پول های ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و امنیت بالایی دارد. در زمان نصب این کیف پول، نیاز نیست هیچ گونه اطلاعات شخصی را وارد کنید. کیف پول تراست دوازده کلمه را برای بازیابی کیف پول در اختیار شما قرار می دهد. این دوازده کلمه را یادداشت کرده و در یک جای امن نگهداری کنید.

متامسک (MetaMask)معرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

کیف پول ارز دیجیتال متامسک در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) و بوسیله آقایان ارون دیویس (Aron Davis) و دن فینلی (Dan Finlay) توسعه پیدا کرد. همچنین تیم توسعه دهنده آن شامل چند متخصص حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال مثل جیمز مورائو (James Moreau)، کریستین جرین (Christian Jerian) و البته فرانکی پنجیلینان (Frankie Pangilinan) نیز است.

متامسک یک کیف پول ارز دیجیتال معمولی که مشابه دیگر کیف پول های دیجیتال نیست. این کیف پول نرم افزاری جدا از فراهم آوردن امکان ذخیره سازی توکن کیک، ارزهای دیجیتال شناخته شده مثل بیت کوین، اتریوم و همچنین صدها توکن با استاندارد ERC-20، مجموعه ابزاری مختلف جهت تعامل با بلاک چین اتریوم مثل اجرای اپلیکیشن های غیرمتمرکز را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

روش استفاده از این کیف پول

متامسک کیف پول دیجیتالی قابل استفاده از طریق اپلیکیشن مخصوصی گوشی های موبایل و همچنین افزونه مرورگر وب است. از طرفی می توان آن را به پلی میان مرورگرهای وب و بلاک چین اتریوم نیز در نظر گرفت. درواقع بلاک چین اتریوم که گسترده ترین شبکه غیرمتمرکز در سرتاسر جهان جهت ساخت قراردادهای هوشمند و همچنین اپلیکیشن های غیرمتمرکز به شمار می رود، توانسته تا با پشتیبانی گسترده و قدرتمند از متامسک، عرصه را برای رشد بیشتر این کیف پول نرم افزاری فراهم سازد.

این ولت ارز دیجیتال با جاوا اسکریپت و همچنین یک web3 به صفحه وب کاربر کار می کند. البته این نکته به معنی تغییر وب سایتی که کاربر در آن قرار دارد نیست؛ بلکه تنها عملکردی را به آن افزوده و امکان دسترسی کاربر به پلتفرم اتریوم را فراهم می سازد. در آخر نیز بد نیست بدانید که متامسک تنها یک ولت ارز دیجیتال جهت ذخیره رمز ارزها نیست و با تکیه بر اتصال به دو صرافی بزرگ ارز دیجیتال کوین به یس (Coinbase) و شیپ شیفت (ShapeShift)، قابلیت خرید، فروش و تبادل رمز ارزها را مستقیماً در داخل کیف پول برای کاربران فراهم می سازد.

توکن پاکت (TokenPocket)

کیف پول نرم افزاری و لایه باز Token Pocket به آدرس tokenpocket.pro، مکانی برای ذخیره ارزهای دیجیتال است که ساخت کیف پول برای رمز ارزهای آن به شکل رمزنگاری درختی (HD) و چند امضائی (Multi-signature) صورت می گیرد.

این کیف پول دارای سیستم امنیتی متوسط است که علت آن اعتبار سنجی تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز (نود کامل) است و لازم به ذکر است که کاربر دسترسی به کلید محرمانه (Private Key) کیف پول های خود را ندارد. برای افزایش امنیت، سیستم لاگین دومرحله ای برای کاربران فراهم شده است. با توجه به میزان امنیت، محبوبیت و تعداد رمز ارزهای پشتیبانی شده، این کیف پول توانسته است رتبه پانزده را در بین کیف پول های نرم افزاری کسب کند.

از طرفی کیف پول Token Pocket، در حال حاضر سی و پنج رمز ارز را پشتیبانی می کند که برترین آن ها را می توان بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و ایاس نام برد.

ولت کانکت (WalletConnect)

ولت کانکت پروتکلی است که توسط بسیاری از کیف پول های ارز دیجیتال مانند تراست ولت، کوینومی و اتمیک ولت به منظور اتصال ساده و امن به اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) خصوصاً آن هایی که در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) فعالیت می کنند، استفاده می شود.

کار با ابزار ولت کانکت ساده است و کاربر به راحتی می تواند با استفاده از یک کد QR یا یک لینک، ولت خود را به پراستفاده ترین پروژه های فعال در حوزه دیفای مانند صرافی غیرمتمرکز (DEX) یونی سواپ متصل کند.

از طرفی فرآیند استفاده از ولت کانکت به منظور اتصال کیف پول ارز دیجیتال به یک اپلیکیشن غیرمتمرکز، بسته به اینکه بستر مورداستفاده موبایل باشد یا مرورگرهای دسکتاپ، تفاوت دارد. بااین حال، اصول کلی برای همه بسترها و روش های مختلف یکسان است.

مث ولت (MathWallet)معرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (Pancakeswap)

شما می توانید جهت ذخیره و نگهداری توکن کیک از کیف پول مث ولت استفاده کنید. این کیف پول جزء نخستین ولت های پشتیبانی کننده از رمز ارز پنکیک سواپ است. خوشبختانه علاوه بر پنکیک سواپ برای نگهداری و مدیریت دیگر رمز ارزهای خود مثل فایل کوین نیز می توانید از این کیف پول دیجیتال بهره بگیرید.

از طرفی اگر دارایی های دیجیتالی شما تنها مواردی مثل بیت کوین، اتریوم، پولکادات، بایننس کوین، ترون، وی چین، نئو، کیک و.. است، پس دیگر نیازی به دیگر کیف پول های دیجیتال نخواهید داشت.

از طرفی این کیف پول دارای نسخه ای برای سیستم عامل اندروید و آی او اس، افزونه مرورگرهای وب گوناگون مثل گوگل کروم و همچنین یک نسخه مخصوص تحت وب نیز است. همچنین درصورتی که از یکی از کیف پول های سخت افزاری شرکت لجر مثل لجر نانو اس یا لجر نانو اکس استفاده می کنید، قادر خواهید بود تا بااتصال این ولت از طریق افزونه مرورگر خود به آن، از مزایای هر دو کیف پول استفاده کنید.

سخن پایانی

پنکیک سواپ بزرگ ترین و پرکاربردترین بازار ساز (AMM) موجود در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) جهت بهره گیری از خدماتی مثل فارمینگ و استیکینگ است. این موضوع به شکلی است که پنکیک سواپ در حال حاضر حجم معاملات روزانه ای بیش از ششصد و پنجاه میلیون دلار، بیش از دو برابر سوشی سواپ (SushiSwap) و برابر با نسخه دوم یونس سواپ (Uniswap V2) دارد.

در حقیقت این موارد پنکیک سواپ را به بزرگ ترین پروژه حال اجرا فعال بر بستر BSC بدل کرده و روزبه روز با افزایش محبوبیت دیفای (DeFi)، به نظر می رسد که این شبکه به رشد خود ادامه خواهد داد.

اساساً افزودن یک اپلیکیشن غیرمتمرکز به BSC را می توان گامی اساسی برای رشد این شبکه به حساب آورد که به کاربران خود این امکان را می دهد تا بدون پرداخت کارمزدهای بسیار بالای شبکه اتریوم، در DeFi شرکت کنند.

درواقع آنچه واضح است این است که دیفای به رشد خود بر بستر اتریوم و BSC ادامه خواهد داد و پنکیک سواپ نیز به عنوان بستری جهت فارمینگ و استیکینگ، به دنبال دست وپا کردن نامی برای خود است.

سؤالات متداول

توکن کیک (CAKE) توکن بومی ارز دیجیتال و صرافی پنکیک سواپ است.

هم اکنون به ازای هر بلوک جدید ۲۵ توکن کیک به کاربران پرداخت می شود. با در نظر گرفتن افزوده شدن روزانه ۳۰۰۰۰ بلوک جدید به شبکه، روزانه ۷۵۰۰۰۰۰ توکن کیک به شبکه اضافه می گردد.

پنکیک سواپ پلتفرم غیرمتمرکز جهت تبادل توکن هایی با استاندارد BE-P20 بر بستر بلاک چین بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) است.

کاربران توکن های BEP-20 خود را به استخر نقدینگی واریز کرده و در قبال این کار توکن های LP دریافت می کنند. از طرفی کاربران پنکیک سواپ می توانند از این توکن های خود جهت پرداخت بخشی از هزینه های معاملاتی خود استفاده کنند.

در فارمینگ پنکیک سواپ کاربران می توانند توکن های LP را به استخرها واریز کرده و در مقابل به کاربران توکن کیک (CAKE) به عنوان پاداش داده می شود.

هم اکنون اطلاعاتی در مورد تعداد عرضه نهایی توکن کیک در دسترس نیست.

پنکیک سواپ به طور تقریبی مشابه صرافی های غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ و سوشی سواپ است. درواقع حتی رابط کاربری این صرافی ها نیز تقریباً مشابه هم است و تفاوت اساسی آن ها در استراتژی عملکرد آنها است.

کارمزد معامله در صرافی پنکیک سواپ، ۰.۲ درصد است.

در پنکیک سواپ گزینه ای برای کاربران در قرعه کشی توکن کیک وجود دارد که هر ۶ ساعت یک قرعه کشی برای ۱۰ توکن CAKE انجام می شود.

صرافی پنکیک سواپ گزینه ای را جهت مشارکت در معاملات NFT ها را در پلتفرم خود ارائه می دهد که نام این بخش پنکیک کالکتیبلز (Pancake Collectibles) است. کاربران پنکیک سواپ می توانند به وسیله توکن CAKE این NFT ها را خریداری کرده و هرزمانی که تمایل داشتند آنها را بفروشد.

پنکیک سواپ عرضه اولیه فارمینگ (IFO) را جهت کمک به توکن های تازه ایجادشده ارائه می دهد که طی آن کاربران قادر هستند تا توکن های تأمین نقدینگی خود را در یک استخر پشتیبانی شده جهت عرضه قرار دهند.

پنکیک سواپ به وسیله شرکت CertiK که ازجمله معتبرترین بررسی کنندگان کدهای برنامه نویسی قراردادهای هوشمند است موردبازنگری قرارگرفته است. ولی دقت کنید که همواره استفاده از پلتفرم های غیرمتمرکز خطراتی را به همراه دارد که باعث از دست رفتن سرمایه کاربران خواهد شد.

رابط کاربری پنکیک سواپ بسیار ساده است و همین باعث شده تا از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. درواقع استفاده از پنکیک سواپ بسیار آسان است و کاربران جهت استفاده از گزینه های معاملاتی آن نیازی به تجربه پیشین یا مهارت بخصوصی ندارند.

پلتفرم پنکیک سواپ توانسته تا تجربه معاملاتی سریع را برای کاربران خود فراهم سازد. در حقیقت معاملات کاربران این صرافی در اکثر مواقع در زیر ۵ ثانیه انجام می شود.

ادامه مطلب
ارز دیجیتال ترا
ارز دیجیتال ترا (Luna) چیست؟

ارز دیجیتال ترا (Terra) یا لونا (Luna)، توکن بلاک چین ترا است. درواقع ترا یک بلاک چین فعال با قرارداد هوشمند است که از پروژه کازماس بهره می برد. در دنیایی که رمز ارزهای جدید با سرعت بالایی در حال رشد هستند، به ندرت یک رمز ارز تازه وارد به عنوان یک رقیب جدی ظاهر می شود.

توسعه ترا در ژانویه سال 2018 توسط یک شرکت بلاک چین کره ای به نام Terraform Labs آغاز شد و شبکه اصلی آن رسماً در آوریل سال 2019 شروع به کار کرد. این بلاک چین از سال 2020 استیبل کوین هایی با پشتوانه دلار آمریکا، وون کره جنوبی، توگریک مغولستان و صندوق بین المللی پول، ارائه داده و سعی در گسترش این برنامه دارد.

از رمز ارز بومی بلاک چین ترا برای تثبیت قیمت استیبل کوین ها استفاده می شود. دارندگان ارز دیجیتال لونا می توانند در برنامه های مربوط به اداره کردن ترا شرکت کرده و رای بدهند. در ادامه مطلب قصد داریم بیشتر با تاریخچه، نحوه کارکرد و ویژگی های ترا آشنا شویم.

بنیان گذاران ترا چه کسانی هستند؟

ارز دیجیتال ترا در سال 2018 توسط Daniel Shin و Do Kwon راه اندازی شد. این دو نفر، پروژه ترا را راهی سریع برای پذیرش فناوری بلاک چین و ارز رمزنگاری شده از طریق تمرکز بر ثبات قیمت و قابلیت استفاده، می دانستند.

Do kwon سمت مدیرعامل اجرایی شرکت بلاک چین Terraform labs را برعهده گرفته است، اما kwon پیش ازاین پروژه، به عنوان مهندس نرم افزار در مایکروسافت و اپل کارکرده است. اما قبل از توسعه بلاک چین ترا، Daniel Shin نیز به فعالیت های گسترده دیگری مشغول بود.

شین، از بنیان گذاران Ticket Monster یا همان TMON بوده و بعدها یکی از بنیان گذاران Fast Track Asia، یک شرکت استارتاپی شد که با کارآفرینان دیگر برای ایجاد شرکت های کاملاً کاربردی کار می کرد.

نحوه کار بلاک چین ترا چگونه است؟

ارز دیجیتال ترا

بلاک چین ترا با استفاده از Cosmo SDK ساخته شده و از مکانیسم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می کند.

به این معنا که ماینرهای این بلاک چین بخشی از ارز دیجیتال ترا را خریداری کرده و به شبکه اختصاص می دهند؛ مانند برخی دیگر از بلاک چین های مبتنی بر پروژه کازماس، ترا دارای 100 اعتبارسنج است. وجود اعتبارسنج ها باعث می شود این شبکه کمتر از سایر شبکه های اثبات سهام، غیرمتمرکز تلقی شود.

طبق گزارش های در هر ثانیه صدها تراکنش در ترا ثبت می شود. معمولاً معاملات Terra در عرض 6 ثانیه انجام شده و هزینه اجرای آن ها تنها چند سنت است.

درواقع ترا یک راه منحصربه فرد برای تولید استیبل کوین ایجاد کرده است که به صورت غیرمتمرکز به ارزهای فیات مختلف وابسته هستند.

استیبل کوین یک دارایی دیجیتال است که ارزش آن در برابر ارزش دارایی های سنتی ثابت مانده و به طورکلی به منظور کاهش نوسانات قیمت طراحی شده است.

برخلاف سایر استیبل کوین های غیرمتمرکز مانند Maker DAO’s DAI، استیبل کوین های ترا به خودی خود وثیقه ای ندارند. برای تولید استیبل کوین ترا مانند UST لازم است مقداری کوین بومی ترا یعنی ارز دیجیتال لونا بسوزد.

به عنوان مثال، اگر می خواهید 10 UST تولید کنید و قیمت ارز دیجیتال Luna ،10 دلار باشد پس فقط باید 1 لونا را بسوزانید. فرایند سوزاندن کوین سبب حذف دائمی کوین از موجودی در گردش می شود.

نکته جالب توجه این است که شما می توانید استیبل کوین ترا را صرف خرید مقدار معادل رمز ارز لونا کنید. برای مثال، اگر شما 10UST داشته باشید و قیمت هر رمز ارز لونا 5 دلار باشد می توانید با سوزاندن 10 UST خود، 2 لونا به دست آورید.

چه چیزی بلاک چین ترا را منحصربه فرد می کند؟

بلاک چین ترا با استفاده از استیبل کوین هایی با پشتوانه ارز فیات به دنبال جدا کردن خود از سایر بلاک چین ها است. این بلاک چین مزایای ارزهای دیجیتال بدون مرز را باثبات قیمت روز ارزهای فیات ترکیب می کند.

درواقع این کار را از طریق الگوریتمی انجام می دهد که موجودی استیبل کوین ها را بر اساس میزان تقاضا تنظیم می کند.

این کار با ایجاد انگیزه در دارندگان ارز دیجیتال لونا سبب مبادله لونا و استیبل کوین در نرخ ارز سودآور موردنیاز شده و به سبب انبساط و انقباض موجودی استیبل کوین، با میزان تقاضا آن ها تطبیق داده می شود.

ترا با چندین پلتفرم پرداخت، به خصوص در منطقه آسیا و اقیانوسیه مشارکت می کند. برای مثال از جولای 2019، ترا با chai که یک برنامه پرداخت تلفن همراه مستقر در کره جنوبی است، مشارکت دارد.

در این پلتفرم خریدهای انجام شده در سیستم عامل های تجارت الکتریکی از طریق بلاک چین Terra انجام می شوند. کارمزد هر تراکنش حدوداً 2-3% از مبلغ خرید است.

علاوه بر این ترا توسط اتحاد ترا، یعنی گروهی از مشاغل و پلتفرم ها پشتیبانی می شود. در فوریه سال 2019 این شرکت اعلام کرد پلتفرم های تجارت الکترونیک از 10 کشور مختلف، به نمایندگی از یک پایگاه کاربری 45 میلیون نفری و ارزش ناخالص کالای 25 میلیارد دلاری از اعضای اتحاد ترا هستند.

میزان کوین های ترا در چرخش

بلاک چین ترا یک میلیارد توکن موجودی دارد؛ اما اگر میزان توکن های بلاک چین از این تعداد فراتر برود ارز دیجیتال ترا تا زمانی که به سطح متعادل عرضه برگردد، می سوزد.

همچنین برای حفظ قیمت استیبل کوین ترا، در صورت نیاز توکن های جدید لونا از طریق الگوریتم پروتکل تولید می شوند.

لونا برای اولین بار برای فروش در یک پیش فروش خصوصی توکن در دسترس قرار گرفت که شامل بخشی از سرمایه گذاری صرافی های بزرگی مانند OKEx ،Binance و Huobi می شد. این فروش در آگوست 2018 به پایان رسید و درنتیجه ترا، 32 میلیون دلار درآمد کسب کرد.

امنیت شبکه ترا

ارز دیجیتال ترا

امنیت بلاک چین ترا با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام مبتنی بر Tendermint تأمین می شود. دارندگان ارز دیجیتال ترا برای اعتبارسنجی معاملات، توکن های خود را به عنوان وثیقه در اختیار شبکه قرار داده و به نسبت مقدار لونا موجود در سهام خود، پاداش دریافت می کنند.

همچنین دارندگان توکن می توانند وظیفه تائید تراکنشات را به افراد دیگری واگذار کنند تا آن ها از طرف دارندگان توکن؛ معاملات را تایید کرده و پاداش حاصل از آن را با یکدیگر تقسیم کنند.

ترا برای حفظ و افزایش امنیت شبکه، با بهترین روش ها راهنمایی های بیشتری را به گره های اعتبارسنج ارائه می دهد.

کمی پس از فعال شدن شبکه اصلی Terra در ماه می سال 2019، تائید بلاک چین و انجام تست نفوذپذیری CertiK، ممیزی امنیتی شبکه، به پایان رسید. CertiK مدل اقتصادی ترا را در برابر دستکاری بازار، ساختار و زبان کدگذاری مورد آزمایش قرارداد. در آخر و بنا به نظر CertiK، مدل سازی و استدلال ریاضی شبکه ترا صحیح تلقی شد.

نحوه خرید ترا

ارز دیجیتال لونا، یعنی رمز ارز بومی بلاک چین ترا، در لیست بسیاری از صرافی های ارزهای دیجیتال مانند Bitfinex، Huobi و Upbit قرار دارد. در این صرافی ها امکان ترید ارز دیجیتال ترا با ارزهای فیات، استیبل کوین ها و سایر رمز ارزها فراهم است.

 نتیجه گیری

ارز دیجیتال ترا یا لونا، توکن بومی بلاک چین ترا است. امنیت شبکه ترا با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام تأمین شده و هدف اصلی این بلاک چین ترکیب مزایای رمز ارزها و ثبات قیمت ارز فیات با یکدیگر است.

ارز دیجیتال لونا در صرافی های بسیاری با سایر رمز ارزها، فیات و استیبل کوین ترید می شود.

سؤالات متداول

  • آیا ترا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

خوشبختانه ارز دیجیتال لونا تا به این لحظه سابقه قیمت خوبی داشته است. به طورکلی چشم انداز سرمایه گذاری بلندمدت در این رمز ارز سودآور است. بسیاری از هولدرها به دنبال بهترین فرصت برای سرمایه گذاری هستند اگر شما هم در این گروه قرار دارید ارز دیجیتال ترا می تواند گزینه مناسبی باشد.

  • چطور می توان رمز ارز ترا را خریداری کرد؟

بایننس یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین صرافی ارزهای دیجیتال است که امکان ترید ارز دیجیتال ترا در آن فراهم است. صرافی Bittrex و OKEx از دیگر صرافی هایی هستند که می توانید در آن ها از طریق پول فیات و یا سایر رمز ارزها، رمز ارز ترا را خریداری کنید.

  • بلاکچین ترا چطور کار می کند؟

مبتنی بر پروتکل proof of stake اجرا می شود. به این معنا که ماینرها ارز دیجیتال بومی بلاکچین ترا یعنی luna را به عنوان وثیقه در اختیار شبکه قرار داده و با تائید تراکنشات پاداش دریافت می کنند.

  • بلاکچین ترا توسط چه کسانی ایجادشده است؟

در سال 2018 در شرکت بلاکچین کره ای به نام Terraform Labs و توسط دو فرد به نام های Do Kwon تأسیس شده و در سال 2019 رسماً شروع به کارکرد.

ادامه مطلب
ارز دیجیتال تزوس
ارز دیجیتال تزوس (XTZ) چیست؟

معرفی ارز دیجیتال تزوس

این ارز با نماد اختصاری XTZ نمایش داده می شود و یک شکل از دارایی های دیجیتال محسوب می شود. ارزش بازاری ارز دیجیتال تزوس در حدود ۳.۵۸ میلیارد دلار می باشد و در رتبه ۳۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. همچنین سهم ۰.۱۸ درصدی از کل بازار را به خود اختصاص داده است. صرافی بایننس فعال ترین صرافی با سهم 8.30 درصدی حجم معاملات روزانه است که در آن تزوس معامله می شود.

آرتور بریتمن (Arthur Breitman)، یک متخصص کامپیوتری است که در آگوست ۲۰۱۴ با نام مستعار L.M. Goodman، وایت پیپر تزوس را منتشر کرد. متعاقباً بریتمن در همان سال شرکتی به نام Dynamic Ledger Solutions را در ایالت دلاویر تأسیس کرد و مدیریت اجرایی آن را برعهده گرفت. ارز دیجیتال تزوس محصول فکری او می باشد و بنیاد آن را در زوگ سوئیس تأسیس کرد. تزوس در جولای ۲۰۱۷ باعرضه اولیه سکه به مبلغ ۲۳۲ میلیون دلار سرمایه به خود جذب کرد. بریتمن از یوهان گورز (Johann Gevers) درخواست همکاری کرد تا سمت ریاست بنیاد را برعهده بگیرد. اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و بین بریتمن و گورز اختلافاتی به وجود آمد.

طرح اولیه ازاین قرار بود که توکن های عرضه اولیه باید به مشارکت کنندگان تحویل داده شود و بلاک چین تزوس به صورت یک نرم افزار رایگان راه اندازی و در اختیار کاربران قرار گیرد. تمرکز پلتفرم تزوس بر روی ارائه یک روش مشارکتی غیرمتمرکز است که با استفاده از اجماع اثبات سهام به سهام دارانش اجازه اداره شبکه و هدایت آن را می دهد.

مزیت های ارز دیجیتال تزوس

کارایی و هدف رمزارز تزوس حل شماری از مشکلات بلاکچین است که در بستر پلتفرم اتریوم با آن مواجه بوده است. شبکه بلاکچین این ارز تشابه زیادی با رمزارز اتریوم دارد، اما بعضی از ویژگی های بلاکچین تزوس مناسب تر از اتریوم است. ارز Tezos با الگوریتم اجماع توافق (Community consensus) فعالیت می کند یعنی تصمیمات در آن بر اساس آرای دارندگان این ارزگرفته می شود و هیچ اختلالی در عملکرد شبکه ایجاد نمی شود.

  • به عنوان یک بلاک چین مستقل تعبیه شده و محصولی از اتریوم یا بلاک چین دیگر نیست.
  •  مبتنی بر یک پروتکل سه لایه از شبکه، اجماع و معامله است.
  • وجود الگوریتم اثبات سهام که دارندگان می توانند برای ارتقا در آن رأی دهند و تغییرات ایجاد کنند.
  • زبان برنامه نویسی مایکلسون، قراردادهای هوشمند را امن تر می کند و اشکالات آن را از بین می برد.
  • طرح مبنی بر پاداش ایجاد ویژگی های جدید و امن برای سیستم وجود دارد.
  • پروتکل اجماع توافق، ضامن مشارکت بیشتر دارندگان است و زمینه ساز بهبود شکل و ساختار رمز ارز تزوس می باشد.

قیمت ارز دیجیتال تزوس

ارز دیجیتال تزوس

ارز دیجیتال تزوس که در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به برخی صرافی ها افزوده شد، در ماه دسامبر همان سال به همراه بیت کوین رشد صعودی را تجربه کرد و ارزش هر سکه آن به بالای ۱۰ دلار رسید. رشد قابل توجه دیگر این ارز دیجیتال افزایش حجم معاملات بود که از خود نشان داد که از اوایل سال ۲۰۱۹ شکل گرفت و موجب ۳ برابر شدن قیمت ارزدیجیتال تزوس شد.

هر واحد از ارز تزوس با قیمت روز و با احتساب نرخ تتر (قیمت روز دلار) معامله می شود. بالاترین قیمت تزوس در تاریخ ۲7 آذر ۱۳۹۶(18 Dec 2017) معادل ۱۰.۵6 دلار بوده که نسبت به قیمت تاریخ 4 اردیبهشت 1400 (24 Apr 2021) معادل 2.32درصد بالاتر بوده است. می توان گفت این کاهش 0.43 درصدی، این ارز را برای فعالان بازار سرمایه به عنوان فرصت خرید مناسب نشان می دهد.

آینده ارز دیجیتال تزوس

با توجه به قیمت های ثبت شده برای ارز دیجیتال تزوس مشاهده می شود که در 4 سال اخیر در بیشتر مواقع قیمت زیر 4 دلار و در کانال 0 تا 4 دلار بوده است.

با توجه به جهش های مشاهده شده از نظر تکنیکال کارشناسان بر این باورند که به زودی فشار فروش در ارزتزوس کاهش می یابد. زیرا بسیاری از شاخص ها نشان از اشباع شدن فروش آن است و انتظار می رود که بازار واکنشی مؤثری به این کاهش قیمت از خود نشان دهد. در این میان، حتی بسیاری از معامله گران نیز هستند که معتقدند به زودی قیمت تزوس به اوج تاریخی خود می رسد.

ارز دیجیتال تزوس

خرید ارز دیجیتال تزوس

روش های متعددی برای خرید ارز دیجیتال تزوس وجود دارد. یکی از این طرق سایت های داخلی که اقدام به خرید تزوس می کنند می‏باشد، هرچند احتمال این که تزوس در آن ها موجود باشد، خیلی کم است. یعنی امنیت پایینی دارند. راه های دیگر، سایت های داخلی بیت کوین و اتریوم می باشد که می توان برای خرید این ارز مناسب دانست.

پیش بینی قیمت تزوس

آینده ارز تزوس (Tezos) به عنوان اولین پلتفرم خوداصلاحگر بین ارزهای دیجیتال صعودی پیش بینی شده است. چون این ارز امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز را می دهد و پلتفرم قراردادهای هوشمند آن شبیه اتریوم می باشد، اما با این تفاوت که ازالگو الگوریتم اجماع اثبات سهام در آن استفاده می شود.

سهام داران یا شرکت کنندگان در بلاک چین تزوس این امکان را دارند تا بر روی تغییراتی که مد نظر دارند رای بدهند سرانجام طرح های پیشنهاد شده جمع آوری و یک توافق جمعی در شبکه ایجاد می شود.

ویژگی های اساسی تزوس

خود اصلاحگر (Self-Amendment)

ارز دیجیتال تزوس

این ویژگی به ارز دیجیتال تزوس امکان این را می دهد تا بدون نیاز به فورک یا جداشدن زنجیره ها به دو بلاک چین متفاوت ( یا به اصطلاح فورک ) تمام به روزرسانی های مربوط به خود را انجام دهد. این موضوع از جهت اینکه می تواند مانع چند قسمت یا تکه شدن جامعه را بگیرد، مورد اهمیت است.

همچنین می تواند باعث عدم تغییر انگیزه های سهام داران و سرانجام مختل شدن شبکه در طی زمان باشد. این امر باعث شده که هزینه های مربوط به اجرای به روزرسانی در پروتکل ها و پیاده سازی نوآوری ها در آینده کاهش چشمگیری یابد. به همین دلیل ویژگی خود اصلاحی تزوس یک مزیت خوب دراین خصوص محسوب می گردد.

مدیریت درون زنجیره ای (On-Chain Governance)

در تزوس چرخه انتخاباتی برای سهام داران یک فرایند سازمان یافته محسوب می شود تا درباره طرح های پیشنهادی توافق جمعی رخ دهد. یعنی تمامی سهام داران می توانند در مدیریت پروتکل دخالت داشته باشند.

با انسجام سازوکار پروتکل خود اصلاح گر با مدیریت درون زنجیره ای، این امکان وجود دارد که در نحوه فرایند رأی گیری در آینده تغییر رخ دهد. همچنین امکان کشف مکانیزم های بهتر مدیریت، نیز وجود دارد.

نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation)

ایجاد یک اکوسیستم از توسعه دهندگان فعال و متنوع که برای شرکت در پروتکل انگیزه اقتصادی دارند، روند توسعه و پذیرش ارز تزوس را در آینده بهبود می بخشد.

در واقع اصلاحاتی که پیشنهاد می شود و درنهایت پذیرفته می شوند، می تواند مشمول پرداخت کردن به افراد یا گروهی باشد که قصد بهبود پروتکل را دارند. این نوع سازوکار به صورت غیرمتمرکز با تأمین مالی از شبکه نگهداری و محافظت می کند.

قراردادهای هوشمند و بررسی رسمی (Smart Contracts & Formal Verification)

ارز دیجیتال تزوس

در پلتفرم ارز دیجیتال تزوس قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز وجود دارد. درواقع امکان اختلال و دست کاری کردن آن توسط اشخاص ثالث وجود ندارد و به کاربران اطمینان خاطر می دهد.

علاوه بر این تزوس به فرایند بررسی رسمی قراردادهای هوشمند یاری می کند؛ زیرا تکنیکی برای بهبود امنیت محسوب می شود. در صورت استفاده صحیح از این تکنیک در آینده، بسیاری از بلاک های هزینه بر و مسئله ساز جلوگیری می شود.

اثبات سهام (Proof-of-Stake)

نودها یا همان مشارکت کنندگان در شبکه های همتا به همتای غیرمتمرکز منابع محاسباتی لازم را ایجاد می کنند. این امر که به منظور ایجاد بقا و ادامه حیات شبکه است را فراهم می کنند.

در تزوس هر سهام داری می تواند در فرایند اجماع نیز شرکت کند چون منع ورود در سازوکار تزوس کمتر از بقیه ارزها می باشد و همچنین هزینه های آن نیز در مقایسه با سایرین بسیار پایین است.

نمایندگی (Delegation)

ارز تزوس با راهکارهای انگیزشی و پاداش دادن به افراد راست گو و همچنین مجازات افراد متقلب، در شبکه امنیت ایجاد می کند. همان طور که لازمه یک سپرده امن مشارکت در فرایند اثبات سهام است.

درست کار بودن اکثریت افراد شبکه نیز بسیار اهمیت دارد، همچنین کاربرانی که نمی خواهند به طور مستقیم در پروتکل اجماع مشارکت کنند، حق انتخاب نماینده را دارند.

نحوه کار ارز دیجیتال تزوس

ارز دیجیتال تزوس

تزوس یک پلتفرم غیر انحصاری، توزیع شده و خود اصلاحگر می باشد و از قراردادهای هوشمند برای ایجاد یک سازوکار حاکمیتی درون زنجیره ای منحصربه فرد استفاده می کند. ازاین رو در جهت ایجاد برخی بهبودها نسبت به پلتفرم هایی مانند اتریوم می کوشد.

می توان گفت هدف اصلی این پلتفرم برای یک طراحی چند ساختاری، همراه با به روزرسانی های جزئی درون زنجیره ای در پروتکل است که به نوعی از مدل اجماع اثبات سهام اصلاح شده بهره می گیرد که در آن سهام داران مجاز به تغییر ساختار پروتکل هستند.

معرفی پوسته شبکه (Network Shell)

اساس و ظرفیت های اصلی خود اصلاحگری ارز دیجیتال تزوس از طریق پوسته شبکه آن قابل اجرا می باشد. برای درک چگونگی روش کارکردن سه زیر پروتکل اصلی پوسته شبکه وجود دارد.

1– پروتکل شبکه:

پروتکل شبکه که اغلب نحوه مخابره و پخش شدن تراکنش ها را در سرتاسر شبکه بین تمام مشارکت کنندگان یا نودها در شبکه مشخص و تعیین می کند. همچنین چگونگی دانلود کردن بلاک چین، پیداکردن یا کشف نودهای دیگر در شبکه و نحوه اعلام باگ های یافت شده به شبکه است.

به طورکلی، پروتکل شبکه بیشترین نوآوری ها و فعالیت های مربوط به توسعه شبکه است.

۲– پروتکل تراکنش:

پروتکل تراکنش یک ارز دیجیتال به وسیله زبان اسکریپت نویسی تعریف می شود. برای بیت کوین همان مدل خروجی تراکنش های خرج نشده UTXO است.

این زیر پروتکل در بیت کوین شامل هر چیزی از ایجاد بیت کوین های جدید طی چرخه استخراج تا به کارگیری امضا دیجیتال در تایید تراکنش های انجام شده می‏باشد. ایجاد تغییراتی در این زیر پروتکل غالبا به عنوان یک سافت فورک معرفی می شود و معمولا زنجیره دیگری پس از اعمال آن ها ادامه پیدا نمی کند.

۳– پروتکل اجماع:

ارز دیجیتال تزوس

این زیر پروتکل نحوه رسیدن به یک توافق جمعی بین تمامی نودهای شبکه بلاک چین را تعریف می کند. بیت کوین از راهکاری به نام اثبات کار (Proof of Work) به عنوان مدل اجماع خود بهره می گیرد. این پروتکل برای حفظ اصالت و اساس بلاک چین ضروری است؛ چرا که نحوه جلوگیری از وقوع اتفاقاتی نادر را مشخص می کند. از اعمال تغییرات در پروتکل اجماع که هاردفورک گفته می شود که اغلب زنجیره دیگری پس از آن ها به وجود می آید.

پوسته شبکه تزوس، پروتکل های اجماع و تراکنش را در «پروتکل بلاک چین» ترکیب می کند. پروتکل بلاک چین شامل مجموعه ای پیوسته از بهبودهای توافق شده درباره وضعیت عمومی بلاک چین است که در آن بلاک ها مهم ترین عامل تغییردهنده وضعیت زنجیره محسوب می شوند.

ازاین رو پروتکل بلاک چین می تواند خودش را عیب یابی یا به اصطلاح ارزیابی کند و به بلاک ها اجازه فعالیت بر روی پروتکل را دهد. در نتیجه سهام داران با رای خود می توانند به طور مستقیم بر روی به روزرسانی های مربوط به سیستم تأثیر بگذارند.

پوسته شبکه به عنوان یک رابط بین پروتکل شبکه و پروتکل بلاک چین عمل می کند. در واقع وظیفه اصلی پوسته شبکه، حفظ و ارائه مناسب ترین زنجیره شناخته شده به کلاینت ها است.

در واقع تزوس یک زبان برنامه نویسی اوکمل (OCaml) می باشد و پوسته شبکه در آن قابلیت شناسایی تمام بلاک ها، تراکنش ها و پروتکل ها را دارا می باشد.

زبان اوکمل به کمک ماژول هایی که دارد برای اصلاح مستقیم پروتکل فعلی می تواند مورد استفاده بهینه قرار گیرد. همچنین پوسته شبکه از حملات دی داس (DDoS) به شبکه ممانعت می کند. در واقع یکی از مهم ترین قابلیت پلتفرم تزوس قابلیت پیاده سازی پروتکل هایی با ویژگی اصلاح پذیری مناسب خودشان می باشد.

استخراج ارز تزوس

با اینکه پایه نحوه رأی دهی از پیش برای شبکه تعریف شده است، اما سیاست عملکردی به گونه ای طراحی شده است که حتی می تواند نحوه رأی دهی را با مرورزمان و با پیشرفت شبکه تغییر و بهبود بخشید. شرایط بسیاری می تواند موجب تغییر در پروتکل ها شود که یکی از مهم ترین آن ها رأی سهام داران می باشد.

معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال تزوس

ارز دیجیتال تزوس

کاربران تزوس برای نگهداری آن باید کیف پول آن را داشته باشند یا از کیف پول هایی استفاده کنند که از تزوس پشتیبانی می کنند. برای این منظور کیف پول های زیر را معرفی می شود.

اتمیک والت (Atomic Wallet):

یکی از بهترین کیف پول های برای نگهداری ارزها مختلفی نظیر تزوس می باشد. این کیف پول بیش از 300 ارز دیجیتال را پشتیبانی می کند به این صورت که هر هفته تیم پشتیبانی آن ویژگی های جدید به آن اضافه می کند. نسخه دسکتاپ برای سیستم عامل های ویندوز، مک، اوبونتو، دبیان و فدورا این کیف پول در دسترس است. همچنین نسخه موبایل این کیف پول هم، برای اندروید و iOS در دسترس است.

لجر نانو اس (Ledger Nano s):

در این کیف پول، کنترل کلیدهای خصوصی برعهده خود کاربر می باشد. همچنین روی این والت سخت افزاری، یک صفحه نمایش کوچک قرار دارد که از طریق آن می توان تراکنش ها را کنترل نمود.

ترزور مدل تی (Trezor Model T):

در ترزور دارایی ها به صورت آفلاین ذخیره می شوند و در مقابل حملات هکرها نیز درامان می باشند چون اگر تزور به کامپیوتر متصل نباشد خاموش و اتصال آن به اینترنت نیز قطع می شود. به همین دلیل یکی از بهترین کیف پول ها برای ذخیره تزوس می باشد.

تراست والت (Trust Wallet):

این کیف پول به خاطر نصب راحت و ویژگی های منحصربه فردی که دارد، به یکی از بهترین کیف پول ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال علی الخصوص تزوس تبدیل شده است.

ایرگپ (AirGap):

کیف پول ایرگپ دارای یک صرافی داخلی است که از طریق آن می تواند به راحتی ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کند. به همین دلیل ایرگپ جز بهترین کیف پول ها برای ذخیره تزوس قرار دارد.

اکسودوس (Exodus):

این کیف پول برای هر دوی سیستم عامل دسکتاپ و موبایل در دسترس می باشد. علاوه بر ذخیره ارز دیجیتال به عنوان یک کیف پول یک ابزار مناسب برای مدیریت حساب نیز است. همچنین یک صرافی داخلی دارد که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است.

گواردا (Guarda):

گواردا هم یک کیف پول چند ارزی می باشد و تاکنون نسخه های موبایل، دسکتاپ، وب و افزونه کروم آن در دسترس قرار گرفته است.

تزباکس والت (TezBox Wallet):

در این کیف پول کلیدهای خصوصی درون خود دستگاه ذخیره می شود. می توان گفت تزباکس اولین والتی است که با کیف پول های سخت افزاری مثل لجر نانو اس و ترزور ترکیب شده و باعث بالارفتن امنیت شده است.

تزوس بلو (Tezos.Blue):

یکی از سریع ترین کیف پول های مخصوص نگهداری تزوس شمارده می شود و برنامه اصلی تزوس می باشد، و امنیت آن توسط خود سیستم عامل مورداستفاده تأمین می شود.

مگنوم والت (Magnum Wallet):

کیف پول مگنوم اطلاعات شخصی را در خودش ذخیره نمی کند، می توان گفت یکی از ایمن ترین و سبک ترین والت های موجود در بازار است.

سخن پایانی!

ارز دیجیتال تزوس

هر ساز کاری در ابتدا فعالیت خود با مشکلاتی مواجه می شود تزوس نیز در آغاز با مشکلاتی روبه رو شد. به نظر می رسد که ارز دیجیتال تزوس اکنون آینده ای درخشانی در انتظار دارد.

نوآوری های این پلتفرم در حوزه های الگوریتم اجماع می باشد. همچنین تامین امنیت قراردادهای هوشمند و روش های به روزرسانی جدید، قابل مشاهده می باشند. اما نباید فراموش کرد که ارز دیجیتال XTZ هنوز راه درازی را پیش رو خواهد داشت و اگر می خواهد وارد رقابت با بلاک چین های تخصصی نظیر ترون (Tron) و نئو (NEO) را داشته باشد، باید شمار زیادی از توسعه دهندگان برنامه های غیر متمرکز را به خود جذب کند.

کمک هزینه های مالی ارز دیجیتال Tezos برای همین منظور در نظر گرفته شده و کنار گذاشته شده است، ولی شدت تاثیرگذاری آنان معلوم نیست. علاوه بر این، عدم تمرکز این پلتفرم روی استفاده های تجاری و تجربه کاربری نیز می تواند بر رشد و محبویت این پلتفرم در میان طرفداران و کاربران عادی تاثیرمنفی بگذارد.

ادامه مطلب
ارز دیجیتالی یونی سواپ
ارز دیجیتالی یونی‌ سواپ (UNI) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال یونی سواپ

پروتکل ارز دیجیتال یونی سواپ در سال 2018 توسط هایدن آدامز طراحی و اجرا شد اما ناگفته نماند که ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، زیرساخت های لازم برای طراحی این ارز دیجیتال را فراهم کرد.

یونی سواپ بر بستر بلاک چین شبکه اتریوم اجرا می شود که با استفاده از آن می توان به مبادله خودکار بین اتریوم و توکن های ERC20 پرداخت. بد نیست بدانید بیشتر ارزهای دیجیتال، بلاک چین خاصی برای خودشان ندارند و تبادلات ارزی آن ها در اکثر موارد بر روی بلاک چین شبکه اتریوم انجام می شود.

اتریوم یک پلتفرم است که توکن های دیگر امکان اجرا بر بستر آن را دارند و رایج ترین توکنی که بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم اجرا می شود، ERC20 می باشد.

یونی سواپ قصد دارد با به وجود آوردن مدل های جدیدی از مبادلات ارزی تحولی را در این زمینه ایجاد کند. به عبارت دیگر یونی سواپ در تلاش است تا مالکیت کاربران و نحوه تعامل کاربران را تغییر دهد.

نحوه کارکرد یونی سواپ

مبادلات در صرافی یونی سواپ با کمک گرفتن از قراردادهای هوشمند برای اجرای پروتکل ها انجام می شوند. قراردادهای هوشمند Exchange و Factory دو قراردادی هستند که در حال حاضر برای انجام تریدها به کمک این پلتفرم آمده اند. هر کدام از این قراردادها برای انجام عملیات مشخصی فراخوانی می شوند. برای اضافه کردن توکن جدید به پلتفرم یونی سواپ قرارداد هوشمند Factory به معنای کارخانه فراخوانی می شود و در مواقعی که نیاز به سواپ یا همان مبادله ارزها و توکن ها در پلتفرم باشد، قرارداد هوشمند Exchange به معنای تبادل فراخوانی می شود.

پلتفرم ارز یونی سواپ غیرمتمرکز است

علی رغم غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، اکثر صرافی ها در حوزه ارزهای دیجیتال همچون بایننس متمرکز هستند. در صرافی های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند استفاده می شود و پای هیچ واسطی در میان نیست. برای توضیح این موضوع به این مثال توجه کنید، فرض کنید قصد خرید یک ویلا را دارید و قرار است معامله را در یک بنگاه خرید و فروش ملک انجام دهید. مطمئنا بنگاه دار نیز درصدی را به عنوان سود معامله از شما مطالبه می کند و در عوض یک قرارداد مطمئن تر را برای شما فراهم می کند. صرافی های غیرمتمرکز با حذف واسط سود را برای کاربران خود نگه داشته و اعتبار و اطمینان لازم برای انجام تبادلات را توسط قراردادهای هوشمند تامین می کنند.

اما غیرمتمرکز بودن یک صرافی به چه معناست؟ برای درک بهتر این موضوع به بیان تفاوت های بین صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز می پردازیم

4 تفاوت صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز

ارز دیجیتالی یونی سواپ

1- در صرافی های متمرکز شما باید قبل از هر چیزی به صرافی اعتماد کنید و ارزی که قصد خرید و فروش آن را دارید به صرافی ارسال کنید. در این صورت اگر صرافی هک شود و یا کلا تصمیم به کلاه برداری داشته باشد، موجودی شما از بین خواهد رفت. (اتفاقی که چندی پیش در ترکیه شاهد آن بودیم.)

در صرافی های غیر متمرکز نیاز به انتقال سرمایه به صرافی ندارید و با اتصال کیف پول خود میتوانید معاملات خود را انجام دهید.

2- از طرف دیگر بسیاری از این صرافی های متمرکز محدودیت هایی برای کاربرانی که در منطقه خاص جغرافیایی زندگی می کنند ایجاد می کنند، باز هم به عنوان مثال صرافی بایننس اگر متوجه شود که شما از کشور ایران هستید، حساب شما را مسدود می کند. برای جلوگیری از وقوع همچین مشکلی شما نیاز به VPN هایی دارید که آدرس آی پی آن ها ثابت بماند که در این صورت ممکن است شما را متحمل هزینه های زیادی کند.

هرچند در صرافی های غیر متمرکز هم نیاز به استفاده از VPN دارید ولی دلیل آن فیلتر شدن صرافی از طرف ایران می باشد و با استفاده از یک  VPN رایگان نیز می توانید بدون مشکل از خدمات صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید.

3- موضوع بعدی کارمزدهای نسبتا بالایی است که برخی صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال از شما دریافت می کنند.

4- و در آخر باید این مورد را اضافه کنیم که اگر شما در صرافی های متمرکز قصد لیست کردن یک توکن را داشته باشید نیاز به مقادیر بالای سرمایه دارید. لیست کردن یک توکن به زبان خیلی ساده به معنای طراحی و معرفی در صرافی می باشد.

پروتکل نقدینگی و ارز دیجیتال یونی سواپ

ارز دیجیتالی یونی سواپ

فرض کنید که شما می خواهید یک واحد بیت کوین خود را به قیمت 50 هزار دلار بفروشید. برای اینکه این معامله صورت گیرد، باید شخص دیگری در آن طرف معامله قرار گیرد و قصد خرید یک واحد بیت کوین به قیمت 50 هزار دلار یا بیشتر را داشته باشد، در غیر این صورت معامله ای صورت نمی گیرد.

این موضوع مخصوصا برای ارزهایی که عمق زیادی ندارند و درواقع کاربران کمتری دارند، خرید و فروش را به مراتب سخت تر می کند.

اما یونی سواپ با کمک گرفتن از پروتکل نقدینگی این مشکل را برطرف کرده است. در حقیقت پروتکل نقدینگی یکی از ویژگی های یونی سواپ است که آن را بیش از پیش برای کاربران جذاب کرده است.

شیوه کار به این صورت است که همه کاربران دارایی های خود را در استخر نقدینگی با هم به اشتراک می گذارند و این موضوع باعث می شود که کاربران برای انجام مبادلات خود منتظر نباشد تا شخصی قصد معامله در همان زمان و با همان قیمت یونی سواپ را داشته باشد، و از طرف دیگر با این کار مقداری از کمسیون حاصل از انجام معامله به کاربرانی که دارایی هود را در استخر نقدینگی به اشتراک گذاشتند تقسیم می شود.

این یک قدم رو به جلو در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال به حساب می آید.

هزینه تبادلات در یونی سواپ

در تریدهای یونی سواپ، این پلتفرم 3/0 درصد ارزش ترید را به عنوان هزینه تبادل دریافت می کند که البته قسمتی از این درصد سود به مخزن نقدینگی و باقی آن به کاربرانی که نقدینگی فراهم کرده بودند تعلق می گیرد.

امنیت ترید با ارز یونی سواپ

ارز دیجیتالی یونی سواپ

پیش از این نیز راجع به غیرمتمرکز بودن یونی سواپ صحبت کردیم، این موضوع باعث می شود که کاربران کنترل دارایی خود را در دست داشته باشند، و هر زمانی که بخواهند به دارایی های خود دسترسی داشته باشند.

در شبکه های متمرکز کاربران باید در هنگام ترید کردن کلیدهای خصوصی خود را در اختیار پلتفرم واسط بگذارند تا بتوانند معاملات خرید یا فروش خود را انجام دهند، اما در پلتفرم یونی سواپ کلید خصوصی کاربران حفظ می شود در نتیجه امکان هک شدن داده ها و سرقت دارایی کاربران کاهش چشمگیری خواهد یافت.

آینده ارز دیجیتال یونی سواپ

با توجه به امکانات فوق العاده ای که در این ارز نهادینه شده است، امکان رشد بیشتر آن در آینده اصلا دور از انتظار نیست. در حال حاضر نیز این ارز نوظهور به واسطه ویژگی هایی که بیان شد و درواقع تسهیل ترید برای کاربران، بسیار شناخته شده است و با داشتن میلیاردها دلار دارایی با اینکه رتبه بالایی ندارد ولی میتوان به آینده آن امیدوار بود. با توجه به اینکه این ارز دیجیتال پشتیبانی شبکه اتریوم و همچنین صرافی یونی سواپ را دارا می باشد، انتظار می رود رشد بیشتری را از این ارز ببینیم.

نتیجه گیری

فراموش نکنید که دنیای ارزهای دیجیتال دنیای جدیدی است که با توجه به گستردگی روزافزونی که در آن می بینیم ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد تا بتواند جوابگوی نیاز و خواسته کاربران باشد. یکی از اهداف یونی سواپ ایجاد همین تغییرات است، تغییری که انجام ترید را برای کاربران ساده تر و امن تر کند.

شاید تا چند سال پیش حرف از رقابت صرافی های متمرکز و غیر متمرکز خنده دار به نظر می آمد اما امروزه با توجه به ویژگی هایی که این صرافی ها فراهم می کنند طرفداران زیادی پیدا کرده اند. یونی سواپ هم از بهترین و جدیدترین صرافی های غیرمتمرکز است که ارز یونی سواپ هم متعلق به همین صرافی می باشد.

با توجه به ویژگی هایی که از این ارز دیجیتال و صرافی آن بیان کردیم شاید بد نباشد حداقل قسمتی از سرمایه خود را به سرمایه گذاری و حتی کسب درآمد از این ارز اختصاص دهید.

ادامه مطلب
دیفای
دیفای (Defi) چیست؟ هرآنچه که باید...

با مفهوم دیفای بیشتر آشنا شویم (DeFi)

دیفای به معنای امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) است، اصطلاحی فراگیر که برای انواع برنامه های مالی در ارزهای رمزپایه یا بلاک چین که به منظور کمرنگ کردن واسطه های مالی ایجاد شده اند، به کار می رود.

دیفای از بلاکچین، فناوری پشت ارز دیجیتال بیت کوین الهام گرفته شده است که به چندین نهاد امکان می دهد تا نسخه ای از تاریخچه معاملات را نگه دارند، به این معنی که تراکنشات دیگر توسط یک منبع مرکزی کنترل نمی شود. این موضوع مهمی است؛ زیرا سیستم های متمرکز و مراکز کنترل انسانی می توانند سرعت و پیچیدگی معاملات را محدود کنند؛ در حالی که کاربران کنترل مستقیم کمتری بر پول خود دارند. دیفای منحصر به فرد است، زیرا کاربرد بلاکچین را از انتقال ارزش ساده به موارد استفاده مالی پیچیده تر گسترش می دهد.

بیت کوین و بسیاری دیگر از دارایی های دیجیتال با روش های پرداخت قدیمی مانند روش های اجرا شده توسط ویزا کارت و پی پل فرق دارند، به این دلیل که همه واسطه ها را از معاملات حذف می کنند. وقتی با یک کارت اعتباری در یک کافه پول قهوه را پرداخت می کنید، یک موسسه مالی با کنترلی که بر معامله شما دارد، بین شما و کافه مستقر می شود و اختیار متوقف کردن یا مکث و حفظ آن را در دفاتر خصوصی خود دارد. با بیت کوین، این موسسات عملا از سیستم حذف می شوند.

خرید مستقیم تنها نوع معامله یا قرارداد تحت نظارت شرکت های بزرگ نیست. برنامه های مالی مانند وام، بیمه، سرمایه گذاری جمعی، مشتقات، شرط بندی و موارد دیگر نیز در کنترل آن هاست. قطع واسطه ها از انواع معاملات از مزایای اصلی دیفای است.

برنامه های دیفای بر بستر اتریوم

اکثر برنامه هایی که خود را “دیفای” می خوانند، با تکیه بر Ethereum ساخته شده اند. دومین پلتفرم بزرگ ارز رمزنگاری شده در جهان خود را از پلت فرم Bitcoin متمایز می کند؛ زیرا استفاده از آن برای ساخت انواع دیگر برنامه های غیرمتمرکزی که فراتر از معاملات ساده هستند، آسان تر است. این موارد پیچیده تر استفاده مالی حتی توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در سال 2013 در وایت پیپر نیز بیان شده است.

این موضوع که اتریوم انعطاف پذیری بسیار بیشتری را ارائه می دهد، به دلیل بستر قراردادهای هوشمند آن است که در صورت تحقق برخی شرایط به طور خودکار معاملات را انجام می دهد. زبان های برنامه نویسی اتریوم، مانند Solidity، به طور خاص برای ایجاد و استقرار چنین قراردادهای هوشمندی طراحی شده اند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک کاربر می خواهد سه شنبه هفته آینده پولش برای یکی از دوستانش ارسال شود، اما فقط در صورتی که هوا مطابق با weather.com بالاتر از 90 درجه فارنهایت باشد. چنین قوانینی را می توان در یک قرارداد هوشمند نوشت.

با وجود قراردادهای هوشمند، ده ها برنامه دیفای در اتریوم کار می کنند که برخی از آن ها در زیر بررسی می شوند. نسخه جدید 2.0 که شبکه اتریوم به آن ارتقا می یابد، می تواند با کنار زدن مشکلات مقیاس پذیری اتریوم، این برنامه ها را تقویت کند.

محبوب ترین برنامه های دیفای عبارتند از:

برنامه های دیفای DeFi

  1. مبادلات غیرمتمرکز (DEX): مبادلات آنلاین به کاربران کمک می کنند ارزها را به ارزهای دیگر تبدیل کنند، چه دلار آمریکا به بیت کوین و چه اتر بهDAI . DEX نوعی صرافی است که کاربران را مستقیماً به هم متصل می کند تا بتوانند ارزهای رمزنگاری شده را با یکدیگر مبادله کنند، بدون اینکه به هیچگونه واسطه ای با سپردن پولشان اعتماد کنند.
  2. Stablecoins: ارز رمزنگاری شده ای است که برای ثبات قیمت به دارایی خارج از ارز رمزپایه (دلار یا یورو) گره خورده است.
  3. بسترهای وام دهی: این سیستم عامل ها از قراردادهای هوشمند برای جایگزینی واسطه هایی مانند بانک ها که وام را مدیریت می کنند، استفاده می کنند.
  4. Wrapped Bitcoins (WBTC): روشی برای ارسال بیت کوین به شبکه اتریوم است تا بیت کوین بتواند مستقیماً در سیستم defi اتریوم استفاده شود. WBTC به کاربران امکان می دهد سود بیت کوین های قرض داده شده از طریق سیستم عامل های وام غیرمتمرکز را که در بالا توضیح داده شده است، کسب کنند.
  5. بازارهای پیش بینی: بازارهایی برای شرطبندی روی نتیجه رویدادهای آینده مانند انتخابات. هدف این نسخه های دیفای در بازارهای پیش بینی ارائه عملکرد یکسان اما بدون واسطه است.

علاوه بر این برنامه ها، مفاهیم جدید دیفای نیز حول آنها به وجود آمده است:

  1. تولید محصول: برای معامله گران آگاه که مایل به ریسک هستند، این امکان ایجاد شده است. جایی که کاربران توکن های مختلف دیفای را اسکن می کنند تا فرصت هایی را برای بازده بیشتر پیدا کنند.
  2. قابلیت انعطاف پذیری: برنامه های دیفای منبع باز هستند، به این معنی که کد پشت آنها برای مشاهده همه افراد عمومی است. به همین ترتیب، از این برنامه ها می توان برای “ساخت” برنامه های جدید با کدهایی که به منزله بلوک های سازنده هستند، استفاده کرد.
  3. لگوهای پول: با بررسی مفهوم “قابلیت انعطاف پذیری به روش دیگر، برنامه های دیفای مانند Lego هستند، بچه ها بلوک های اسباب بازی را برای ساخت ساختمان ها، وسایل نقلیه و غیره با هم ترکیب می کنند. برنامه های دیفای را می توان به طور مشابه مانند “لگوهای پول” برای ساخت محصولات جدید مالی در کنار هم جمع کرد.

پلتفرم های وام دهی

پلتفرم های وام دهی دیفای DeFi

بازارهای وام یکی از انواع محبوب دیفای است که وام گیرندگان را به وام دهندگان ارزهای رمزپایه متصل می کند. پلت فرم محبوب Compound، به کاربران امکان می دهد ارزهای رمزپایه را قرض بگیرند یا وام های خود را ارائه دهند. کاربران می توانند بابت وام دادن پول خود، سود خود را از بهره بدست آورند. Compound نرخ بهره را به صورت الگوریتمی تنظیم می کند، بنابراین اگر تقاضای بیشتری برای وام گرفتن ارز رمزپایه وجود داشته باشد، نرخ بهره بالاتر خواهد رفت.

وام دهی مبتنی بر وثیقه است، به این معنی که کاربر برای گرفتن وام، نیاز به ارائه وثیقه (اغلب اتر، که یکی از منشاهای قدرت اتریوم است) دارد. این بدان معناست که برخلاف سیستم های متمرکز کاربران هویت یا نمره اعتبار مرتبط خود را برای گرفتن وام اعلام نمی کنند.

Stablecoins

شکل دیگر دیفای، Stablecoins است. ارزهای رمزنگاری شده اغلب نوسانات شدیدتری نسبت به فیات یا ارزهای معمول را تجربه می کنند، که برای افرادی که می خواهند بدانند یک هفته دیگر پول آنها چقدر ارزش دارد، موضوع خوبی نیست.

استیبل کوین ارزهای رمزنگاری شده را به ارزهای غیر رمزپایه مانند دلار آمریکا متصل می کند تا قیمت آنها را تحت کنترل باشد. همانطور که از نام آن پیداست، استیبل کوین برای ایجاد “ثبات” قیمت تلاش می کنند.

بازارهای پیش بینی

یکی از قدیمی ترین برنامه های دیفای که بر اساس اتریوم ابجاد شده اند به اصطلاح “بازار پیش بینی است، جایی که کاربران روی نتیجه برخی از رویدادها مانند “آیا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 برنده خواهد شد؟” شرط بندی می کنند.

هدف شرکت کنندگان بدست آوردن پول است، با این حال بازارهای پیش بینی گاهی اوقات می توانند نتایج را بهتر از روش های معمول مانند نظرسنجی پیش بینی کنند.

بازارهای پیش بینی متمرکز با سوابق خوب در این زمینه شامل Intrade و PredictIt است. دیفای این امکان را دارد که علاقه افراد را به بازارهای پیش بینی افزایش دهد، زیرا به طور سنتی توسط دولت ها مورد بی مهری قرار می گرفت و وقتی به طور متمرکز اداره می شدند، اغلب فعالیتشان متوقف میشد.

سوالات متداول در رابطه با دیفای

ارزش نهفته در پروژه های Ethereum DeFi در حال انفجار است، زیرا طبق گزارشات بسیاری از کاربران درآمد زیادی از این طریق کسب می کنند.

نه، پرریسک است. بسیاری بر این باورند که دیفای آینده مالی جهان است و سرمایه گذاری زودهنگام در این فناوری غیر متمرکز می تواند به دستاوردهای عظیم منجر شود.

در حالی که افراد بیشتری به سمت برنامه های دیفای می روند، سخت است که بگوییم این اتفاق کی می افتد. بیشتر این موارد بستگی به این دارد که چه کسی و چرا آنها را مفید می داند.

تاثیر اتریوم بر دیفای DeFi

ادامه مطلب
یرن فایننس
ارز دیجیتال یرن فایننس چیست؟ با...

پیش از آن که نگاهی عمیق به یرن فایننس داشته باشیم، در ابتدا مفهومی به نام DeFi را معرفی کنیم:

DeFi کوتاه شده Decentralized Finance به معنای سیستم مالی غیر متمرکز است؛ فناوری کاملاً به صرفه که بر بستر بلاک چین ساخته شده و شامل قراردادها و پروتکل هایی هوشمند است. defi/’>دیفای در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد اما در زمان حال فعالیت های آن را به سه بخش تقسیم می کنند: وام، صرافی های غیر متمرکز و خدمات مالی. در حال حاضر می توان گفت که تمام پروژه های هوشمند دیفای بر بستر بلاک چین ارز دیجیتال اتریوم ایجاد می شود.

یرن فایننس نیز در همین سیستم مالی فعالیت می کند که در ادامه به آن می پردازیم.

نگاهی به تاریخچه یرن فایننس

ارز دیجیتال یرن فایننس (Yearn.Finance) توسط برنامه نویس مجربی به نام آندره کرونژ (Andre Cronje) بنیان گذاری شد. وی دانشجوی رشته حقوق بود که پس از انصراف از آن در رشته فناوری مالی مشغول به تحصیل شد.

از آنجایی که زمینه حرفه ای مناسبی در زمینه کامپیوتر و تکنولوژی داشت، شروع به کدنویسی و تبدیل آنها به قرارداد های هوشمند کرد. تا زمانی که ایده جدیدی به نام yTokens (توکن حاصل از سرمایه گذاری در یرن) را معرفی کرد که این ایده می توانست تضمین کند که این نمادی آینده دار و به همین ترتیب، دارایی هایی کاربران آن نیز بسیار پرثمر خواهد بود.

ارز دیجیتال یرن فایننس

یرن فایننس شبکه مالی غیر متمرکزی است که بر بستر بلاک چین اتریوم کار می کند. یرن به علت ازدیاد کشت سود و قیمت توکن ها ارزی محبوب به حساب می آید. کشت سود در این شبکه استراتژ ی های پیچیده ای دارد، اما این پلتفرم کار را برای کاربران غیرحرفه ای خود آسان کرده است. پروتکل حاوی یک ارز رمزنگاری شده بومی است که آن را YFI می نامند. YFI در ابتدا برای این طراحی شده بود که کاربران بتوانند با کمک کن رأی دهند، اما امروزه کاربرد دیگری دارد.

یکی از ویژگی های مثبت و رقابتی یرن، استراتژی های اختصاصی مربوط به توکن آن است که در حال حاضر بیشترین میزان بازده را در سراسر دیفای دارد. به طور طبیعی هر چه حجم و تنوع پیشنهادات بیشتر می شود، برای بنیان گذاران و صاحبان ارزهای دیجیتال مدیریت استراتژی سرمایه گذاری در بخش های مختلف آن دشوارتر می شود.

بنابراین ایده حاکمیت غیر متمرکز گزینه ای معقول به نظر می رسد؛ چرا که مالکان توکن های YFI می توانند نظرات خود را نسبت به استراتژی ها و گاردریل های پروتکل بیان کنند تا با سرمایه های کاربران، آن را بهبود بدهند و روند رشد آن را تسریع کنند.

امروزه به لطف پروتکل های کاربردی و خصوصیات فوق العاده کاربردی ارائه شده توسط یرن فایننس، این ارز به عنوان یکی از گران قیمت ترین ارزهای دیجیتال جهان شناخته شده و در بازارها با ارزشی حدود 29 هزار دلار معامله می شود.

یرن فایننس، ارزی هوشمند

یرن فایننس ارزی هوشمند

یرن فایننس به عنوان پلتفورمی غیر متمرکز، لایه ای بر سطح پروتکل های جاری و صندوق های نقدینگی دیفای ساخته و بازده بسیار بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد. رشد اعجاب انگیز این پروتکل و رسیدن ارزش آن به بیش از 800 میلیون دلاری که در قراردادهای داخلی آن بسته شده، نشان می دهد که استراتژی های مناسب آربیتراژ (سود حاصل از تفاوت قیمت) سود قابل توجهی را برای کاربرانی که می خواهند در پروتکل ها و صندوق های مالی غیرمتمرکز سرمایه گذاری کنند، فراهم می کند.

یرن برای کاربرانی که نقدینگی را افزایش می دهند و ارز واقعی خود را در این پلتفرم سرمایه گذاری می گذارند جوایزی را در نظر می گیرد؛ چرا که این دسته از کاربران وام دهی را میسر می سازند.

این پروتکل با دریافت وجوه کاربران و توزیع آنها در سیستم عامل های دیگر مبتنی بر سیستم مالی غیرمتمرکز مانند Aave و Compound کار می کند. این کار بازدهی را افزایش می دهد، اما در عین حال ریسک هایی را نیز به همراه دارد؛ زیرا سیستم های مختلف عملکرد های مربوط به کشت سود مختلفی دارند.

نبوغ یرن در این است که تجربه ای کاملاً یکپارچه و بی کم و کاست برای کاربر رقم می زند. کاربران به سادگی دارایی خود را سپرده کرده و بازده آن را دریافت می کنند، این در حالی است که تمام محاسبات الگوریتمی، تقسیم و توزیع توکن ها و نیز مبادلات ارزی و برنامه ریزی برای آنها در پس زمینه انجام می شود.

نکته جالب تر اینکه یرن نشان داده است كه حاکمیت دارای ارزشی قابل لمس است که در واقع ارزشی بسیار بزرگ است. جامعه کریپتو پس از دیدن بازدهی حاصل از استخراج نقدینگی و اینکه چگونه توکن های سازماندهی شده به سرعت می توانند محبوب شوند، به طور فزاینده ای به حاکمیت غیر متمرکز علاقه مند شده اند.

با این حال، هیچ توکن دولتی به سرعت YFI محبوب نشده است که این مسئله سبب شده ارزش بیت کوین در چند ماه کاهش پیدا کند. YFI از بسیاری جهات، ایده حاکمیت با رمزنگاری، تعیین استاندارد های جدید در امور مالی غیر متمرکز، نظارت و وام دهی را مشروعیت می بخشد.

مکانیسم عملکرد yToken

ytoken

توکن های YFI از استانداردهای ERC-20 ارز رمزنگاری شده اتریوم Ethereum پیروی می کند و به این صورت به جامعه امکان می دهد در مسائل مربوط به حاکمیت این پلتفورم مشارکت داشته باشند.

یرن به طور قطع جایگاه ویژه ای در دنیای کریپتو دارد و به عنوان یکی از غیر متمرکزترین پروژه ها شناخته می شود. وقتی کاربری توکن ها را واریز می کند، این توکن ها به yToken هایی مانند yUSDC ، yUSDT و yDAI تبدیل می شوند.

آنچه اتفاق می افتد این است که وقتی کاربر وجوه خود را واریز می کند، APR توسط قرارداد هوشمند بررسی می شود. توجه داشته باشید که در اینجا، شما می توانید همه چیز را به صورت زنجیره ای در نظر بگیرید.

برای درک بهتر مثالی می زنیم، تصور کنید که یک صندوق USDC داریم. وقتی توکن های USDC را سپرده می کنیم، قرارداد هوشمند ما اوراکل APR (یک بانک اطلاعاتی مهم) را مطلع می سازد و اگر برای مثال گزارش کند که این توکن ها از نوع Aave هستند، به Aave منتقل می شوند و کاربر نیز از این طریق کسب سود می کند.

بازده کشت سود از طریق توکن ها توزیع می شود که مرکزیت بزرگی به اندازه 30000 توکن دارد. به غیر از اینکه می توانیم از طریق ماینینگ نقدینگی توکن بدست آوریم، این توکن ها در لیست برخی از صرافی های بزرگ ارزهای رمزنگاری شده مانند Binance ذکر شده و برای خرید و فروش و هرنوع معامله ای آماده است.

اکوسیستم یرن فایننس

و اما به بررسی اجمالی محصولات اکوسیستم یرن فایننس می پردازیم:

  • finance : مهمترین پروتکل است که نام یرن فایننس نیز از آن گرفته شده است و از انواع پول های رایج مانند DAI ، USDC ، USDT، TUSD و sUSD پشتیبانی می کند و آن ها را بین چندین پروتکل DeFi پشتیبانی شده مانندCompound ، Aave ، dYdX و Curve جابجا می کند که بر اساس آن مجموعه دارایی ها قابلیت این را پیدا می کنند که بیشترین بازده را ارائه دهند.
  • finance: هدف آن ایجاد معاملات پایدار با استیبل کوین است.
  • finance – سرمایه صفر نقدینه سازی را برای پروتکل Aave اتوماتیک می کند.
  • exchange – این یک بازار ساز اتوماتیک است که به صورت یک طرفه کار می کند. در واقع کاربران به صورت دستی می توانند وجه موردنظر را به پروتکل های سیستم مالی غیرمتمرکز منتقل نمایند.
  • finance – هیئت اعتباری برای وام دهی قراردادی هوشمند

برای بهره گیری از اکوسیستم یرن فایننس، کاربران می توانند یکی از شاخه های زیر را انتخاب کنند:

این شاخه ها عبارتند از «Earn» ،«ZAP» ،«APR» و «Vaults».

– Earn به کاربران امکان می دهد تا کیف پولشان را به سیستم متصل کنند و از بیشترین بازده ها مطلع شوند.

– ZAP امکان دسترسی به تسهیلات وام استیبل کوین ها را از طریق Curve Finance فراهم می کند. با ZAP می توانیم توکن ها را به یکدیگر تبدیل کنیم.

– APR به نرخ بهره متقابل کمک می کند.

– Vaults با واریز دارایی های دیجیتالی که در کارآمدترین سیستم مدیریت می شود، نقدینگی صندوق ها را بهینه سازی می کند.

همبستگی YFI با ارزهای اصلی

از اواسط ژوئن 2020، ارزهای رمزپایه اصلی که بیشترین همبستگی را با یکدیگر داشته اند عبارتند از BTC در مقابل LTC ،ETH در مقابل XRP و به دنبال آن ETH در مقابل BTC. شاخص های همبستگی نیز به ترتیب 0.83، 0.76 و 0.73 بوده است.

این شاخص ها نشان می دهند که تغییر قیمت در هر یک از این کوین ها بیش از 73 درصد بوده است. در این دوره تنها ارز غیر اصلی که با سه ارز اصلی BTC ،ETH و XRP همبستگی نزدیک داشت DOW بود، اما هرگز از 0.3 عبور نکرد.

معنی آن چیست؟ YFI که هنوز هم یک ارز رمزپایه غیر اصلی است، تقریباً هیچ همبستگی با ارزهای اصلی نداشته است که بالطبع از مزیتی نیز برخوردار است. این فرصتی را برای سرمایه گذار مهیا می کند تا دارایی های خود را با یک ارز غیر اصلی که ممکن است در هنگام سقوط قیمت ارزهای اصلی قیمت ثابتی داشته باشد، تنوع ببخشد.

سرمایه گذاری در ارزهای اصلی ممکن است سرمایه گذار را در معرض ضرر قرار دهد. به دلیل شاخص همبستگی بالا، هر گونه تغییر منفی در قیمت ممکن است روی همه آن ها تأثیر بگذارد.

چه عواملی از YFI رمزارزی موفق می سازد؟

در جولای 2020 (ماهی الهام بخش برای یرن)، ارزش بازاری معادل 10 میلیون دلار داشت، اما برای رسیدن به ارزش بازار بیش از 0.8 میلیارد دلار در ماه بعد سر به فلک کشید. در همین دوره، این ارز به جمع پنج کوین دیفای برتر در اکوسیستم ارزهای کریپتو اضافه شد.

در حال حاضر، YFI در رتبه بندی جهانی با داشتن ارزش بازار معادل 876.649.320 دلار در جایگاه بیست و پنجم قرار دارد. هر توکن از این ارز به تنهایی ارزشی برابر با 29.253 دلار دارد.

روش عرضه متمایز

همانطور که پیش تر گفته شد، آندره کرونژ برنامه نویس اهل آفریقای جنوبی یرن فایننس را با 30000 توکن منتشر کرد. از آن زمان تاکنون تعداد این توکن ها تغییری نکرده است اما آنچه مورد توجه علاقه مندان به رمزنگاری قرار گرفت این واقعیت است که کرونژ هیچ تعدادی از توکن ها را به عنوان پیش درآمد استخراج نگه نداشته است تا به عنوان پیشگام شدن در استفاده از ارز به خود پاداش دهد.

یکی از نکات مهم در فروش و جلب نظرات کاربران این واقعیت بود که کرونژ کنترل پلتفرم ارز YFI را به همراه مجموعه محصولاتی که دارد به طور کامل کنار گذاشت.

این خاصیت غیر متمرکز بودن توکن های YFI به دارندگان آن حق کنترل داده است. داشتن کنترل مطلق موجب شد که پروتکل YFI موجود بر بستر DeFi، از سایر پروتکل ها متمایز شده و توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند.

با نظر به پیشرفت پروتکل ها از زمان معرفی توکن های YFI، یرن فایننس شاهد خدمات و ویژگی های جدید بسیاری بوده است. برخی از موارد قابل ذکر شامل yVaults، yInsure، داشبورد جدید یرن و نیز StableCredit است که مورد آخر به زودی معرفی می شود و در دسترس کاربران قرار می گیرد.

یرن فایننس برای شما چه کاری انجام می دهد؟

این پلتفرم راهی بی دردسر برای کاربران فراهم می کند تا به فرصت های کشت سود موجود در پروتکل های وام دهی بر بستر اکوسیستم DeFi دست بیابند.

کشت سود (Yield farming) روشی جدید برای کسب درآمد با دارایی های کریپتو است که از آن به عنوان ماینینگ نقدینگی (Liquidity mining) نیز یاد می شود و می توان آن را با استیکینگ رمز ارزهای دیجیتال مقایسه کرد؛ زیرا با کاربرانی کار می کند که به ایجاد نقدینگی در منابع مالی کمک شایانی می کنند و در نتیجه به پاداش هایی از طرف سیستم دست می یابند.

استیکینگ ارزهای دیجیتال (Staking Crypto) به عنوان جایگزین برای استخراج ارزها در نظر گرفته شده است. در این روش نسبت به ماینینگ هزینه ها کمتر می شود و در واقع ارز دیجیتال را به صورت به دست می آورید؛ زیرا دیگر نیازی به پرداخت هزینه های گزافی مانند خرید سیستم های کامیپوتری قوی و یا استفاده از برق زیاد ندارید.

فضای DeFi با استفاده از مدل Money Lego ساخته شده است که در آن هر پروتکل می تواند بر روی پروتکل دیگری ایجاد شود. یرن فایننس در تلاش است این ترکیب پذیری را با اعمال یک سری تغییرات به حداکثر برساند؛ برای مثال با تغییر نحوه دستیابی به کریپتو توسط سرمایه گذاران در حالی که دارایی هایشان را نیز دارند.

کسب سود در این پلتفرم ریسک هایی را نیز به همراه دارد. اگر وثیقه شما به زیر آستانه تعیین شده توسط پروتکل برسد، ممکن است که در بازار آزاد به ارزشی ناچیز تبدیل شود که معنای آن از دست دادن تمام سرمایه است و بالطبع نمی تواند برای شما خبر خوبی باشد.

برای جلوگیری از تسویه سرمایه و از بین رفتن آن، می توانید وثیقه بیشتری داشته باشید!

به یاد داشته باشید، با اینکه داشتن وثیقه زیاد به کاهش خطر انحلال وجوه در هنگام سقوط بازار و بی ثباتی شرایط مالی کمک می کند، اما تضمینی وجود ندارد که شما پولتان را از دست ندهید.

چگونه توکن YFI  استخراج کنیم؟

استخراج توکن YFI

اگر می خواهید فرآیند ماینینگ یرن فایننس را آغاز کنید، باید به خاطر داشته باشید که زمانی را به انجام تحقیق و کسب اطلاع اختصاص دهید تا ببینید که آیا فعالیت های شما واقعاً سود کسب می کند یا خیر. قیمت yearn.finances  و تعداد ماینرها می تواند کاملاً نوسانی باشد که این امر نقش بسیار مهمی را در بازی کسب سود ایفا می کند.

با در نظر گرفتن قیمت فعلی YFI، بررسی کنید که راه اندازی یک دستگاه استخراج یرن فایننس چقدر هزینه می برد. سخت افزاری که برای ماینینگ از قدرت بالاتری نسبت به سایر سخت افزارها برخوردار است، ASIC می باشد که متأسفانه امروزه بسیار پر هزینه است. اگر استخراج با کامپیوتر انجام شود، GPU نتیجه بسیار خوبی به همراه ندارد اما می تواند شروع خوبی برای استخراج یرن فایننس باشد.

نمودارهای سودآوری ماینینگ به شما نشان می دهد که با نرخ 1 مگا هش بر ثانیه (MH/s 1 معادل 1.000.000 هش بر ثانیه است) چقدر می توانید برای مثال دلار آمریکا کسب کنید. این نمودارها همچنین اطلاعاتی نظیر هزینه های برق را نیز پوشش می دهند.

دشواری ماینینگ هر بار با بیشتر شدن تعداد ماینرها و نیز تقاضای بیشتر کاربران برای نرخ هش بالاتر افزایش می یابد. نرخ هش شما اساساً به این بستگی دارد که برای ماینینگ بلوک های جدید چقدر توان محاسباتی و انرژی فراهم می کنید، این همان چیزی است که زمان بلوک (Block Time) می نامیم. اگر قصد دارید به طور جدی ماینینگ انجام دهید، اولین قدمی که باید بردارید عضویت در صندوق ماینرها است.

چقدر طول می کشد؟

استخراج هر ASIC با هر بلوک یرن فایننس صورت می گیرد که پس از آن بین تمام ماینرها تقسیم می شود. اما سوال ما این است که چه مدت طول می کشد تا 1 بلوک از یرن فایننس استخراج شود که این مسئله به کلی به قدرت ماینینگ شما بستگی دارد. چیزی که مسلم است این است که برای استخراج یرن فایننس با استفاده از ASIC بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

آینده برای یرن فایننس چه رقم خواهد زد؟

آینده یرن فایننس

هدف اصلی بنیان گذار یرن فایننس این بود که مردم بتوانند به راحتی با پروتکل های DeFi ارتباط برقرار کنند و آن را به کار بگیرند. او بیان کرد که بسیاری از پروتکل ها برای درک افراد عادی بسیار پیچیده هستند و زمان زیادی لازم است تا اکثر مردم آنچه را که واقعاً اتفاق می افتد درک کنند.

یک تجربه کاربری عالی قطعاً مورد استقبال بسیاری از افراد تازه وارد به فضای DeFi و کسانی که در زمان حاضر در آن مشغول به فعالیت هستند، قرار می گیرد. فراهم آوردن تجربه کاربری خوب در هر زمینه و محصولی که باشد انتخاب خوبی به نظر می رسد اما به وجود آوردن این حس در فضای کریپتو به طور خاص یک نیاز است.

به نظر می رسد که افراد با رابط کاربری ساده ارتباط بهتری برقرار می کنند؛ در نتیجه، پذیرش روندهای جاری، پروتکل ها و استراتژی های موجود در یک ارز رمزنگاری شده برای اکثر افراد جامعه آسان تر می شود.

ادامه مطلب